تابلوی برق سبز در بورس انرژی فردا رونمایی می‌شود

تابلوی برق سبز در بورس انرژی فردا رونمایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، آئین رونمایی از «تابلوی برق سبز در بورس انرژی» با حضور “علی‌اکبر محرابیان” وزیر نیرو، “سیداحسان خاندوزی” وزیر اقتصاد، “محمود کمانی” معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) و رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در سالن همایش‌های تالار بورس برگزار می‌شود.
در این بارهسیدمهدی حسینی” مدیرکل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه‌گذاری و تجهیز منابع مالی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) گفت: وزارت نیرو در راستای توسعه بازار برق، دستورالعمل «توسعه مبادلات برق در بورس انرژی» را ابلاغ کرد که این امر موجب توسعه سرمایه‌گذاری پروژه‌های جدید انرژی تجدیدپذیر در کشور می‌شود.
وی درخصوص مزایای ایجاد تابلوی سبز در بورس انرژی گفت: تابلوی برق سبز در بورس انرژی با هدف ایجاد فضای عرضه و تقاضای مستقیم، مردمی سازی اقتصاد تجدیدپذیر و ایجاد بستر رقابتی تبادل برق تجدیدپذیر ایجاد شده است.
حسینی افزود: مطابق ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان و آئین نامه اجرایی آن و در راستای توسعه صنایع دانش بنیان مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر، توسعه بازار و تولید برق پاک در محل مصرف، تمامی واحدهای صنعتی با قدرت مصرف بیشتر از یک مگاوات، موظف هستند معادل یک درصد از برق مورد نیاز سالانه خود را در سال‌جاری از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کند و این میزان سالانه یک درصد افزایش خواهد یافت و در پایان سال پنجم حداقل به ۵ درصد می‌رسد.
وی درباره سه راهکار تأمین برق صنایع مشمول قانون فوق از منابع تجدیدپذیر گفت: روش اول، احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر توسط صنایع خواهد بود، روش دوم خرید برق (مشتقه، فیزیکی و یا گواهی‌های تجدیدپذیر (REC)) از تولیدکنندگان برق که ذیل تابلوی برق سبز به عرضه برق سبز مبادرت می‌ورزند، است. خرید و فروش دوجانبه برق نیز در بورس انرژی ذیل همین تابلو میسر خواهد بود.
حسینی تصریح کرد: روش آخر نیز پرداخت تعرفه برق تمام شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر در قبوض برق مصرفی صنایع خواهد بود که این موضوع از ابتدای سال ۱۴۰۲ توسط شرکت توانیر اجرایی شده است.
وی الزام صنایع برای تأمین بخشی از برق مصرفی خود به واسطه انرژی‌های تجدیدپذیر را پشتیبان توسعه و تعمیق تابلوی دوم برق در بورس (تابلوی برق سبز) دانست و بیان کرد: ایجاد تابلوی برق سبز می‌تواند ظرفیتی حدود ۴۰۰۰ مگاوات و حجم مبادلات به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان ذیل همین تابلو در پنج سال آتی ایجاد کند.
به گفته وی، در همین راستا علاوه بر صنایع کشور، استخراج کنندگان رمز ارز، ساختمان‌های دستگاه‌های اجرایی و سایر مشترکان برق نیز می‌توانند نسبت به خرید برق تجدیدپذیر در بورس اقدام کنند.
مدیر کل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه گذاری و تجهیز مالی ساتبا اظهار کرد: تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر می‌توانند پس از تأیید ساتبا نسبت به عرضه برق تولیدی خود به صورت فیزیکی و یا مشتقه در تابلوی برق سبز اقدام کنند.
وی ادامه داد: علاوه بر فروش فیزیکی، ساتبا به عنوان ناشر گواهی برق تجدیدپذیر (REC) در ابتدای هرسال سقف انتشارات گواهی را مشخص و اعلام می‌کند و این گواهی‌ها را با تعیین اولویت، صادر و به متقاضیان جهت فروش در بورس تحویل می‌دهد.
حسینی بیان کرد: یکی از مواردی که در راستای توسعه تابلوی برق سبز توسط ساتبا انجام شده، قراردادهای جدیدی به نام «قرارداد تابلوی سبز» است که سازوکار آن مبتنی بر فروش مستقیم برق به مصرف کنندگان مشمول در بورس است.
وی افزود: درصورتی که سرمایه‌گذاران نتوانند گواهی تولید برق خود را در بازار به فروش رسانند، ساتبا مبلغی معادل ۷۰ درصد متوسط نرخ مبلغ کشف شده در تابلو طی ماه‌های تولید انرژی و بر اساس میزان برق تولید شده در گواهی را به عنوان حامی این بازار و با هدف ایجاد فضای حمایتی و شفاف در بورس به سرمایه گذاران موضوع قرارداد تابلو سبز پرداخت خواهد کرد.

لازم به توضیح است که بر اساس ابلاغیه وزیر نیرو در دستورالعمل توسعه مبادلات برق در بورس انرژی، شرکت توانیر و مدیریت شبکه برق موظف هستند تأمین برق “خریداران برق” را به میزانی که از طریق بورس انرژی خریداری کرده‌اند تضمین کنند به نحوی که مشمول اعمال برنامه‌های مدیریت مصرف نشوند.