ارباب: جوانگرایی دلیل کاهش مرغوبیت مدال‌ها بود/ جسارت ما آینده کاراته بانوان را تضمین می‌کند

ارباب: جوانگرایی دلیل کاهش مرغوبیت مدال‌ها بود/ جسارت ما آینده کاراته بانوان را تضمین می‌کند

فرحناز ارباب در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در خصوص عملکرد تیم ملی کاراته بانوان در مسابقات قهرمانی آسیا اظهار داشت: ۵۰ درصد ترکیب تیم ملی در قزاقستان  را بازیکنان جوان تشکیل داده بودند و از طرفی بازیکنان را در دو قالب کومیته تیمی و انفرادی تقسیم کرده بودیم. از لحاظ فنی به آن چیزی که می‌خواستیم دست پیدا کردیم، اما از نظر مرغوبیت مدال نسبت به دوره گذشته کاهش داشتیم.

وی افزود: ماموریت ما از طرف فدراسیون کاراته این بود که  چهره‌های جوان را وارد ترکیب تیم ملی کنیم و توانستیم نفراتی جدید با شرایط سنی بسیار پایین‌ را در ترکیب قرار دهیم. مبینا حیدری نمونه این بازیکنان بود که در  رده امید به مدال طلا دست یافت و در رده بزرگسالان نیز فینالیست شد و به مدال نقره رسید. چهار نفر از بازیکنان ما بسیار جوان بودند و این جسارت کادرفنی بود که برای اولین بار جوانگرایی و آینده کاراته را تضمین کرد.

سرمربی تیم ملی کاراته بانوان خاطرنشان کرد: در مسابقات این دوره چهره‌های جدیدی از کاراته ایران را معرفی کردیم و از این به بعد اسم بازیکنانی مانند برجعلی، حیدری، محسنیان و سعادتی را بسیار خواهیم شنید. ضمن اینکه اعتقاد ما این است که جلوی هیچ بازیکنی را در هر شرایط سنی نگیریم، اما به شرطی که خود را با نظم و انضباط اردویی وفق دهد و بتواند کار طاقت‌فرسایی که تا بازی‌هایی آسیایی داریم را تحمل کند.

ارباب در خصوص عملکرد ضعیف کومیته تیمی و عدم حضور روی سکوی مسابقات قهرمانی آسیا با وجود قهرمانی در دوره گذشته، گفت: ماموریتی که فدراسیون به ما داد تا بازی‌های آسیایی بود و قهرمانی آسیا میدانی بود که ما  بازیکنان را محک بزنیم و در تیم ملی جوانگرایی کنیم. چهره‌هایی را وارد کومیته تیمی کردیم که با وجود سن پایین، بسیار خوش درخشیدند. درست است که مدال نگرفتیم، اما عملکرد خوبی داشتیم. معصومه محسنیان در این مسابقات با قهرمان المپیکی قزاقستان مبارزه کرد و همه از مبارزه او لذت بردند.

وی در خصوص توقعات از چهره‌هایی مانند سارا بهمنیار برای کسب مدال و حضور روی سکوی قهرمانی آسیایی، رزیتا علیپور برای بُردن بازیکن امارات و تکرار مدال طلای دوره گذشته توسط خاکسار گفت: به دلیل کرونا دو سال در برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا وقفه افتاد و نحوه تمرین کردن بازیکنان تغییر کرد. به نظر من بازیکنان حرفه‌ای باید حرفه‌ای تمرین و رفتار کنند و این شاید دلیلی بوده که در کار آنها اثر گذاشت و در کنار آن مشکلات داوری نیز وجود داشت. بیشتر تمرکز ما این بود که جوانگرایی کنیم و نمی‌خواهم نکات دیگری را وارد کنم، اما باید با خود این بازیکنان نیز صحبت کنید تا شاید آنها نیز دلایل خاص خود را داشته باشند.

سرمربی تیم ملی کاراته بانوان در پاسخ به این سوال که قبول دارد با توجه به غیبت برخی کشورها و چهره‌ها، خواسته‌های مدالی برآورده نشد، گفت: تیمی مثل ژاپن نتوانست نتیجه سرمایه‌گذاری خود در المپیک توکیو را بگیرد، اما جسارت این را داشت که جوانگرایی کند و برای تیم خود برنامه‌ریزی دارد. ما نیز می‌خواهیم مثل ژاپن جوانگرایی کنیم و تمام وقت و سرمایه خود را روی جوانان بگذاریم و نسل جوانی را روی کار بیاوریم و تیم قوی را درست کنیم. اصلاً دنبال این نبودیم که چون در سال‌های گذشته این مدال‌ها را کسب کردیم، باید آن را با همان ترکیب و افراد تکرار کنیم. ما نفرات جدیدی را وارد تیم ملی کردیم و مسلماً در آینده با توجه به این جوانگرایی خبرهای خوبی از کاراته بانوان خواهید شنید.

ارباب در پاسخ به این سوال که بازیکنان جوان تیم ملی در آینده  قربانی چهره‌های مطرح اسم و رسم‌دار نخواهند شد، به تسنیم گفت: چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد. شرایطی را در نظر خواهیم گرفت که بازیکنان خود را با نظم و انضباط اردویی وفق دهند. اگر بازیکنی شرایط سنی بالاتری داشت، اما توانایی فنی خود را اثبات کرد از او هم استفاده خواهیم کرد. ما بازیکنان جوان را وارد ترکیب کردیم تا زنگ خطر را برای بازیکنان باتجربه به صدا در بیاوریم تا آنها عملکردی بهتر از گذشته داشته باشند. 

وی در  خصوص میزان رضایتش از نتایج تیم بانوان گفت: از لحاظ فنی واقعاً راضی هستم و بچه‌ها خوب درخشیدند، اما از لحاظ مرغوبیت مدال زیاد خوب کار نکردیم. دلیل آن نیز جوانگرایی بود که این ریسک را به جان خریدیم؛ ریسکی که هر مربی حاضر به انجام آن نیست. شاید نظرات مخالفی داده شود، اما محکم سر جای خود هستیم و با تمام قدرت از جوانان کاراته حمایت خواهیم کرد تا نسل بسیار قوی را برای کاراته ایران به وجود بیاوریم.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم