آماده انتقال دانش و تجربیات فنی به آفریقا هستیم

آماده انتقال دانش و تجربیات فنی به آفریقا هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در همایش بین‌المللی «همکاری‌های اقتصادی، تجاری ایران و کشورهای غرب آفریقا» ضمن خوش آمدگویی به مهمانان آفریقایی بر احترام ایران نسبت به آفریقا تاکید کرد و گفت: بسیاری تلاش کردند که چهره‌ای واژگون از آفریقا در طول تاریخ نشان دهند و نگذارند این گنج پنهان آشکار شود اما اعتقاد جمهوری اسلامی بر آن است که همه ملت‌ها برابر هستند و هیچ ملتی بر ملت دیگر برتری ندارد.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرمایند ما انسان‌ها را به صورت‌های مختلف آفریدیم تا همدیگر را بشناسند و با هم زندگی کنند و تعامل داشته باشند؛ نه اینکه بر یکدیگر برتری‌طلبی داشته باشند.

رضایی ضمن ابراز خشنودی از اینکه آفریقا پس از سال‌ها مبارزه با استعمارگران، استقلال خود را به دست آورده و رو به پیشرفت است، بیان کرد: جمهوری اسلامی معتقد است که منزلت و جایگاه آفریقا از اروپا، آمریکا و آسیا نازل‌تر نیست و باید جایگاه اقتصادی و سیاسی خود را در روابط بین‌الملل بیابد؛ البته لازمه این مهم دستیابی به یک اقتصاد قوی است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور اظهار کرد: آفریقا با اقتصاد قوی بیش از گذشته می‌تواند جایگاه بین‌المللی خود را ارتقا ببخشد؛ ما نیز در ایران هدفمان این است که با اقتصاد قوی جایگاه کشور را در روابط بین‌الملل بالا ببریم، بنابراین می‌توانیم یک هدف مشترک تحت عنوان «اقتصادهای قوی ایران و آفریقا» داشته باشیم لذا می‌توانیم بر این اساس برنامه‌ریزی جدیدی انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد از سه‌گانه‌ی سرمایه‌گذاری، تولید و تجارت (بازار) تشکیل می‌شود؛ فرآیند سرمایه گذاری برای تولید و تولید برای تجارت (بازار) هرکجا فعال شود ثروت می‌سازد. بنابراین تولید به تنهایی و بدون تجارت به جایی نمی‌رسد، سرمایه‌گذاری نیز به تنهایی به جایی نمی‌رسد. بنابراین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آفریقایی می‌توانند در سرمایه گذاری، تولید و تجارت اقدامات مشترک داشته باشند.

رضایی در خصوص سرمایه‌گذاری تصریح کرد: برای نمونه ایران می‌تواند مشکل بُعد مسافت برای صادرات به آمریکای جنوبی را با تولید محصولاتش در غرب آفریقا و صادرات از همان نقطه به آمریکای جنوبی حل کند و همچنین کشورهای آفریقایی می‌توانند از ایران برای صادرات محصولاتشان به آسیای مرکزی، قفقاز، پاکستان و افغانستان استفاده کنند؛ در حوزه تولید نیز می‌توانیم بسیاری از صنایع پیشرفته دارای رتبه‌های خوب بین‌المللی را در غرب آفریقا به صورت مشترک راه‌اندازی کنیم.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور یادآور شد: می‌توانیم شرکت‌های بزرگ تجاری چند ملیتی با همکاری یکدیگر تأسیس کنیم و سهم‌مان از تجارت بین‌المللی را افزایش دهیم؛ کاری که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها انجام می‌دهند و به آن می‌بالند.

وی افزود: پیشنهاد من تأسیس بانک مشترک ایران و آفریقا است؛ بانکی که می‌تواند حساب‌های دوجانبه داشته باشد؛ یعنی از جانب کشورها در کشور مقابل سرمایه‌ای تخصیص یابد تا بازرگانان طرفین بدون وابستگی به دلار و یورو با ارزهای رایج خود کشورها تجارت داشته باشند. بانک مشترک ایران و آفریقا می‌تواند یک سرآغاز خوب برای توسعه همکاری‌ها باشد.

رضایی عنوان کرد: ایران در زمینه علم و فناوری جهش‌های بزرگی داشته و آمادگی دارد بدون هیچ چشم داشتی این دانش فنی را به کشورهای آفریقایی انتقال دهد چرا که ما آرزوی پیشرفت و رفاه مردم خودمان و کشورهای جهان سوم مشابه آفریقا را داریم. آرزوی ما این است که کشورهایی که مدت‌های مدیدی توسط استعمارگران غارت شدند و عقب نگاه داشته شدند روزی به همه‌ی آرمان‌های خود برسند.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور اضافه کرد: ایران و آفریقا می‌توانند در حوزه فرهنگی نیز به ارتقای ارزش‌های انسانی همچون عدالت که در جهان رو به افول هستند کمک کنند؛ چراکه معتقدیم عدالت بین المللی باید برقرار شود.

رضایی در پایان تاکید کرد: ما و شما اعضای سازمان ملل هستیم و می‌توانیم پرچم عدالت بین‌المللی را برافراشته کنیم و با نگاه‌های بالا به پایین مقابله کنیم. خوشبختانه در کشور ما رهبر معظم انقلاب در امتداد بنیانگذار انقلاب، تفکر عدالت‌خواهی را به عنوان یک ارزش مهم چه در داخل و چه در خارج از کشور دنبال می‌کند. بنابراین می‌توان دست به دست هم پرچم عدالت بین المللی را در همه کشورهای جهان برافراشته کرد.