آب سد مهاباد برای احیای یک تالاب بین المللی رهاسازی  شد

آب سد مهاباد برای احیای یک تالاب بین المللی رهاسازی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، یاسر رهبردین مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به روند احیای این تالاب گفت: کاهش بارندگی در سال جاری موجب کاهش شدید آب در این تالاب و نگرانی مردم منطقه شده بود.

وی افزود: به جهت اینکه این تالاب زیستگاه پرندگان کمیاب بود و با توجه به اینکه در فصل پاییز پرندگان به این تالاب مهاجرت می‌کنند، خشکی تالاب و کمبود آب، این تالاب را با خطر جدی مواجه کرده بود.

رهبردین افزود: با برنامه‌ریزی‌هایی که در خصوص مدیریت منابع و مصارف شهرستان مهاباد انجام شد، مقرر گردید با حفظ آب شرب شهرستان مقدار یک تا سه میلیون مترمکعب آب به این تالاب رهاسازی شود که بر اساس برنامه تاکنون ۲.۵ میلیون مترمکعب آب به این تالاب انتقال یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان ابراز امیدواری کرد، در صورت بهبود وضعیت بارش‌های استان روند رهاسازی آب برای احیای این تالاب ادامه پیدا کند.

این گزارش می‌افزاید، رهاسازی آب از سد مهاباد سالانه با احجام مشخص و در فصول غیر زراعی انجام می‌شود که امسال صرفاً جهت سیراب نمودن تالاب کانی برازان و در راستای حفظ مسائل زیست محیطی منطقه در شرایط خشکسالی انجام شد.

تالاب بین‌المللی کانی‌برازان با وسعتی افزون بر ۹۰۷ هکتار در ۳۰ کیلومتری شمال مهاباد واقع شده و از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی و آب این تالاب از رودخانه مهاباد تأمین می‌شود. این رودخانه از سد مهاباد جاری شده و پس از سیراب کردن تالاب کانی برازان راه خود را به دریاچه ارومیه ادامه می‌دهد.

منبع : مهر