ریابکوف از افزایش احتمال حصول توافق در مذاکرات «وین» خبر داد

ریابکوف از افزایش احتمال حصول توافق در مذاکرات «وین» خبر داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که احتمال رسیدن به توافق در جریان مذاکرات هسته ای وین بیشتر شده است.

وی در این باره گفت: گمان کنم که اکنون احتمال اینکه ما به نسبت قبل از ازسرگیری مذاکرات، به توافق برسیم، افزایش یافته است و بهتر است بگویم که دلایلی برای انتظار پیشرفت وجود دارد.

ایران پیشتر دو پیش نویس پیشنهادی در رابطه با برچیدن تحریم ها و اقدامات هسته ای اش به طرف های مذاکره کننده در مذاکرات وین ارائه کرده بود.

علیرغم فضاسازی رسانه ای تروئیکای سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان و همراستا با آمریکا در تیره و مبهم نشان دادن مذاکرات که تناقضی شدید با آنچه در پای میز مذاکره مطرح کرده اند، دارد و عملاً به عنوان تاکتیکی برای گرفتن امتیازاتی فراتر از توافق اصلی برجام از ایران به کار گرفته شده است، مذاکرات بی دردسر به پیش می رود.

سه کشور اروپایی یاد شده که در ابتدا پیشنهادهای ایران را فوراً رد کرده بودند، اکنون در پای میز مذاکره مشغول بررسی آنها هستند.

علی باقری مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران روز گذشته و در مصاحبه ای اختصاصی با شبکه تلویزیونی المیادین درباره تازه ترین تحولات مربوط به مذاکرات برچیدن تحریم ها در وین گفت: گفتگوهای روزهای گذشته بر چارچوب رایزنی درباره نقاط اختلافی در راستای سرعت بخشیدن به روند مذاکرات و دستیابی به توافق تمرکز داشت.

وی ادامه داد: روندی که ایران در طول مذاکرات در پیش گرفته موفق بوده و تهران پیشرفت خوبی کسب کرده است و این پیشرفت می تواند زمینه را به سرعت برای مذاکرات جدی فراهم کند.

مذاکرات ایران با گروه ۴+۱ در پایتخت اتریش که از هفته گذشته آغاز شده، همچنان ادامه دارد و محمد مرندی تحلیلگر مسائل بین‌الملل که همراه تیم مذاکره کننده ایران در وین حضور دارد در گفتگو با شبکه الجزیره گفت: ایران هیچ گونه موضوعی را که پیش از این بر سر آن توافق کرده است، رد نمی‌کند.

وی افزود: طرف اروپایی در مذاکرات انعطاف نشان داده است. اگر واشنگتن و اروپا با مساله برداشتن تحریم‌های ایران موافقت کنند تهران نیز به تعهدات خود عمل خواهد کرد. واشنگتن باید در ابتدا تحریم‌های وضع شده علیه ایران را بردارد تا بعد از آن به توافق برسیم.

وی همچنین تاکید کرد: زود است که در خصوص روند مذاکرات وین قضاوت کنیم اما نشانه‌های مثبتی وجود دارد.

گفتنی است که دور جدید مذاکرات وین جهت برچیدن تحریم‌ها از روز پنج شنبه گذشته در شهر وین پایتخت اتریش آغاز شده است.

منبع : مهر