ارزش کشت چغندر قند از گردشگری بیشتر است

ارزش کشت چغندر قند از گردشگری بیشتر است

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه سفر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به اصفهان صبح امروز جمعه دو تن از این اعضا جلسه‌ای مشترک با فعالان گردشگری جلسه‌ای داشتند ضمن اینکه در این جلسه نماینده وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز حضور داشت. در این جلسه فعالان گردشگری دغدغه‌های مهمی از جمله مسائل مالیاتی، ضعف قانون در گردشگری و مشکلات اجرایی را به نمایندگان یادآور شدند.

غلامرضا منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این نشست اظهار داشت: باید نگاه ما به حوزه گردشگری تغییر کند، رابطه معنا داری بین نوع نگاه و منزلت وجود دارد. اگر گردشگری را مزیت نسبی ایران در مقیاس جهانی محسوب کنیم، سرمایه‌گذاری‌ها به سمت آن خواهد آمد. واقعیت این است که الان برای کشت چغندر قند ارزش بیشتری نسبت به گردشگری قائل هستیم!

وی افزود: مدیرکل میراث فرهنگی در استان‌هایی مثل اصفهان که قطب گردشگری و صنایع دستی هستند باید اختیارات بیشتری داشته باشد و حکم مشاور وزیر هم بگیرد. در حوزه‌های میانی نیز کار باید به صورت تخصصی تقسیم شود، در غیر این صورت حق مطلب ادا نخواهد شد.

منتظری تاکید کرد: همچنین نیاز داریم الگو مواجه با گردشگر خارجی را طراحی کنیم، در برخی نقاط از گردشگر خارجی هراس داریم. باید ساز و کار الگو مشخصی طراحی شود.

بودجه لازم برای مدیریت میراث فرهنگی وجود ندارد

در ادامه سید علی یزدی‌خواه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در هفته‌های گذشته از وزیر میراث فرهنگی درخواست کردیم که گزارشی را به کمیسیون فرهنگی مجلس بدهند تا ببینیم در سه ماهه نخست دولت چه فعالیت‌هایی انجام شده است. با ساز و کار فعلی نمی‌توانیم میراث فرهنگی را مدیریت کنیم، بودجه لازم برای نگه داری از آثار تاریخی وجود ندارد و باید با بخش خصوصی مشارکت شود. با قراردادهای اجاره طولانی مدت، می‌توان ابنیه را حفظ و اشتغال زایی کرد.

وی ادامه داد: صنایع دستی امروزه به بازار داخلی ما محدود شده، اما گروه‌های اقتصادی از جمله اتاق بازرگانی باید در حوزه صنایع دستی فعال شوند. بسیاری از مشکلات در وزارتخانه قابل حل است و نیاز به قانون ندارد. فرآیند تصویب قانون بسیار طولانی است و بسیاری از مشکلات از جمله مشکلات مالیاتی در قالب دستورعمل‌های دولتی قابل حل است.

صنایع دستی اصفهان در لبه سقوط است

همچنین سید حسین علوی، نماینده ویژه عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این نشست اظهار داشت: راهبرد بلند مدتی برای نابود کردن اصفهان وجود داشته که آن صنعتی کردن این شهر و استان بوده است. جایی که قطب صنایع دستی جهان بوده را عمداً در دولت‌های بعضاً فاسد گذشته، صنعتی کردند تا صنایع دستی نابود شود. این در حالی است که اصفهان می‌تواند آورده زیادی از صنایع دستی و گردشگری خود داشته باشد.

وی با بیان اینکه «صنایع دستی در دولت چهار متولی دارد» تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت تعاون، وزارت صمت و وزارت میراث فرهنگی همه به نوعی متولی صنایع دستی در دولت هستند. برخی از کارها در سنوات گذشته برای نابود کردن صنایع دستی انجام شده و صنایع دستی الان نابود شده است. برای نوشتن یک آئین‌نامه که قانونا شش ماهه باید نوشته می‌شد، چهار سال از سال ۱۳۹۶ دست نگه داشتند.

منبع : مهر