رشد ساحت فناوری ما را به سمت مدارس کارآفرین می برد

رشد ساحت فناوری ما را به سمت مدارس کارآفرین می برد

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف نوری در مراسم افتتاحیه و تبیین «طرح ارتقای مهارت برنامه‌نویسی و سواد دیجیتالی دانش‌آموزان و معلمان دوره ابتدایی» گفت: فرصتی فراهم شده است تا به یکی از حلقه‌های مفقوده آموزش که به آن توجه نشده بود، توجه کرده و برای آن برنامه داشته باشیم. آموزه‌های دینی ما هم تاکید دارد که باید فرزندانتان را برای عصر خود تربیت کنید. در آموزش‌وپرورش باید یک آینده‌نگری وجود داشته باشد و زمان آینده را در نظر داشته باشد.

نوری بیان کرد: ما دانش‌آموزان را کنشگر اجتماعی می‌بینیم، ولی امروز می‌گویند دانش‌آموز باید همراهِ پژوهشگر بوده و در دانش‌بنیان‌ها حضور داشته باشد و محیط آموزشی‌اش، شرکت‌های دانش‌بنیان باشد. تازه این موارد برای سال ۲۰۰۰ است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: سواد دیجیتال منجر به پر کردن شکاف‌های ارتباطی و اطلاعاتی می‌شود و لازم است جدی گرفته شود. نباید به سمت سواد اسمی برویم؛ سواد اسمی یعنی یک موضوع را انتقال می‌دهیم. در طبقه‌بندی‌های جدید علوم، عمق یادگیری زیاد شده است. یکی از رسالت‌هایی که ما داریم تربیت شش ساحتی است که از جمله آنها می‌توان به تربیت علمی و فناوری اشاره کرد. به نظر می‌رسد طرح مذکور گام خوبی برای شروع تربیت در ساحت‌های دیگر باشد. متاسفانه در ساحت آموزش، متوقف شده‌ایم.

نوری اضافه کرد: رشد ساحت تربیتی علمی و فناوری، ما را به سمت مدارس نسل سوم یعنی مدارس کارآفرین هم می برد و سواد را از سواد اسمی به سمت سواد مفهومی و بعد سواد عملکردی سوق می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه لازم است چند کار برای استقرار سواد چندبعدی یا دانش‌آموز و مدرسه با مسئولیت اجتماعی انجام شود به بیان راهکارها پرداخت و گفت: اگر ما از مردم، طلب کنیم، مردم به آموزش‌وپرورش اعتماد دارند و وارد می‌شوند. دانشجوهای توانمند را شناسایی کنید که بیایند آموزش کدنویسی و سواد دیجیتال را برای دانش‌آموز انجام دهند. وزیر علوم قبلاً وعده‌ای برای در اختیار قرار دادن مراکز نوآوری به دانش‌آموزان داده بود. مهارت را حتی‌المقدور در مکان‌های جذاب و جالب به دانش‌آموزان، آموزش دهید.

وزیر آموزش‌وپرورش از طراحی و اجرای این طرح در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی و رشد یکی از ساحت های تربیتی تشکر و تاکید کرد که این طرح یک فعالیت شعاری و تبلیغی نباشد، دانش‌آموز را وجه‌المصالحه ارتقای خودمان نمی‌دانیم، باید این کار به جد و همه‌جانبه پیگیری شود و امید است به نتایج مطلوب دست یابیم.

منبع : مهر