بزرگترین ایراد لیگ بسکتبال متغیر بودن شیوه برگزاری آن است

بزرگترین ایراد لیگ بسکتبال متغیر بودن شیوه برگزاری آن است

به گزارش خبرنگار مهر، مرحله دوم مقدماتی مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه های کشور از فردا چهارشنبه با برگزاری دو دیدار از گروه C این رقابت ها آغاز می شود. در اولین دیدار این مرحله از مسابقات کاله به مصاف مس رفسنجان می رود.

کاله در پایان دیدارهای مقدماتی (رفت و برگشت) صاحب ۷ برد شد و با متحمل شدن ۷ شکست در رده پنجم گروه «الف» قرار گرفت در حالیکه مس با ۱۰ برد و ۴ باخت رده سوم گروه مقابل را در اختیار گرفت.

البته که سرمربی تیم کاله تاکید دارد که جایگاه های تعیین شده در پایان دیدارهای رفت و برگشت، تعیین کننده عملکرد واقعی شاگردانش نیست و آنها قطعا رقابت نزدیکی با رفسنجانی ها خواهند داشت.

محمدکاظم موقتی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کاله در جریان دیدارهای مقدماتی مقابل ذوب آهن که تیم دوم جدول شد به برتری دست یافت و یکی از دو دیداری که برابر شهرداری گرگان تیم صدرنشین گروه برگزار کرد هم خیلی نزدیک و پایاپای دنبال شد. در کل رقابت های نزدیکی با تمام حریفان مان در گروه اول داشتیم.

وی ادامه داد: درست است که تعداد برد و باخت تعیین کننده مجموعه امتیاز و جایگاه تیم ها می شود اما این مسئله نمی تواند تنها ملاک برای ارزیابی وضعیت تیم باشد. در مورد کاله، شخصا به عنوان سرمربی اعتقاد دارم که عملکرد شاگردانم خیلی بهتر از جایگاه پنجمی آنهاست. آنها می توانستند تیم سوم و حتی دوم گروه باشند اما کم تجربگی شان اجازه نداد در برخی دیدارها امتیاز برتری خود را به طور کامل بگیرند.

سرمربی تیم بسکتبال کاله با تاکید بر اینکه تیمی جوان را در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: جوان بودن حکم یک تیغ دو لبه را دارد که انگیزه و شور و شعف آن می تواند کمک حال شود اما در عین حال در برخی دیدارها و به خصوص دیدارهای حساس همین جوانی که کم تجربگی را هم در دل خود دارد، مشکل ساز می شود.

موقتی در ادامه از برگزاری با کیفیت دیدارهای لیگ برتر بسکتبال در مرحله مقدماتی ابراز رضایت کرد و یادآور شد: به خصوص در گروه الف هیچ یک از تیم ها حاشیه امنیت نداشتند. در این گروه تیمی مانند نیروی زمینی هیچ بردی به دست نیاورد با این حال اینگونه نبود که نیروی زمینی در دیدارهایش از پیش باخته باشد. همین تیم در خیلی از دیدارها حریفانش را به معنای واقعی اذیت کرد تا به آنها اجازه پیروزی داد. این نزدیک بودن رقابت ها نقطه قوت مسابقات در مرحله مقدماتی بود.

وی در عین حال از شیوه برگزاری مسابقات و اعمال نشدن سیاست واحد برای آن انتقاد کرد و افزود: از فردا دیدارهای مرحله مقدماتی آغاز می شود. برخی از دیدارهای این مرحله تکرار دیدارهای مرحله رفت و برگشت به حساب می آیند اما خب برگزاری همین دیدارها منجر به افزایش آمار کمی لیگ می شود. مسئله ای که خیلی از تیم ها و مسئولان شان پیگیر آن بودند و اصلا با تایید آنها این شیوه برگزاری مسابقات برای لیگ امسال نهایی شد.

این مربی تصریح کرد: البته این شیوه مسابقات و برگزاری دیدارهای تکراری مورد انتقاد برخی مربیان هم است اما به نظرم هر شیوه دیگری برای مسابقات در نظر می گرفتند، مخالفان و موافقان خود را داشت. به نظر من بزرگترین ایراد وارده به لیگ برتر نبود سیاست واحد برای شیوه برگزاری آن است.

موقتی تاکید کرد: امسال مرحله دوم مسابقات به این صورت برگزار می شود که هر ۱۶ تیم حضور دارند و در چهار گروه چهار تیمی دیدارهای شان را دنبال می کنند. سال گذشته مرحله دوم به شیوه کاملا متفاوتی برگزار شد. سال های پیش از آن هم شیوه های دیگری در برگزاری لیگ اعمال می شد. این تعدد فرمت در برگزاری لیگ اصلا شایسته نیست و ایراد بزرگی به آن است. بهتر آن است که پایه و اساس لیگ برای فصل های مختلف یکسان باشد. از حالا مشخص باشد که از لیگ امسال چند تیم سقوط می کنند، چند تیم به لیگ سال آینده اضافه می شود، در کل لیگ بعد با چند تیم برگزار می شود و به چه صورت.

سرمربی تیم بسکتبال کاله همچنین در مورد دیدار روز چهارشنبه تیمش برابر مس رفنسجان گفت: مرحله دوم را باید با رقابت سنگینی آغاز کنیم. مس از تیم های خوب لیگ است اما قطعا رقابت نزدیکی با این تیم خواهیم داشت.

منبع : مهر