آمریکا: اوکراین و ناتو با کمبود اسلحه و تجهیزات نظامی مواجه هستند

آمریکا: اوکراین و ناتو با کمبود اسلحه و تجهیزات نظامی مواجه هستند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، جولیان اسمیت نماینده آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت که اوکراین و کشورهای ناتو با کمبود تسلیحات و تجهیزات نظامی مواجه هستند.

بر اساس این گزارش، نماینده آمریکا در ناتو در همایشی که روز سه شنبه در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی در واشنگتن برگزار شده بود، افزود: این یک چالش خطرناک برای متحدان در ناتو است…این برای نیروهای مسلح اوکراین که با کمبود و اتمام ذخایر مواجه هستند یک چالش ملموس است.

این در حالی است که جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم پیش از این گفته بود که کشورهای عضو این اتحادیه به دلیل تأمین تسلیحات جهت حمایت از اوکراین، ذخایر نظامی خود را تمام کرده‌اند.

جوزف بورل روز یکشنبه در پیامی توئیتری نوشت: این جنگ (جنگ اوکراین) به مثابه زنگ هشداری برای همه ما درباره توانمندی‌های نظامی بود. ما به اوکراین اسلحه دادیم اما متوجه شدیم که ذخایر نظامی ما به اتمام رسیده است.

گفتنی است که جوزف بورل چند روز پیش از این هشدار داده بود که ذخایر تسلیحات اروپا که به اوکراین ارسال می‌شود به اتمام رسیده است.

وی همچنین علت اتمام ذخایر تسلیحات اروپا را عدم تأمین مناسب سرمایه برای صنایع نظامی اروپا طی سال‌های گذشته برشمرد.

لازم به ذکر است که ارتش روسیه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) «عملیات نظامی ویژه» خود را در شرق اوکراین آغاز کرد؛ مقامات ارشد دولت روسیه می‌گویند این عملیات در پاسخ به درخواست سران جمهوری‌های خودمختار دونتسک و لوهانسک برای حفاظت از آنها در برابر نیروهای اوکراینی آغاز شده است. به نوشته اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که هدف از این عملیات «حمایت از مردمی است که بیش از هشت سال تحت نسل‌کشی و آزار و اذیت رژیم کی‌یف قرار داشتند».

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته بود که هدف از این عملیات «حمایت از مردمی است که بیش از ۸ سال تحت نسل کشی و آزار و اذیت رژیم کی یف قرار داشتند».

آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با پیشروی ارتش روسیه، ضمن ارسال انواع تسلیحات پیشرفته به ارتش اوکراین، تاکنون تحریم‌های زیادی علیه روسیه اعمال کرده‌اند. از سوی دیگر «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز گفته است هر گونه محموله و کاروانِ حامل تسلیحات نظامی برای اوکراین، هدفی مشروع برای نیروهای روسیه است.

منبع : مهر