تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای تحقیق درباره حوادث «جمعه خونین»در عراق

تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای تحقیق درباره حوادث «جمعه خونین»در عراق

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از القدس العربی، شورای عالی قضایی عراق امروز یکشنبه بیانیه ای را در خصوص حوادث روز جمعه گذشته در منطقه سبز منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: یک کمیته حقیقت یاب به منظور تحقیق درباره حوادث جمعه خونین تشکیل شده است.

بر اساس این گزارش، در همین ارتباط فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق اعلام کرد که وظیفه و مسئولیت کمیته مذکور بررسی ابعاد و زوایای مختلف حوادث روز جمعه اخیر در منطقه سبز است.

رئیس شورای عالی قضایی عراق همچنین از کسانی که به نحوی از حوادث روز جمعه متضرر شده اند، خواست تا ضمن مراجعه به دستگاه قضایی شکایت خود را اعلام نماید. در همین حال، وی از مردم عراق درخواست کرد تا اگر اطلاعاتی پیرامون حوادث مذکور دارند، آن را در اختیار دستگاه قضایی قرار دهند.

روز جمعه شمار زیادی از معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق در مقابل تعدادی از وزارتخانه‌های این کشور دست به برگزاری تظاهرات زدند. معترضان پس از برگزاری تظاهرات مذکور به سمت ورودی منطقه سبز بغداد حرکت کردند تا در آنجا تجمع کنند. از آنجایی که نیروهای امنیتی عراق تمامی ورودی‌های منطقه سبز را مسدود کرده بودند، معترضان در مقابل ورودی‌ها چادر زدند و تحصن کردند.

تحصن مسالمت آمیز معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی ادامه پیدا کرد تا اینکه نیروهای امنیتی به سمت آنها یورش بردند. طبق گزارش‌های میدانی، نیروهای ارتش عراق از گازهای اشک آور و گلوله‌های جنگی علیه تحصن کنندگان استفاده کردند. همین مسأله موجب شد تا بیش از ۱۰۰ تن از معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی زخمی شوند. اقدام ارتش در یورش به تحصن کنندگان واکنش‌های متعددی را در محافل سیاسی عراق به دنبال داشت.

در همین ارتباط، «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق اعلام کرد که دولت در برخورد با تظاهرات کنندگان و معترضان به نتایج انتخابات نباید به ابزار خشونت آمیز متوسل شود. در همین حال، رئیس جمهور عراق تظاهرات اخیر در این کشور در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی و وقوع درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهرات کنندگان را تأسف بار توصیف کرد. برهم صالح گفت: «برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز حق مردم است. از تمامی طرف‌ها خواستار خویشتن داری هستیم. در هر حال باید مصحلت و منافع کشور در تمامی امور در اولویت قرار گیرد».

منبع : مهر