امکان بازگشت فدراسیون به انجمن هست/چند فدراسیون دیگرتاسیس می‌کنیم

امکان بازگشت فدراسیون به انجمن هست/چند فدراسیون دیگرتاسیس می‌کنیم

حمید سجادی امروز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار مهر به تصمیم جدید وزارت ورزش و تبدیل انجمن آمادگی جسمانی به فدراسیون اشاره کرد و گفت: ما حدود یک دهه پیش فدراسیون آمادگی جسمانی داشتیم که به انجمن تبدیل و به زیر مجموعه فدراسیون آمادگی جسمانی اضافه شد.

سجادی ادامه داد: اهدافی که ما در وزارت ورزش دنبال می‌کنیم بر اساس سند تحول کشور است و طی آن در نظر داریم برخی انجمن‌های ورزشی که قابلیت و شاخص‌های فدراسیون شدن دارند را تغییر وضعیت دهیم. این شاخص‌ها شامل مواردی مثل جمعیت مخاطب، سوابق و داشتن نیروهای تخصصی می‌شود.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: در سه ماه اخیر بنده مقدماتی از این تغییرات را عرض کرده بودم و اعلام کرده بودم که در نظر داریم برخی انجمن‌ها که در زیر سایه فدراسیون‌ها قرار گرفتند و به بلوغ و رشد کامل رسیده اند و می‌توانند روی پای خودشان بایستند و فعالیت‌هایشان را گسترده‌تر کنند، به فدراسیون تبدیل کنیم.

حمید سجادی در ادامه گفتگویش با خبرنگار مهر از احتمال بازگشت فدراسیون‌ها به انجمن خبر داد و گفت: برخی این تغییر وضعیت‌ها شاید موقت باشد. وزارت ورزش این فدراسیون‌ها را در یک دوره زمانی مثلاً یک یا دو سال زیر نظر می‌گیرد و اگر نتوانسته باشند با اهداف تعریف شده برسند، همانطور که ارتقا پیدا کرده اند مجدداً تنزل پیدا خواهند کرد و به انجمن تبدیل خواهند شد. منظورم از تنزل تغییر وضعیت است و موارد دیگر مد نظرمان نیست.

وی تاکید کرد: اگر در بررسی‌هایمان در یک برهه زمانی به این نتیجه برسیم که آن فدراسیون به شاخص‌هایی که برایش تعریف کرده ایم نرسیده است مجدداً آن را به انجمن تبدیل خواهیم کرد. این شکل کار در قانون هم پیش بینی شده است.

وزیر ورزش از تشکیل چند فدراسیون دیگر هم خبر داد و گفت: در فدراسیون انجمن‌های ورزشی هم چند رشته را داریم که نامزد تبدیل به فدراسیون هستند. منتهی این رشته‌ها باید به پختگی و شرایط لازم برسند. برخی فدراسیون‌ها هم هستند که قابلیت تبدیل به دو فدراسیون را دارند. مثلاً در قایقرانی ما چندین رشته داریم که حداقل می‌تواند یک فدراسیون دیگر از دل آن بیرون بیاید.

وی ادامه داد: یا مثلاً فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس می‌تواند دو فدراسیون شود. یا فدراسیون اتومبیلرانی، موتورسواری و کارتینگ هم می‌تواند به دو فدراسیون تبدیل شود. در نجات غریق و غواصی هم این شرایط را داریم که دو فدراسیون مجزا داشته باشیم. این برنامه جدید وزارت ورزش است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به مشکلات مالی که فدراسیون‌ها دارند آیا تأسیس یک فدراسیون جدید درست است گفت: محدودیت مالی تنها دلیل این که یک رشته ورزشی انجمن و یا فدراسیون شود نیست.

حمید سجادی با اشاره به اقداماتی که در فدراسیون ورزشهای همگانی صورت گرفته است گفت: رسالتی که برای فدراسیون همگانی تعریف کردیم بسیار گسترده است. ممکن است در آینده چند رشته به فدراسیون همگانی اضافه شود. یا چند رشته از فدراسیون انجمن‌های ورزشی با هماهنگی و مشورت مسئولان آن خارج شود. همه مسئولان باید سعه صدر داشته باشند و به وزارت ورزش اعتماد کنند.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: جایی خواندم که نوشته بودند قلب فدراسیون همگانی از کار افتاد. اینطور نیست. یک روزی این فدراسیون با چند انجمن کارش را شروع کرده بود و حالا سبک‌ها و انجمن‌های زیادی دارد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما این است که چند رشته دیگر هر زمان شاخص‌های تعریف شده از سوی وزارت ورزش را داشته باشند و اصطلاحاً مثل یک سیب رسیده باشند، به فدراسیون تبدیل کنیم. مثل مینی فوتبال که در برنامه ما قرار دارد به شرط این که «برسد» و شرایط لازم را داشته باشد.

حمید سجادی در ادامه گفتگویش با خبرنگار مهر تاکید کرد: موارد اینچنینی را از خود من بشنوید. برخی افراد مطالبی را منعکس می‌کنند که نه زیبنده وزارت ورزش است و نه زیبنده فدراسیون. باید به وزارت ورزش اعتماد کنند.

وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این پرسش که ۳۱ هیأت استانی انجمن آمادگی جسمانی مخالفت شأن را با جدایی این انجمن و تبدیل به فدراسیون اعلام کرده اند گفت: این کار کارشناسی بوده که در وزارت ورزش انجام شده و مدتها در موردش کار صورت گرفته است. اتفاقاً وقتی انجمن تبدیل به فدراسیون می‌شود همه باید خوشحال شوند. خیلی‌ها هم در این مورد به ما تبریک گفتند.

منبع : مهر