راهنمای ترک متادون

راهنمای ترک متادون

تازه ترین ها : متادون یک داروی رایج با خاصیت ضددرد و ضدسرفه است که برای ترک اعتیاد به‌کار می‌رود. اگر بعد دوره طولانی مصرف، استعمال متادون متوقف شود، برخی علایم ترک مشاهده می‌شود که در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.

متادون داروی مخدری است که برای درمان اعتیاد به مواد مخدری مانند هرویین، مورفین، تریاک، شیره و … استفاده می شود. اما در برخی مواقع خود متادون مورد سو مصرف قرار می گیرد، ترک متادون با مشکلاتی مانند بی خوابی، بدن درد، سرگیجه و … همراه است.

ترک یک باره و غیر اصولی متادون توسط افرادی که دوز بالا مصرف می کنند یا دو تا سه بار در روز مصرف متادون دارند خطرناک بوده و احتمال مرگ را به همراه خواهد داشت. 

رایج‌ترین روش مصرف متادون به‌حالت محلول و به‌صورت خوراکی است. این دارو همچنین به صورت قرص نیز موجود است که با آب مخلوط کرده و مصرف می‌کنند. برخی از عوارض جانبی حین مصرف این دارو شامل مشکلات تنفسی، یبوست و تنگ شدن مردمک چشم است. مصرف طولانی مدت متادون می‌تواند منجر به وابستگی شود، و هنگامی که متوقف شود بیمار ممکن است با مشکلات خفیف تا شدید ناشی از ترک روبرو شود.

متادون برای معتادان هروئین به عنوان معادل انسولین برای بیماران دیابتی مفید است. با این وجود، برخی از معتادان تمایلی به مصرف متادون به جای هروئین ندارند. برای مصرف متادون، شما باید با دکتر خود مشورت کنید و به تدریج با استفاده از داروهای جایگزین تجویز شده توسط دکتر، مصرف متادون را نیز به حداقل برسانید. این تنها راه شما برای ترک متادون بدون درد است، البته این به این معنا نیست که به راحتی می‌توانید این دارو را ترک کنید، بلکه با زیر نظر پزشک بودن درد ترک اعتیاد شما به حداقل خواهد رسید.

علایم ترک متادون :

تعداد زیادی از مخدرهای غیر ‌اعتیاد‌آور و داروهای توانبخشی از متادون استفاده می‌کنند تا اعتیاد ناشی از هرویین و مرفین را در افراد معتاد دفع کنند. عوارض ناشی از ترک متادون در مقایسه با عوارض ناشی از ترک هرویین یا مورفین نسبتا کمتر است. با‌ این‌حال اگر دارو در مقدار زیاد و کنترل نشده مصرف نشود ممکن است این مطلب درست نباشد. این کار ممکن است بیمار را بدتر از وابستگی به مورفین یا هرویین، به متادون وابسته کند. ترک آن دارای تعدادی عوارض فیزیکی و روانی است.

 عوارض فیزیکی ترک متادون : عوارض فیزیکی شامل، سرگیجه، آبریزش بیش‌از حد چشم، آب‌ریزش بینی،خمیازه و عطسه است. عوارض دستگاه گوارش باعث تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود. عوارض دیگری که می‌توانند بروز کنند شامل، عرق تب با لرزش بدن است. ضربان قلب و فشار خون معمولا افزایش می‌یابد. درد بیش از حد، حساسیت، و درد مفاصل و عضلات قابل ذکر است. بی خوابی و ترشح آدرنالین افسردگی هم در برخی موارد مشاهده شده است.

• عوارض روانی ترک متادون : این عوارض معمولا به‌خاطر تاثیر دارو بر روی گیرنده مخدر در دستگاه اعصاب مرکزی روی می‌دهد. اثرات روانی این دارو می‌تواند در محدوده، توهم بینایی و شنوایی، پرورش افکار خودکشی، بیش‌فعالی، هذیان، جنون، اضطراب، هیجان و افسردگی متغیر باشد.

علایم مسمومیت با متادون:

• تكلم بريده‌بريده

• راه رفتن بی ثبات

• اختلال در تعادل

• خواب آلودگی

• حركات كند بدنی

مسموميت با متادون يك اورژانس پزشكی است و اقدام فوری را طلب می كند. مسموميت می تواند به حالات زير منجر شود:

• اغماء (بيمار قابل بيدار كردن نيست، خرخر تنفسي دارد، تون عضلاني اندام‎ها كاهش يافته و سيانوزه است)

• ايست تنفسي و كاهش اكسيژن رساني به مغز

• مرگ

بهترین روش برای ترک متادون، چه نوع درمانی می‌تواند باشد؟

همان طور که ذکر شد ترک ناگهانی متادون خطرناک است و با توجه به مطالعات انجام شده بازه زمانی طولانی مدت نتیجه بهتری می توان گرفت. بسته به دوز متادون و شرایط فیزیکی فرد به صورت نسبی برای افراد با دوز بالا و سابقه طولانی بین ۱ تا ۲ سال و برای افراد معمولی ۱ تا ۲ ماه می توانند برای ترک آن نتیجه مطلوبی بگیرند. طبق تحقیقات انجام شده بیش از ۷۵ درصد افرادی که از روش اصولی برای ترک متادون استفاده نکرده اند، طی ۱ سال بعد از قطع متادون به مصرف مواد باز می گردند.

فرد مصرف کننده شربت یا قرص متادون برای درمان اعتیاد خود بدون مراجعه به مراکز ترک اعتیاد و نداشتن مشاوره از پزشک متخصص، دچار مشکلات شدید احساسی و فیزیکی می‌شود و مهم است که حامی و حمایت‌گری را در این بحران در کنار خود داشته باشد، ترک اعتیاد غیر اصولی دارای عوارض جبران ناپذیر جسمی، روحی و روانی زیادی می شود.

در بسیاری از موارد اقدام به خود کشی و ایجاد وابستگی جسمانی را به همراه دارد.

ترک متادون می‌تواند برای مصرف کننده آزاردهنده باشد، اما تهدید کننده زندگی نیست، پذیرش و بستری بیمار برای درمان اعتیاد می‌تواند براساس نوع مصرف و شرایط جسمی بیمار به صورت بستری تدریجی یا سرپایی باشد.

مراحل ترک اعتیاد متادون

اول از همه با خود رو راست باشید و دلیل ترک متادون را برای خودتان روشن کنید. اگر از متادون به عنوان داروی حمایتی برای ترک هروئین استفاده می کنید، باید در جریان باشید که در این مورد خاص مصرف متادون برای شما مضر نبوده، بلکه از بازگشت شما به سمت اعتیاد به هروئین جلوگیری می کند. سپس باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید. (پزشک متخصص می تواند پزشکی باشد که عملیات ترک هروئین را تحت نظر او انجام می دهید).

چگونه متادون را ترک کنیم سوالی است که اغلب افراد مبتلا به این بیماری آن را جستجو می کنند. در ارتباط با چگونگی شروع ترک متادون باید گفت اگر تصمیم جدی خود را برای ترک گرفته اید حتما نیاز به مشورت با یک پزشک دارید. بعد از مشورت با یک پزشک متخصص، باید با خانواده و دوستان خود صحبت کرده و حمایت آنها را برای همراهی با خود بگیرید؛ چرا؟ چون ترک کردن متادون اصلا کار راحتی نیست و باید افرادی باشند که شما را در این مسیر سخت راهنمایی کنند.

ترک متادون کار راحتی نیست، اما غیر ممکن نیست. برای ترک متادون لازم دارید از افرادی که در این زمینه دانش و تجریه کافی را دارند مشاوره بگیرید . 

برای ترک متادون راه های بسیاری وجود دارد اما آنکه بهترین روش ترک متادون کدام است بسته به بدن فرد بیمار، میزان مقاومت آن و مدت زمان ابتلا به این بیماری دارد.

چطور بعد از ترک اعتیاد متادون پاک بمانیم:

مشاوره انجام دهید.

به یک گروه پشتیبان بپیوندید.

در مسیر ترک اعتیاد متادون تنها نمانید.

برای درمان علائم ترک طولانی، از کلونیدین یا لوفکسیدین استفاده کنید.

با متخصصان مشورت کنید.