تشدید اختلافات درون ائتلاف نتانیاهو برای تشکیل کابینه/جلسات لغوشد

تشدید اختلافات درون ائتلاف نتانیاهو برای تشکیل کابینه/جلسات لغوشد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه‌های فلسطینی، منابع عبری از تشدید اختلافات میان اعضای ائتلاف راستگرایان افراطی به رهبری نتانیاهو در راستای تشکیل کابینه جدید خبر می‌دهند.

در همین راستا، روزنامه یدیعوت آحرونوت اخیراً در گزارشی اعلام کرد وزارت‌های جنگ، امورخارجه و دادگستری به عنوان وزارت‌های کلیدی در انحصار حزب لیکود به ریاست نتانیاهو باقی می‌ماند، اما برای دیگر وزارت خانه رقابت شدیدی میان دیگر جریان‌های عضو ائتلاف نتانیاهو قرار دارد.

منابع صهیونیستی در این باره اعلام کردند که پس از پیروزی حزب لیکود در انتخابات اخیر کنست رژیم صهیونیستی، شاید اکنون اصلی‌ترین چالش پیش روی بنیامین نتانیاهو که از سوی اسحاق هرتزوگ رئیس این رژیم مکلف به تشکیل کابینه جدید شده، توزیع وزارتخانه‌ها باشد.

یکی از وزارتخانه‌هایی که اختلاف زیادی بر سر آن وجود دارد، وزارت جنگ است که بتسلئیل اسموتریچ رهبر حزب صهیونیسم دینی بیش از هر کسی به دنبال آن است.

البته محافل صهیونیستی بارها نسبت به سپردن این وزارتخانه به شخصیتی افراط گرا همچون اسموتریچ هشدار داده و اعلام کرده‌اند که این کار پیامدهای خطرناکی از جمله برای جایگاه بین‌المللی این رژیم در پی خواهد داشت.

در همین راستا، یارون ابراهام خبرنگار اصهیونیست عنوان کرد که نتانیاهو روز گذشته بار دیگر به اسموتریچ اعلام کرده که او تحت هیچ شرایطی وزیر جنگ نخواهد شد و نامزد احتمالی برای این پست، یوآف گالانت خواهد بود.

از سوی دیگر، روزنامه هاآرتص به نقل از برخی منابع آگاه تاکید کرد که اسموتریچ بر تصدی سمت وزارت جنگ اصرار دارد، حال آنکه نتانیاهو در دیدار روز گذشته با او مجدداً تاکید کرده که انتصاب او در این سمت مشکلاتی به بار خواهد آورد و این مسئله با مخالفت‌های بین‌المللی همراه خواهد بود. اسموتریچ نیز در پاسخ به نتانیاهو گفته که از خواسته خود عقب نمی‌نشیند.

در همین راستا، نتانیاهو دست به دامن ایتمار بن غفیر دیگر عضو تندرو کنست شده و از او خواسته اسموتریچ را برای کوتاه آمدن از خواسته خود تحت فشار قرار دهد.

لغو دیدارهای نتانیاهو با احزاب راست‌گرا برای تشکیل کابینه جدید

حزب لیکود اعلام کرد که دیدارهای بنیامین نتانیاهو با دو حزب راست‌گرای صهیونیسم دینی و یهودیت توراتی برای تشکیل کابینه جدید لغو شده است.

نتانیاهو گمان می‌کرد به راحتی و سریع می‌تواند با همکاری احزاب راست‌گرا کابینه آینده را تشکیل دهد اما فعلاً توزیع وزارتخانه‌ها به بزرگ‌ترین چالش پیش روی او و عاملی برای تنش بین احزاب عضو ائتلاف وی تبدیل شده است.

گفتنی است نتانیاهو در انتخابات کنست رژیم صهیونیستی توانست با بدست آوردن ۶۴ کرسی پارلمان پیروز شود، ائتلاف اکثریت برای برتری در کنست به ۶۱ کرسی از کل ۱۲۰ کرسی (نیم به علاوه یک) نیاز دارد و با توجه به پیروزی شکننده ائتلاف نتانیاهو تنها با سه کرسی بیشتر از حد لازم، ممکن است هر گونه اختلافی در ائتلاف راستگرایان افراطی در صورتی که با جدایی آنها از ائتلاف همراه شود، ائتلاف نتانیاهو را از اکثریت انداخته و بار دیگر موجب برگزاری انتخابات زودهنگام شود. نتانیاهو براساس قوانین رژیم صهیونیستی تا روز دهم دسامبر آینده (نوزدهم آذرماه) برای تشکیل کابینه فرصت دارد.

منبع : مهر