تنها در دهه ۶۰ کاهش شیوع مصرف مواد مخدر داشته‌ایم

تنها در دهه ۶۰ کاهش شیوع مصرف مواد مخدر داشته‌ایم

به گزارش خبرنگار مهر، اسکندر مؤمنی، صبح یکشنبه در سومین نشست تخصصی معاونان، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی سراسر کشور اظهار داشت: مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) تاکید ویژه ای بر رفع اسیب های اجتماعی دارند و در جلسه ای که هجدهم ماه جاری با حضور رئیس جمهور برگزار شد، بر رفع این آسیب توجه و تاکید شد.

وی افزود: مواد مخدر خودش یک آسیب است و منشأ آسیب‌های دیگر هم هست و منشأ بسیاری از طلاق‌ها، سرقت‌ها، بیماری‌های عفونی و…، مواد مخدر است.

مؤمنی ادامه داد: ما فقط در دهه ۶۰ کاهش شیوع مصرف مواد مخدر را داشته‌ایم و در سال‌های بعد متأسفانه افزایش مصرف مواد مخدر داشته‌ایم.

وی با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در مقابله با مواد مخدر در چهل سال گذشته، گفت: در راه مقابله با مواد مخدر بیش از ۴ هزار نفر به شهادت رسیدند.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: ۹۰ درصد تریاک، ۷۰ درصد مورفین و ۲۰ درصد هروئین جهان در ایران کشف و در سال گذشته حدود هزار و ۲۰۰ تن مواد مخدر در کشور کشف شده است.

وی گفت: در حوزه پیشگیری همگام با مبارزه پیش نرفتیم و کمی هم غفلت کردیم و عقب ماندیم.

مؤمنی ادامه داد: بیش از ۴۰ هزار مدرسه در طرح یاریگران زندگی ثبت نام کردند و در محتواهای زیادی برای دانش آموزان و خانواده‌ها تولید کردیم و در شبکه شاد بارگذاری شده است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در اواخر سال ۹۷ طرحی به عنوان یاریگران و سفیران زندگی ورزش افتتاح شد.

مؤمنی گفت: وظیفه ما این است که از ورود مواد مخدر جلوگیری کنیم اما تنها این موضوع کافی نیست، به همان میزان که در حوزه مقابله توجه داریم باید در عرصه فرهنگی نیز تلاش کنیم یعنی اگر مواد مخدر در دسترس بود باید این صیانت درونی ایجاد شود تا کسی سمت مواد مخدر نرود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر متذکر شد: کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان با اشغال این کشور توسط آمریکا چندین برابر شد به طوری که تولید مواد مخدر بنا بر آمارهای سازمان ملل، در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۰۰ در کشور افغانستان بیش از ۵۰ برابر شد و بخشی از اینها توسط هواپیماهای ناتو قاچاق می‌شد.

مؤمنی بیان کرد: اقدامات فرهنگی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و علاوه بر اقدامات مقابله‌ای باید به اقدامات فرهنگی نیز توجه کنیم.

منبع : مهر