جغرافیای کاراته آسیا تغییر کرده است/ در برخی بخش‌ها ضعف داشتیم

جغرافیای کاراته آسیا تغییر کرده است/ در برخی بخش‌ها ضعف داشتیم

سید حسن طباطبایی با بیان مطب فوق به خبرنگار مهر گفت: سال‌های قبل رقابت اصلی در قاره آسیا برای کسب مدال و عناوین برتر در بین کاراته کاهای ایران و ژاپن بود. ولی اکنون نمی‌توان هیچ مبارزه‌ای را دست کم گرفت. سطح فنی این دوره از مسابقات قابل قیاس با ادوار گذشته نیست، ازبکستان، قزاقستان، اردن، عربستان، کویت و… با سرمایه گذاری بالا پیشرفت قابل توجهی در کاراته آسیا داشته و مدال‌های خوبی هم کسب کردند. با این وجود معتقدم کاراته ایران همچنان یکی از قدرت‌های برتر نه تنها قاره کهن که در دنیاست. ما در کومیته تیمی مردان با اقتدار مدال طلا را کسب کردیم و این به معنای اثبات شایستگی کاراته کاهای ایران خواهد است.

وی در پاسخ به این سوال که این ادعا یعنی شما از نتایج راضی هستید؟ پاسخ داد: ضعف‌ها و مشکلاتی که در جریان دو رویداد ترکیه و ازبکستان شاهد آن بودیم را دیده و با اعضای کمیته فنی حتماً در خصوص راهکارهای برون رفت از شرایط فوق بحث و تبادل نظر خواهیم کرد. صحبت‌های من بدان معنا نیست که بخواهیم بدون برنامه ریزی و مشورت با بزرگان کاراته پیش برویم. حتماً ضعف‌هایی در برخی بخش‌ها داشته‌ایم که باید در خصوص آن بررسی کنیم و به اجماع برسیم.

رئیس فدراسیون کاراته به بخش داوری و قضاوت داوران هم اشاره کرد و گفت: تیم ما در چند مورد از قضاوت لطمه خورد و اگر نبود اشتباهات فاحش داوری حداقل در دو مبارزه بهمن عسگری و صالح اباذری رنگ و تعداد مدال‌های ما قطعاً شرایط بهتری پیدا می‌کرد. در رده‌های سنی پایه هم در چند مورد این قضاوت‌ها برای کاراته کاهای ما مشکل ساز شد. به هیچ عنوان قصد توجیه ندارم، ولی نمی‌توان از عواملی که باعث شد نفرات تیم موفق به کسب مدال نشوند و یا رنگ مدال آنها تغییر کند به سادگی گذشت.

طباطبایی در خصوص تکلیف کادر فنی تیم ملی برای ادامه کار گفت: این دست مسائل در کمیته فنی فدراسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد. در مدت زمان حضورم در فدراسیون کاراته کلیه تصمیمات در حوزه فنی را با مشورت کمیته فنی که با حضور بزرگان این رشته تشکیل شده، گرفته‌ام. در واقع کمیته فنی فدراسیون کاراته نقطه قوت ماست که می‌توانیم از مشورت فنی نفراتی بهره ببریم که سال‌ها روی تاتامی برای کاراته ایران زحمت کشیده و برخلاف برخی‌ها بدون حب و بغض و تنها برای پیشرفت کاراته تلاش می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه این روزها انتقادات رنگ و بوی سهم خواهی گرفته است. برخی از افرادی که منتقد این روهای کاراته هستند، در صورت ورود به فدراسیون و یا اجابت درخواست، خیلی زود ساکت شده و به نوعی محو می‌شود. مشورت از افراد صاحب نظر و متخصص شیوه کار من است و انتقادپذیر هم هستم، ولی بعد از سال‌ها حضور در ورزش جنس انتقاد را می‌شناسم. جامعه کاراته هم به درک بالایی رسیده و به خوبی سره را از ناسره تشخیص می‌دهد و بعید است به گذشته‌ای پرحاشیه و تنش بازگردد.

رئیس فدراسیون کاراته بازی‌های آسیایی را مهمترین هدف تیم ملی عنوان داشت و افزود: به زودی جلسات کمیته فنی را به صورت منظم تشکیل و پس از بررسی نتایج تیم ملی در مسابقات اخیر، برنامه‌های کادر فنی را برای حضور در این مسابقات بررسی کرده و پس از تائید کمیته فنی به صورت جدی برای موفقیت در بازی‌های آسیایی که خیلی هم اهمیت دارد، اجرایی خواهد شد. مطمئن باشید که کاراته در هانگژو هم چون ادوار گذشته نقش مؤثر خود در ارتقا جایگاه کاروان ورزشی ایران با مدال‌های متعدد و خوشرنگ ایفا خواهد کرد.

طباطبایی به انتقادات از کادر فنی واکنش نشان داد و گفت: اولویت ما در انتخاب سرمربیان تیم ملی در کنار مباحث فنی، اخلاق است. به جرأت می‌توانم بگویم که در شرایط فعلی نجیب‌ترین و با اخلاق ترین کادر فنی را در اختیار داریم. ضمن اینکه بازهم تاکید می‌کنم انتقادات جنسی فراتر از نقد منصفانه دارد. برای من اخلاق و فن در کنار هم اهمیت دارد و برخی از این افراد به ظاهر منتقد خود پرونده‌های اخلاقی باز در مراجع ذیصلاح دارند و تا زمانی که من در کاراته هستم به چنین افرادی اجازه ورود نمی‌دهم. ما در مقابل خانواده کاراته مسئول هستیم و انتخابی نخواهیم داشت که به این اعتماد خدشه‌ای وارد شود. این جای سوال دارد که هنوز مسابقات تمام نشده و اعضای تیم ملی چون فرزندان ایران اسلامی در تاتامی مسابقات هستند، مورد توهین برخی معلوم الحال قرار گیرد! این نشان می‌دهد که برای آقایان کاراته مهم نیست، حضور خودشان مهم است.

رئیس فدراسیون کاراته در پایان گفت: با کمک و همدلی جامعه کاراته، می‌توان چون گذشته کارهای بزرگ را به سرانجام رساند. معتقدم کاراته ایران با پتانسیل و سرمایه خوبی که در در اختیار دارد با کمک موسپیدان و پیشکسوتان این رشته که سرمایه‌های ما هستند خیلی زود به روزهای خوب گذشته بازخواهد گشت.