رفع ممنوعیت سفر اتباع سعودی به عراق

رفع ممنوعیت سفر اتباع سعودی به عراق

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الخلیج الجدید، عربستان پس از سال ها اعمال ممنوعیت، محدودیت و جریمه برای سفر به عراق، سفر به این کشور را مجاز کرد.

اداره کل گذرنامه عربستان اعلام کرد که صدور مجوز سفر به عراق اکنون در خدمات پلت فرم «ابشر» در دسترس است و افرادی که قصد دریافت مجوز سفر به عراق را دارند، دیگر نیازی به مراجعه حضوری ندارند.

شرکت هواپیمایی «طیران ناس»، نخستین هواپیمایی عربستان بود که در اواخر اکتبر ۲۰۲۱ پس از ۲۷ سال، ۳۵ پرواز در هفته به عراق را آغاز کرد.

روابط دیپلماتیک عراق و عربستان که در پی حمله صدام حسین به کویت در سال ۱۹۹۰ قطع شده بود، مجددا در دسامبر ۲۰۱۵ از سرگرفته شد. مقامات عربستان همچنین از زمان اشغال عراق توسط امریکا، سفر شهروندان خود به این کشور را ممنوع کرده بودند.

پیش از این اگر شهروند عربستان به عراق سفر می کرد، با جریمه دست کم ۲۷۰۰ دلاری و ممنوعیت سفر به مدت سه سال مواجه می شد.

یک مسئول عراقی در اوت ۲۰۱۷ گفته بود که عربستان ممنوعیت سفر شهروندان خود به عراق را برداشته اما سفر آنها به عراق با پیش شرط هایی از جمله بررسی سوابق امنیتی فرد متقاضی و شرط سنی همراه است.

گفتنی است که در دسامبر ۲۰۱۵ روابط دیپلماتیک میان سعودی و عراق پس از ۲۵ سال از سرگرفته شد و عادل الجبیر وزیر خارجه وقت سعودی در فوریه سال ۲۰۱۷ به بغداد سفر کرد. در ماه مه ۲۰۱۹ دولت عراق پیش نویس قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری میان عراق و عربستان را تصویب کرد. در ژوئیه ۲۰۲۰ از تشکیل کمیته ویژه میان دو کشور با هدف بررسی پرونده های اقتصادی و سرمایه گذاری خبر داده شد.

منبع : مهر