بازگشت آرامش به بازار ارز در میدان فردوسی

بازگشت آرامش به بازار ارز در میدان فردوسی

به گزارش خبرنگار مهر یکی دو روزی است که وضعیت بازار ارز متشنج شده است؛ کاسبان بازار ارز از جمله دلالان میدان فردوسی و صاحبان صرافی‌ها علل مختلفی را در خصوص این افزایش قیمت مطرح می‌کنند. اغلبشان معتقدند رشد این نوسانات به دلیل مذاکرات سیاسی ایران با کشورهای ۴+۱ است و این التهاب بعد از مدتی فروکش خواهد کرد اما به هر حال این وضعیت موجب سو استفاده عده‌ای شده است.

روز گذشته برای بررسی وضعیت بازار ارز به چند صرافی در میدان فردوسی سر زدیم که مشخص شد از اختلاف حدود ۲۰۰۰ تومانی نرخ ارز در صرافی‌های بانکی و بازار آزاد عده‌ای سودهای کلان به جیب می‌زدند.

براساس سهمیه سالانه ۲۲۰۰ دلاری تعیین شده توسط بانک مرکزی آن دسته از افراد که پول نقد در جیب دارند از این سود خودشان استفاده می‌کنند و آن دسته که چنین پولی در جیب ندارند کارت ملی خود را در ازای دریافت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان در اختیار دلال قرارداده و به این سود اندک بسنده می‌کنند.

امروز چهارشنبه نیز وقتی دوباره برای تهیه گزارش میدانی به بازار ارز رفتیم متوجه شدیم با ورود دستگاه‌های انتظامی شرایط تغییر کرده است. دیگر دلالی در حاشیه میدان فردوسی مشاهده نشد، اغلبشان توسط نیروی انتظامی دستگیر شده بودند و وفقط چند صرافی اقدام به فروش ارز می‌کردند و مابقی صرافی‌ها یا تعطیل بودند و یا پشت شیشه مغازه اطلاعیه عدم خرید وفروش ارز را درج کرده بودند.

کاملاً فضای امروز میان فردوسی با روز گذشته تغییر کرده بود. افرادی بودند که دنبال دلال می‌گشتند تا در ازای دریافت وجوهی کارت ملی خود را به آنها بدهند. نیروهای انتظامی نیز با دیدن این افراد به آنها تذکر جدی می‌داد.

جمعیت پشت در صرافی‌های بانکی با حضور همین نیروهای انتظامی به صورت منظم و با در دست داشتن کارت‌های ملی ایستاده بودند و بعد از گرفتن سهمیه ارز خود بلافاصله از میدان فاصله می‌گرفتند زیرا دیگر دلالی نبود که این ارز را از آنها با نرخ بالاتر خریداری کند.

منبع : مهر