دیدار مهم میان ایران و عربستان راه است؟

دیدار مهم میان ایران و عربستان راه است؟

به گزارش خبرگزاری مهر، النشره لبنان در گزارشی با عنوان «پرونده لبنان قبلاً میان تهران و ریاض گشوده نشد؛ آیا در نشست اردن اوضاع متفاوت خواهد بود؟ »، آورده است: امان پایتخت اردن در بیستم ماه دسامبرجاری آماده میزبانی از نشست منطقه ای جدید درباره عراق با مشارکت ایران و ترکیه و برخی کشورهای عربی از جمله عربستان است. این پس از نشست همکاری و شراکت در بغداد رخ می دهد که در ماه آگوست گذشته برگزار شد.

این رسانه لبنانی در گزارش خود آورده است: با وجود اینکه منابع لبنانی از قطعی شدن تکلیف پرونده ریاست جمهوری لبنان در نشست احتمالی در امان و از فراهم بودن داده هایی درباره دیدار میان محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در حاشیه این نشست خبر می دهند، منابع مسئول آگاه از فضای مذاکرات میان عربستان و ایران تاکید کردند که دیدارهایی که در بغداد میان تهران و ریاض انجام شده است به نتیجه ملموسی نرسیده است.

النشره به نقل از این منابع آورده است: خواسته های سعودی روی جنگ یمن متمرکز است تا صفحه جدیدی میان طرفین گشوده شود و ایران خواستار افتتاح سفارت و توقف رایزنی در این حد است.

این منابع افزودند: رایزنی و مذاکرات میان عربستان و ایران به پرونده ریاست جمهوری لبنان نرسیده است.

با این حال، این منابع با تاکید بر اهمیت این رویداد در پایتخت اردن که تحت حمایت فرانسه برگزار می شود، از دیدار مهمی که در این زمینه بین ایران و عربستان سعودی برگزار خواهد شد، سخن به میان آوردند.

النشره در ادامه آورده است: کاخ الیزه از برگزاری نشست منطقه ای در اردن قبل از پایان سال خبر داده است که طی آن عراق و کشورهای همسایه آن با مشارکت فرانسه را دور هم جمع خواهد کرد و این مشابه نشست بغداد در ۲۸ آگوست ۲۰۲۱ است. این پس از گفتگوی تلفنی میان ماکرون و محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق اعلام شد. در نشست نخست که در بغداد برگزار شد، کشورهای فرانسه، اردن، مصر، قطر، عربستان، امارات، کویت، ایران و ترکیه حضور داشتند.