تظاهرات شهروندان کابل برای آزادسازی پول های مسدود شده افغانستان

تظاهرات شهروندان کابل برای آزادسازی پول های مسدود شده افغانستان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جمهور، جمعی از شهروندان شهر کابل امروز سه شنبه طی تظاهراتی خیابانی برضد آمریکا، خواهان آزاد سازی ذخایر ارزی افغانستان توسط واشنگتن شدند.

شهروندان یاد شده با شعارهای «آمریکای اشغالگر از آزار و اذیت مردم افغانستان دست بردار»، «پول ما را آزاد کنید» خواهان آزادی ذخایر ارزی افغانستان شدند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، اقتصاد این کشور نیز مانند سیاست آن دستخوش تغییر شد و آمریکا در اولین اقدام خود، پول‌های افغانستان را در بانک‌های این کشور و سایر موسسات و بانک‌های بین‌المللی، بلوکه کرد.

طبق آمار بانک مرکزی افغانستان، از ۹ میلیارد و ۶۹۴ میلیون دلار ذخایر ارزی افغانستان که شامل پول نقد، طلا و اوراق بهادار و قرضه می‌شود، هفت میلیارد دلار آن در بانک فدرال آمریکا در نیویورک و باقی آن در سایر بانک‌ها و موسسات مالی در جهان مثل بانک‌های سوئیس نگهداری می‌شود.

مقامات طالبان بارها از آمریکا خواسته اند تا ذخایر ارزی افغانستان را آزاد کند.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان پیشتر و در همین باره نامه ای به کنگره آمریکا نوشته و در آن مصادره ثروت و پول افغانستان را دور از منطق خوانده و گفته بود: مسدود ‌کردن پول‌های افغانستان نه مشکل را حل می‌کند و نه خواست مردم آمریکا است.

همینطور کشورهای همسایه افغانستان، کشورهای منطقه و همچنین سازمان ملل از کاهش ارزش پول و فروپاشی شدید اقتصادی قریب الوقوع در افغانستان ابراز نگرانی شدید کرده اند و این مسئله با شروع فصل زمستان، بیش از پیش جلوه می کند.

منبع : مهر