حمایت حقوقی و قضائی از ایرانیان خارج از کشور

حمایت حقوقی و قضائی از ایرانیان خارج از کشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی وزارت دادگستری، فتاح احمدی در یک برنامه تلویزیونی گفت: وزارت دادگستری به عنوان مرجع ملی حقوق کودک، کمیته انتقال محکومان ایرانی خارج از کشور و موارد دیگر در داخل و خارج از کشور وظایفی دارد؛ به عنوان مثال وزارت دادگستری اقدامات لازم جهت ورود محکومان ایرانی از خارج به داخل کشور و همچنین گذراندن محکومیت آن‌ها را صورت می‌دهد.

وی ادامه داد: یک ایرانی می‌تواند به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه در کشوری خارجی مرتکب جرم می‌شود؛ در آنجا ممکن است برای آن افراد حکم زندان به مدت طولانی بسته شود، در نتیجه ما نیاز داریم بتوانیم در جهت حمایت از خانواده این افراد وسیله انتقال آن‌ها به شهرشان را فراهم سازیم. ما تلاش داریم با کشورهای مختلف به توافق درباره ایرانیان محکوم در مرزهای آن‌ها برسیم تا بتوانیم این افراد را به داخل کشور منتقل کنیم و همچنین تخفیفی برای مجازات آن‌ها قائل شویم.

احمدی افزود: ما سعی داریم به خانواده‌های ایرانی کمک کنیم تا شرایط سخت محکومیت را پشت سر بگذارند و دچار مشکل نشوند. متأسفانه برخی از ایرانیان به دلیل عدم آگاهی ممکن است در کشورهای دیگر به خاطر مسائلی مانند حمل داروی استامینوفن دستگیر شوند. تلاش ما حمایت حقوقی و قضائی از ایرانیان خارج از کشور است و خوشبختانه وزارت دادگستری موفق شده در راستای حمایت حداکثری از حقوق ایرانیان، قانونی جامع را آماده کند. این قانون نتیجه تلاش هفت ماه وزارت دادگستری و دستگاه‌های دیگر است که در مسیر تصویب شدن قرار دارد.

وی ادامه داد: ایرانیان خارج از کشور می‌توانند از طریق تماس تلفنی، ایمیل و یا مراجعه حضوری مشکلات‌شان را با ما مطرح کنند؛ ما پس از مطلع شدن از مشکلات هموطنان‌مان اطلاع‌رسانی کاملی به سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های ایران و کشور مقصد انجام می‌دهیم.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری گفت: ایرانیان خارج از کشور به هنگام پیش آمدن مشکلات باید سریعاً سفارت‌خانه‌های ایران را در جریان بگذارند تا ما بتوانیم به سرعت از آن‌ها حمایت کنیم و کمک‌رسانی داشته باشیم. برای مثال پس از وقوع جنگ در اوکراین تعداد بسیاری از ایرانیان نیاز به همراهی و حمایت داشتند؛ به دنبال این مسئله مجموعه‌ای از همکاران اقداماتی را صورت دادند تا از حقوق این افراد حفاظت کنیم و حمایت خود را نشان دهیم. بهترین روش آن است که خانواده‌ها سریعاً ما را در جریان مشکلات قرار دهند تا بتوانیم اقدامات سریع‌تری داشته باشیم.

منبع : مهر