تشریح مثلث پیشگیری از وقوع جرم

تشریح مثلث پیشگیری از وقوع جرم

به گزارش خبرنگار مهر سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ ضمن بازدید از خبرگزاری مهر با مدیرعامل این مجموعه دیدار و گفت‌وگو کرد.

محمد شجاعیان مدیرعامل خبرگزاری مهر در این دیدار با اشاره به مجموعه فعالیت‌های رسانه‌ای خبرگزاری مهر گفت: در مجموعه خبرگزاری مهر دو ظرفیت رسانه‌ای خبرگزاری مهر و روزنامه تهران تایمز وجود دارد؛ یک خبرگزاری مهر در داخل کشور و دو روزنامه تهران تایمز که برای سفارتخانه‌ها و کشورهای خارجی مرجعیت دارد.

وی ادامه داد: ۳۱ مجموعه استانی در خبرگزاری مهر وجود دارد و تمامی این استان‌ها قرارگاه اربعین را به کمک سرویس اجتماعی و سیاسی تشکیل می‌دهند.

تشریح مثلث پیشگیری از وقوع جرم

مدیرعامل خبرگزاری مهر گفت: مطالبه‌گری از نهادهای مختلف یکی از مهمترین رسالت‌های خبرگزاری است و همچنین توجه به دغدغه‌های مردم در سازمان تبلیغات اسلامی بسیار پررنگ شده است، خبرگزاری مهر تلاش کرده است تا مساله نظام مسائل مردم را پررنگ‌تر از نظام مسائل دستگاه‌ها قرار دهد.

مطالبه گری از نهادهای مختلف یکی از مهمترین رسالت‌های خبرگزاری است و همچنین توجه به دغدغه‌های مردم در سازمان تبلیغات اسلامی بسیار پررنگ شده است

شجاعیان گفت: رسیدگی به دغدغه‌های مردم در حوزه فراجا نیز در خبرگزاری مهر دنبال می‌شود و امیدوار هستیم در بستر این جلسه بتوانیم مطالبات مردم را بیش از پیش مورد رسیدگی قرار دهیم.

مدیرعامل خبرگزاری مهر گفت: مردم پلیس را مرجعی برای رسیدگی به مشکلات خود می‌دانند، آسیب شناسی های پلیس در مورد جرایم همگی قابل رسیدگی هستند و می‌توان این آسیب‌ها را مورد بررسی رسانه‌ای قرار داد.

تجهیزات پلیس به اندازه تنوع ماموریت‌هایش به روز نشده است

سردار حسین رحیمی رئیس فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز در این جلسه گفت: امروز پلیس مأموریت‌ها و وظایف بسیاری دارد و اعتقاد ما این است به تناسب این مسئولیت‌ها و مأموریت‌هایی که بر عهده پلیس گذاشته شده است اختیارات، امکانات و ابزارهای لازم در اختیار پلیس نیست.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط جامعه اقدامات نیز مضاعف شده است و حجم تعدادی از پدیده‌های اجتماعی بالا رفته است و این موضوع کار را سخت‌تر می‌کند.

تشریح مثلث پیشگیری از وقوع جرم

سردار رحیمی با اشاره به مسائل اصلی که باعث شکل‌گیری جرایم می‌شوند، گفت: سه بخش و یا سه موضوع را در این رابطه قائل هستیم که این موارد منجر به شکل گیری ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

رئیس پلیس تهران با بیان اینکه در بخش اول شکل گیری پدیده‌های نابهنجار تمامی دستگاه‌ها نقش دارند گفت: متأسفانه دستگاه‌ها هم اکنون به وظیفه خود در کاهش نابهنجاری‌های اجتماعی عمل نمی‌کنند، برای مثال دستگاه‌های فرهنگی، اقتصادی، دفاعی و پیشگیرانه که باید به درستی کار خود را در این زمینه انجام دهند این اقدام را انجام نمی‌دهند و باور ندارند که امنیت تولید عمومی است.

وی با بیان اینکه پس از وقوع نابهنجاری‌ها اصلی‌ترین مسئولیت بر عهده پلیس و دستگاه قضائی است گفت: در این زمان پلیس باید با فردی که اقدام به ایجاد نابهنجاری کرده، برخورد کند و پس از این مرحله اقدامات قضائی و تربیتی به وقوع می‌پیوندد.

مجرمان نیز تمامی قانون‌ها را می‌شناسند برای مثال قانونی به نام قانون سرقت کمتر از ۲۰ میلیون تومان وجود دارد و مجرمان آنقدر حرفه‌ای هستند که سرقت خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد و بازداشت نشود

سردار رحیمی تصریح کرد: اگر تمامی این موارد با یکدیگر پیش نرود در واقع اشتباه کرده‌ایم و قضاوت اشتباه می‌شود اما متأسفانه این سه بخش هم اکنون با یکدیگر هماهنگی ندارند.

رئیس پلیس تهران بزرگ با بیان اینکه همه ما موظف هستیم ایراداتِ خود را قبول کنیم، اظهار کرد: پیش از آنکه به جلسه امروز بیایم جلسه هم اندیشی را برگزار کردیم و به این نتیجه رسیدیم که پلیس در بحث دستگیری و کشف جرم وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهد اما ما خودمان نیز بر این باور هستیم که باید فکری عاجل شود.

تشریح مثلث پیشگیری از وقوع جرم

وی گفت: مجرمان نیز تمامی قانون‌ها را می‌شناسند برای مثال قانونی به نام قانون سرقت کمتر از ۲۰ میلیون تومان وجود دارد و مجرمان آنقدر حرفه‌ای هستند که سرقت خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد و بازداشت نشود.

سردار رحیمی تصریح کرد: راه پیشگیری از وقوع جرم و جمع شدن جرم سه گانه دستگیری مجرم، کشف جرم و بازداشت و زندانی کردن مجرم است و این موارد باید حل شود و تا زمانی که این حلقه‌ها به یکدیگر متصل نشوند نمی‌توان انتظار کار بالایی داشت.

وی با بیان اینکه ۳۳ دستگاه در حوزه امنیت اخلاقی موظف به انجام وظایف خود هستند گفت: اما متأسفانه این ۳۲ دستگاه نیز ما را نقد می‌کند.

منبع : مهر