جنبه های اجتماعی و سیاسی حج مانند جنبه معنوی مهم است

جنبه های اجتماعی و سیاسی حج مانند جنبه معنوی مهم است

به گزارش خبرگزاری مهر، سید صادق حسینی صبح امروز در همایش آموزشی-توجیهی زائران حج ضمن عرض خیرمقدم به زائران بیت‌الله الحرام و سایر میهمان، با بیان روایتی از امام صادق (ع)، به عظمت و برکات رویداد حج اشاره کرد و گفت: در میان تمام نعمت‌های الهی، سفر معنوی حج از جمله الطاف خاص الهی است که نصیب هر کسی نمی‌شود؛ لذا زائران می‌بایست از لحظه لحظه‌های زیارت خانه خداوند بهره ببر ند و قدردان این نعمت بزرگ الهی باشند.

وی با اشاره به طرح شدن برخی شبهات در فضای مجازی در خصوص هزینه سفر حج، افزود: انجام حج برای فرد مستطیع یک واجب شرعی است و ترک آن موجب معصیت است. افرادی که این شبهات را مطرح می‌کنند از موازین و فلسفه تشریع احکام اسلامی آگاه نیستند و این گونه تبلیغات منفی بر زائران خانه خدا اثرگذار نخواهد بود.

حسینی با بیان اینکه حج علاوه بر برکات فردی و معنوی، آثار جمعی فراوانی دارد، اظهار کرد: یک جنبه از حج ارتباط معنوی وثیق میان خالق و مخلوق است و تهذیب، تزکیه و اوج تواضع و فروتنی برای انسان در پیشگاه خداوند احدیت در این سفر معنوی می‌تواند صورت می‌پذیرد.

وی افزود: اما اهمیت جنبه‌های اجتماعی و سیاسی حج اگر بیش از این جنبه نباشد، کمتر نیست. امیدواریم این توجه و توفیق معنوی در طول سال‌های بعدی استمرار یابد.

وی سیاست سازمان حج و زیارت را مبتنی بر چهار بخش حفظ عزت، حفظ کرامت، صیانت از امور زائران و تلاش حداکثری برای تأمین نیازهای آنان عنوان کرد و در باره تهیه اقلام دارویی زائران و لزوم رعایت نکات بهداشتی و تغذیه زائران توضیحاتی داد.

وی تصریح کرد: مجموعه حج و زیارت با تلاش شبانه‌روزی از نیمه دوم ماه رمضان مشغول هماهنگی‌های مرتبط با تأمین نیازهای سفر زائران به سرزمین وحی بودند و اقداماتی را که باید طی ۴ ماه انجام می‌شد در طی ۲۰ روز انجام دادند.

منبع : مهر