آمریکا: تهران به آژانس دسترسی های لازم را بدهد!

آمریکا: تهران به آژانس دسترسی های لازم را بدهد!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، نماینده آمریکا امروز دوشنبه در جلسه هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که ایران باید به ناظر هسته ای سازمان ملل متحد اجازه دسترسی به کارگاهی در مجتمع «تسا» در کرج را بدهد تا مجددا دوربینها را در ماه جاری نصب کند و در غیر این صورت با اقدامات دیپلماتیک شورای حکام مواجه خواهد شد.

آمریکا در بیانیه خود در جلسه مذکور، گفته است: ما از ایران می خواهیم بدون هیچ گونه تاخیر، دسترسی های لازم را به آژانس بین المللی انرژی اتمی بدهد.

در ادامه این بیانیه آمده است: چنانچه ایران این کار را انجام ندهد، ما در روزهای آینده با سایر اعضای هیئت مدیره در مورد پاسخی مناسب مشورت می کنیم.

پیشتر یک بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شده بود که ایران نتوانسته به طور کامل شرایط توافق دو هفته پیش با بازرسان آژانس را که به آن‌ها اجازه سرویس تجهیزات نظارتی را می‌داد، برآورده سازد.

مطابق ادعای آژانس بین المللی انرژی اتمی، براساس توافق ۱۲ سپتامبر، ایران پذیرفته بود که به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دهد تا کارت حافظه را در بیشتر تجهیزات به کار گیرند.

آژانس در ادامه مدعی شده که ایران اما به تازگی اجازه نداده است که کارت‌های حافظه در کارگاهی که قطعات سانتریفیوژ را در مجتمع تسا واقع در کرج می‌سازد، جاسازی شود.

رویترز در ادامه این گزارش به نقل از «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس مدعی شده است که تصمیم ایران جهت عدم دسترسی آژانس به کارخانه تولید سانتریفیوژ در کرج، برخلاف شرایط توافق و بیانیه مشترک است که در ۱۲ سپتامبر مورد پذیرش قرار گرفته بود.

منبع : مهر