تداوم حملات جنگنده‌های ترکیه به خاک عراق موضوع خطرناکی است

تداوم حملات جنگنده‌های ترکیه به خاک عراق موضوع خطرناکی است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المعلومه، «ایاد علاوی» سیاستمدار عراقی و رئیس ائتلاف الوطنیه از حملات اخیر ترکیه به خاک این کشور به شدت انتقاد کرد و گفت: تداوم حملات ترکیه به عراق موضوع خطرناکی است.

بر اساس این گزارش، وی در این خصوص اظهار داشت: نباید در برابر حملات ترکیه به خاک عراق سکوت شود. موضع اصولی و قاطع ما مبتنی بر لزوم جلوگیری از استفاده از خاک عراق به عنوان نقطه شروع تجاوز به سرزمین‌های کشورهای همسایه است.

گفتنی است، بمباران مناطقی در شمال عراق توسط جنگنده‌ها و بالگردهای ترکیه در شامگاه یکشنبه هفته جاری موجی از اعتراضات گسترده در عراق را به دنبال داشته است. در همین راستا، شامگاه یکشنبه بود که جنگنده‌های ارتش ترکیه مناطقی در شمال عراق را بمباران کردند. طبق اعلام رسانه‌های عراقی، استان «دهوک» در اقلیم کردستان توسط جنگنده‌های ارتش ترکیه بمباران شد.

به دنبال حملات ترکیه به شمال عراق حداقل ۲ غیرنظامی کشته شدند. حملات ترکیه به شمال عراق با اعتراضات گسترده و تند احزاب و جریان‌های سیاسی و نیز شخصیت‌های برجسته عراقی مواجه شد. وزارت خارجه عراق بیانیه‌ای را در خصوص حملات اخیر جنگنده‌های ارتش ترکیه به خاک این کشور صادر و این حملات را به شدت محکوم کرد. وزارت خارجه عراق در واکنش به عملیات نظامی جنگنده‌ها و بالگردهای ارتش ترکیه در مناطق متینه، الزاب، افاشین و باسیان در شمال این کشور، اعلام کرد: «ما این عملیات را به شدت محکوم می‌کنیم».

وزارت خارجه عراق این اقدام ترکیه را نقض حاکمیت عراق و قوانین بین‌المللی و مخالف با اصل حسن همجواری قلمداد کرده است. این وزارتخانه تأکید کرده است که سرزمین‌های عراق، هرگز پایگاه یا کانالی برای ضربه زدن به همسایگانش و یا میدانی برای درگیری‌ها و تسویه حساب طرف‌های خارجی نیست.

منبع : مهر