بام ایران بربلندای قیمت مسکن/طرح بازآفرینی معطل همکاری دستگاه ها

بام ایران بربلندای قیمت مسکن/طرح بازآفرینی معطل همکاری دستگاه ها

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: چهارمحال و بختیاری که به عنوان یکی از مناطق محروم کشور محسوب می‌شود اما به دلایل مختلف همچون آب و هوای مناسب و گردشگری بودن با افزایش قیمت مسکن رو به رو بوده است.

به گونه‌ای که این مهم موجب شده چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از استان‌های نخست در تورم و افزایش قیمت مسکن مطرح شود.

این مهم خانه دار شدن را آرزویی محال برای بسیاری از مردم این استان تبدیل کرده است که طرح‌های ساخت مسکن، مُسکنی بر درد این مردم بوده است.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به علل مختلف افزایش قیمت مسکن در استان، اظهار کرد: عدم استفاده از ظرفیت و توان بخشی خصوصی برای جبران کسری مسکن و ایجاد تقارن در عرضه مسکن از مهمترین علت‌های افزایش قیمت مسکن در این استان است.

بام ایران بربلندای قیمت مسکن/طرح بازآفرینی معطل همکاری دستگاه ها

بالا بودن نرخ مهاجرت از روستا به شهرها در استان

اسکندر امینی با اشاره به نرخ بالا مهاجرت از روستاها به شهرها در چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: به دلایل مختلف مردم از روستاها به شهرها مهاجرت می‌کنند و این مسئله موجب شده تقاضا مسکن در شهرها افزایش یابد.

وی سومین دلیل را عدم ساخت و عرضه منازل مسکونی با متراژ پایین دانست و ادامه داد: بیشترین ساخت و سازها در چهارمحال و بختیاری با متراژ و زیربنای زیاد است و برخی از خانواده‌ها توانایی خرید این منازل را ندارند و نیاز است منازل مسکونی با زیربنای پایین در استان ساخته شود.

بام ایران بربلندای قیمت مسکن/طرح بازآفرینی معطل همکاری دستگاه ها

عدم همکاری دستگاه‌ها برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده در چهارمحال و بختیاری

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری عدم اجرای سیاست‌ها و بازآفرینی بافت‌های فرسوده از دیگر علت‌های بالا بودن قیمت در استان عنوان کرد و گفت: این مسئله طی چند سال گذشته کلید خورده است و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ گردیده است اما به دلیل عدم همکاری این مهم اجرایی نشد.

امینی افزود: دولت باید تسهیلات بلندمدت با بهره کم را در دستور کار خود قرار دهد.

وی عدم بانک اطلاعاتی جامع مسکن در استان را عامل آخر در افزایش قیمت مسکن در چهارمحال و بختیاری دانست و اظهار کرد: در صورت راه اندازی سامانه ثبت اسناد اطلاعات خانه‌های خالی مشخص می‌شود و این مهم نشان می‌دهد چه اشخاصی از مسکن به عنوان کالای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند.

بام ایران بربلندای قیمت مسکن/طرح بازآفرینی معطل همکاری دستگاه ها

مسکن کالای سرمایه‌ای

محمود بخشی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه موضوع که عده‌ای برای همیشه باید قید خانه‌دار شدن را بزنند واقعیتی است که چالش‌های عمده مسکن در کشور و به تبع آن در استان چهارمحال و بختیاری را به حقیقت نزدیک‌تر ساخته است، اظهار کرد: چالش‌های عمده‌ای که مسئولین به‌جای رفع چالش در فکر تزریق مسکن هستند و تجربه‌های دوره‌های گذشته در این حوزه نادیده گرفته می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات حوزه مسکن در «شهرکرد»، عنوان کرد: مسکن در ایران به عنوان کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود در حالی که نگاه سیاست‌گذاران به مسکن مصرفی است.

استاد دانشگاه تصریح کرد: مسکن در کشور و استان یک کالای سرمایه‌ای است و هر کالای سرمایه‌ای متناسب با جذابیت و نرخ بازدهی سرمایه‌گذاران را به خود جذب می‌کند.

کارشناس اقتصاد چهارمحال و بختیاری افزود: در شرایطی که بازارهای موازی در شرایط نامتعادلی به سر برند هر فردی به جهت درجه اطمینان بالاتر بخش مسکن در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کند.

بام ایران بربلندای قیمت مسکن/طرح بازآفرینی معطل همکاری دستگاه ها

تأثیر افزایش قیمت مصالح بر مسکن

بخش‌نژاد ادامه داد: به دنبال سرمایه‌گذاری و هدایت حجم عظیم نقدینگی به این بخش، سوداگری در این بازار با این ساختار امری بدیهی است.

وی با بیان اینکه سوداگری از روش‌های مختلفی برافزایش قیمت مسکن تأثیرگذار است، گفت: یکی از این روش‌های افزایش قیمت مصالح و مسکن است.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نمی‌توان با افزایش واحدهای در حال ساخت با این چالش جدی مقابله کرد، افزود: وجود تعداد زیاد واحدهای خالی از سکنه این موضوع را تائید می‌کند و موفقیت در این بازار مشروط به تغییر نگاه سیاست‌گذاری است.

کارشناس اقتصاد چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: امکان ساخت مسکن با قیمت مناسب و در حد قدرت خرید مردم وجود ندارد و در حد شعار باقی مانده است چرا که در حال حاضر بسیاری از مردم زیر خط فقر مسکن هستند و بیش از سی درصد از هزینه سالیانه خود را به تأمین مسکن تخصیص می‌دهند.

بنابراین گزارش ضروریست مسئولان ذی ربط با همراهی و هماهنگی مانع از فعالیت گسترده دلالان و سوداگران به حوزه مسکن شوند و با برنامه‌ریزی دقیق و به موقع مانع مهاجرت از روستاها به شهرها شوند و همچنین با اصلاح و بازآفرینی بافت فرسوده در شهرها مشکل مسکن را در چهارمحال و بختیاری کنند.

منبع : مهر