افزایش ۸ برابری قاچاق خودروهای لوکس

افزایش ۸ برابری قاچاق خودروهای لوکس

به گزارش خبرنگار مهر، احمدعلی گودرزی، در برنامه دستخط، با اشاره به اینکه مأموریت‌های امسال مرزبانی سال متفاوتی را تجربه کرده است، درباره وضعیت مرز در محدوده کشور آذربایجان گفت: شیطان در دنیا تمایلی به آرمانگرایی و توسعه ایران ندارند و صهیونیست و آمریکا و متأسفانه کشورهای منطقه که دل در گروه دیگران دارند را با خود همراه کرده‌اند.

وی ادامه داد: مرزهای کشور به ویژه در شمال غرب و شمال کشور از آرامش خاصی برخوردارند و همیشه شیطنت‌ها بوده است.

فرمانده مرزبانی ناجا به حضور رهبری در ستاد مرزبانی و ترفیع افسران دانشکده مرزبانی و بیانات ایشان در خصوص اینکه این نیروها با کمک معنویت و آموزش می‌توانند موفق باشند، اشاره کرد و با توجه به تحرکات اخیر در مرزهای شمال غربی کشور گفت: کسی دلسوز کشور دیگری نیست مگر اینکه بخواهند ذخایر آن کشور را به دست آورد.

وی در پاسخ به وضعیت آمادگی مرزبان‌ها در مرزهای شمال غربی گفت: مرزبان‌ها از امکانات لازم برخوردارند و اقدامات الکترونیکی و اپتیکی و پهپاد کاملاً در حال رصد تحرکات منطقه هستیم.

گودرزی با یادآوری جنگ ۴۴ روزه قره باغ در میان آذربایجان و ارمنستان اظهار داشت: جلسه رودرویی با همسایه داشتیم و پس از آن دیگر گلوله بالستیکی وارد خاک ما نشد چون تذکر دادیم که حتی اصابت یک گلوله بالستیک به مرزهای ما، خط قرمز ماست و مقابله به مثل خواهیم داشت.

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به اینکه اسرائیلی‌ها در کنار مرزهای آذربایجان حضور دارند، اما درباره تعداد پایگاه‌های آنها اطلاعات دقیقی در دست نیست، اظهار داشت: اسرائیلی‌ها در مناطق حساسی از مرزهای ایران در حال فعالیت جاسوسی هستند که این تحرکات کاملاً زیر رصد جمهوری اسلامی هستند.

وی افزود: اسرائیلی‌ها می‌دانند قدرت بازدارندگی ایران به حدی است که قدرت عملیاتی در مرزهای ما ندارند و تنها می‌توانند کشورهای منطقه را تحریک کنند تا مرز را تغییر دهند یا از ورود خودروهای سنگین جلوگیری کنند و عوارض ورود را افزایش دهند.

گودرزی افزود: اسرائیلی‌ها در میان کشورهای منطقه در جمهوری آذربایجان بیشترین تحرک را دارند.

فرمانده مرزبانی ناجا گفت: طبق ماده ۴ از تبصره ۱۰ قانون نیروی انتظامی حفاظت از مرزها به عهده مرزبانی است و سال ۹۸ به فرموده فرمانده کل قوا مرزبانی تقویت شده و در حوزه هوشمندسازی اقداماتی انجام شده است.

وی ادامه داد: کشورهای منطقه تنها نیروها ی مرزبان را می‌شناسند و ما خط نگه دار هستیم و مأموریت‌های خود را مثل کشف سلاح، مبارزه با قاچاقچیان و.. را انجام می‌دهیم و اگر نظامیان کشورهای خارجی وارد عمل شوند، ستاد کل ابلاغ می‌کند به نیروهای ارتش و سپاه وارد عمل می‌شوند و به کمک مرزبانی می آیند و مرزبانی در تابعیت آنها قرار می‌گیرد.

فرمانده مرزبانی ناجا یادآور شد سال گذشته در شرایط صلح مرزبانی ۳۰ شهید تقدیم کرده است.

وی با تاکید بر اینکه و مرزبانی کار سخت پلیسی است، به شرایط کاری نیروهای مرزبانی اشاره کرد و گفت: نیروهای گشتی ما در گرمای ۵۰ درجه تابستان و شرجی ۳ روز بر روی آب دریا در هرمزگان خدمت می‌کند یا در مناطق سردسیر غربی خدمت می‌کنند و برخی افراد تا دو ماه نمی‌توانند به خانواده‌هایشان سر بزنند.

وی به جبران کم کاری کشورهای منطقه در حفاظت از مرزها از سوی نیروی مرزبانی ایران نیز اشاره کرد و گفت: ما مرز برخی از کشورهای منطقه را هم مظلومانه حفظ می‌کنیم. و برخی از کشورها پوشش مرزی کاملی ندارند و ما باید جبران کنیم.

گودرزی افزود: در برخی کشورها ما پاسگاه هم درست کردیم، کشت جایگزین مواد مخدر هم توصیه کرده‌ایم اما متأسفانه برای مستکبران عالم این کشت سود دارد.

وی درباره وضعیت قاچاق و مبارزه با گروه‌های اشرار مسلح توضیح داد و گفت: قاچاقچیان از طریق مرزهای غربی سلاح مشروبات الکلی وارد می‌کنند و سال گذشته ۱۳۴ تن مواد مخدر در مرزهای جنوبی کشور عمدتاً با درگیری مسلحانه کشف کردیم.

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به اینکه درگیری‌های مرزی شرقی در ۶ ماه گذشته ۱۸ درصد افزایش و در برخی مناطق غربی بیش از ۴۵ درصد افزایش یافته است، ابراز داشت: وزیر کشور دیدگاه خوبی در این زمینه دارد و می‌خواهیم مرزها را به سمت توسعه فعالیت‌های اقصادی پیش ببریم و کولبری در مرزهای شرقی در حال ساماندهی است تا دیگر کسی حریم مرز را نشکند.

وی از افزایش ۴۲ برابری کشف سلاح‌های شکاری کشف ۳.۲ برابری سلاح جنگی که عمدتاً کلت هستند، خبر داد و گفت: بیشتر این سلاح‌ها از مرزهای شمال غرب کشور کشف شده است.

گودرزی از قاچاق ۴۵ هزار رأس دام سبک و سنگین به دلیل اختلاف قیمت و نبود علوفه خبر داد و گفت: بسیاری از دامداران نبود سیستم کنترلی از سوی دستگاه‌های متولی در نقطه صفر مرزی از طریق قاچاقچی‌ها با قیمت دو برابری خریداری می‌شوند.

وی ادامه داد: بیش از ۱۰ برابر افزایش قاچاق صورت گرفته است.

گودرزی درباره تکمیل فناوری و رصد هوشمند مرزبانی گفت: هوشمند سازی نیروی انتظامی در اولویت قرار گرفته و با کمک‌های صورت گرفته از سیستم‌های الکترونیکی و اپتیکی بومی بهره می بریم اما برای تجهیز هر مرز به ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.

وی بازگشایی دو مرز چذابه و شلمچه در ایام اربعین را حاصل کمک عراق و عنایت امام حسین (ع) دانست.

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه کشف موتورها و خودروهای لوکس از ابتدای سال ۸ برابر شده است، گفت: خطاهای گمرکی و اقدامات متقلبانه بعضی از قاچاقچیان منجر به این حجم از قاچاق شده است.

وی ادامه داد: تصمیم گرفته‌ایم، در مناطقی که سطح تهدید بالاست سیستم‌هایی هوشمندی را تعبیه می‌کنیم.

گودرزی از آسیب ندیدن پاسگاه‌های سیار دریایی هرمزگان در طوفان اخیر خبر داد و گفت که نیروهای این پاسگاه‌ها ۱۵ روز و هفتگی در شرایط سختی در آن مستقر می‌مانند.

وی حقوق مرزبانان در حد درجه داران را ۸ میلیون و افسران مرزبانی را ۱۲ میلیون عنوان کرد و ابراز داشت که با توجه به سختی کار حقوق زیادی محسوب نمی‌شود.

فرمانده مرزبانی ناجا درباره وضعیت مرزی ایران افغانستان پس از مستقر شدن طالبان، گفت: بعد از بر سرکار آمدن طالبان چند هزار نظامی افغانستان به ما پناهنده شد و ما سلاح و تجهیزاتشان و سپس خودشان را به افغانستان بازگرداندیم.

وی افزود: روزانه بیش از ۲ هزار نفر پناهنده افغانستانی به مرزهای ایران می آیند.

منبع : مهر