تحریف در آیین یلدا با یک دکور تلفیقی/سفر ۱۷ دلاری به مشهد

تحریف در آیین یلدا با یک دکور تلفیقی/سفر ۱۷ دلاری به مشهد

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته خبرگزاری مهر در گزارشی اعلام کرد که کاخ سعدآباد تهران در معرض یک فاجعه بزرگ قرار دارد.

کیاپارسا رئیس قبلی کاخ سعدآباد در مراسم تودیع خود به رئیس جدید این کاخ هشدار داد که لوله‌های گاز این مجموعه فرسوده شده و هر لحظه امکان انفجار یا آتش سوزی در آن وجود دارد.

این در حالی است که چند روز پیش اعلام شد اعضای شورای راهبردی کاخ سعدآباد تعیین شده‌اند البته اعضای شورای راهبردی موزه ملی نیز با حکم قائم مقام وزیر میراث فرهنگی تعیین شدند.

پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس، حجت الله ایوبی و مجید زین الدین مدیر شبکه یک سیما از اعضای این شورای راهبردی هستند.

تحریف در آیین یلدا با یک دکور تلفیقی/سفر ۱۷ دلاری به مشهد

یک تلفیق دردسرساز!

در خبر دیگری که توسط خبرگزاری مهر منتشر شد تصاویری از دکور مربوط به شب یلدا در یکی از پاساژهای تهران نمایش داده شد که در آن آئین شب یلدا با آئین سوکوت یهودیان تلفیق شده بود.

این درحالی است که می‌بایست این دو آئین جدا از هم قرارمی گرفتند مانند همه آئین‌های دیگری که در این کشور برپا می‌شود اما هیچیک از آنها را نباید با هم تلفیق کرد چون تحریفی در فرهنگ و آئین ایرانی به وجود خواهد آورد این بار نیز نقد خبرگزاری مهر به این موضوع بود که چرا دو آئین در کنار هم و در یک دکور تلفیق شده‌اند.

در این دکور، کرسی و وسایل قدیمی یک خانه ایرانی که برای شب یلدا تزئین شده بود با سایبانی از برگ درختان و میوه‌های آویزان شده ترکیب شده بود. این سایبان با همین شکل نشان دهنده جشن سایبان یا سوکوت یهودیان است.

سفر ارزان ۱۷ دلاری به مشهد

خبرگزاری مهر در گزارش دیگری درباره پکیج‌های ارزان سفر به مشهد از مبدا عراق مطلبی را نوشت. در این گزارش آمده بود که یک عراقی می‌تواند با ۱۷ دلار سفر ارزان یک روزه به همراه سه وعده غذایی در مشهد داشته باشد.

اگر چه این حداقل هزینه‌ای است که می‌توان برای یک مسافر در نظر گرفت اما شرط استفاده از آن بهره بردن از خدمات آژانس‌های مسافرتی است.

در این پکیج ها که توسط آژانس‌های مسافرتی شهر مشهد تهیه شده است آمده که اقامت ۶ شب گردشگران کشورهای همسایه به ویژه عراق در هتل‌های ۵ ستاره دو شهر شیراز و مشهد تنها ۱۹۰ دلار در نظر گرفته شده است.

جای این پرسش خالی است که آیا ایرانی‌ها نیز می‌توانند با چنین قیمت کمی به مشهد سفر کنند. آژانس‌های مسافرتی مشهدی می‌گویند اگر با پکیج آنها این سفرها انجام شود قاعدتاً برای ایرانی‌ها نیز همین مبلغ در نظر گرفته خواهد شد.

تدوین سند اجرایی صادرات گردشگری

در این هفته زاهد شفیعی مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی گردشگری از اجرایی شدن سند استراتژی ملی صادرات گردشگری ایران خبر داد و گفت: در این سند مزایای رقابتی گردشگری در ۴ حوزه تخصصی گردشگری جامعه محور، اکوتوریسم و طبیعت گردی، گردشگری سلامت و گردشگری فرهنگی و تاریخی شناسایی و سپس برنامه اقدام برای بهره برداری بهینه از این مزایا ارائه شد.

در این هفته همچنین درباره دستگیری ۷ حفار غیرمجاز در شهرستان آرادان خبر رسید. در این خبر فرمانده یگاه حفاظت میراث سمنان گفته بود عوامل ناجا با همکاری مقام قضائی و بر اساس گزارش مردمی در محل مورد نظر حاضر شدند و موفق به شناسایی محل حفاری و مشاهده ۷ نفر حفار غیرمجاز شدند که دارای دو دستگاه خودرو، یک دستگاه موتور سیکلت به همراه ادوات حفاری بودند.

تحریف در آیین یلدا با یک دکور تلفیقی/سفر ۱۷ دلاری به مشهد

پروژه مشترک ایران و آلمان در اورامانات

این هفته پویا طالب نیا مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات از اجرای پروژه مشترک باستان شناسی دوران تاریخی هورامان با همکاری این پایگاه و دانشگاهی در آلمان خبر داد و گفت: نخستین فعالیت‌های باستانی انجام شده در راستای سطح جهانی این منظر در قالب برنامه بررسی و شناسایی شد.

تهیه بیش از ۲۰ پرونده ثبتی آثار باستانی و تعیین عرصه و حریم منظر قلعه‌های باستانی شاخص از دیگر دستاوردهای این پروژه مشترک است.

فرهاد عزیزی مدیرکل پایگاه‌های میراثی وزارت میراث فرهنگی نیز از تهیه پلان مدیریت کاخ گلستان خبر داد و گفته بود: مهمترین وظیفه و مسئولیت پایگاه‌ها و مدیریت کاخ گلستان حفظ اصالت محیط اطراف قرار گیری کاخ گلستان است.

پایش هوشمند و تهیه طرح‌های شهری متناسب با ارزش‌های فرهنگی تاریخی محدوده و دستیابی به مدیریت منسجم بین بخش‌های مختلف مدیریت شهری می‌تواند ضمن رفع چالش‌ها موجب هم افزایی و افزایش کیفیت زندگی در کنار این اثر جهانی شود.

منبع : مهر