شگرد جدید تروئیکا همزمان با پیشرفت مذاکرات/ اوج بازی «مقصرنمایی»

شگرد جدید تروئیکا همزمان با پیشرفت مذاکرات/ اوج بازی «مقصرنمایی»

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز گزارش امروز خود را به مرور کارشکنی‌هایی اختصاص داد که طرف غربی مذاکرات وین طی این دور از گفتگوها انجام داده است حال آنکه این روند همچنان ادامه دارد.

تهران تایمز در این باره می‌نویسد: کمیسیون مشترک برجام به عنوان اختتامیه این دور از مذاکرات وین، عصر روز جمعه برگزار شد. این در حالی است که از زمان آغاز این دور از گفتگوها، در ۸ آذر، آن هم بعد از وقفه‌ای پنج ماهه، بازوی رسانه‌ای غرب، اتهام «عدم جدیت ایران» را به عنوان مقدمه‌ای بر «بازی مقصرنمایی» انتخاب کرد که موازی با مذاکرات وین پیش رفت.

اما از همان ابتدا، این ادعا که ایران تمایلی به انجام گفتگوهای واقعی ندارد و حرف زدن با آنها بی فایده است؛ با عزم ایران در ارائه دو پیش‌نویس شامل پیشنهادهای این کشور در حوزه‌های لغو تحریم‌ها و هسته‌ای، بی اعتبار شد.

در این مرحله بود که تروئیکای اروپایی، به حربه دیگری متوسل شد مبنی بر اینکه پیشنهادهای ایران زیاده خواهانه است.

طرف غربی این بار هم می‌خواهد با کوچک نمایی دستاوردهای گفتگوهای وین، ایران را مسئول عدم پیشرفت ادعایی آنها نشان دهد حال آنکه شواهد حاکی از آن است که پیشرفت‌های خوبی طی یک هفته گذشته حاصل شده است این در حالی است که ایران این مطالبات را در انطباق کامل با اصل برجام مطرح کرده و هرگز چیزی فراتر از آن نمی‌خواهد. از سوی دیگر، ایران برای نشان دادن حسن نیت و انعطاف پذیری خود، داوطلبانه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تفاهم رسید و به این ترتیب، اختلاف‌ها درباره نصب دوربین‌های آژانس در مجتمع تسای کرج رفع شد.

همزمان، ایران با اینکه از همان ابتدا اولویت خود را رفع تحریم‌های نامشروع عنوان کرده بود؛ تعامل سازنده‌ای با ۱+۴ در باب مسائل هسته‌ای نیز داشت.

این در حالی است که با پایان مرحله اول دور جدید از مذاکرات که با وقفه‌ای یک هفته‌ای همراه بود؛ تروئیکای اروپایی در اقدامی عبث تلاش کرد تا در راستای امتیاز گرفتن از ایران، فضای مذاکره را منفی جلوه دهد.

تهران تایمز ادامه می‌دهد: اکنون هم که دور هفتم به پایان رسیده و تا از سرگیری دوباره مذاکرات حدود ۱۰ روز مانده، به نظر می‌رسد که تروئیکای اروپایی بر ادامه این روند مقصرنمایی اصرار دارد که اولین نشانه‌های آن در خبرسازی «باراک راوید» از گزارشگران رژیم صهیونیستی نمود پیدا کرد که مدعی شد: این هفته هیچ پیشرفتی در مذاکره حاصل نشد و با سرعت فعلی، حصول توافق، شش ماهی طول می‌کشد.

تروئیکا، رژیم صهیونیستی و آمریکا هرچه در توان داشتند علیه ایران در دور هفتم انجام دادند. در طول این مدت، اروپایی‌ها با صهیونیست‌ها در وین دیدار کردند. انگلیسی‌ها گفتند که دیگر برجام ۲۰۱۵ را نمی‌خواهند، فرانسوی‌ها هم به طور هدفمند رسانه‌های غربی را تغذیه کردند حال آنکه آمریکایی‌ها از تغییر مواضع خود درباره تحریم‌های ضد ایرانی اجتناب می‌کردند.

به نظر می‌رسد که طرف غربی این بار هم می‌خواهد با کوچک نمایی دستاوردهای گفتگوهای وین، ایران را مسئول عدم پیشرفت ادعایی آنها نشان دهد حال آنکه شواهد حاکی از آن است که پیشرفت‌های خوبی طی یک هفته گذشته حاصل شده است.

گزارشها حاکی از آن است، طرفین مذاکره به پیش‌نویس جدیدی رسیده‌اند که ملاحظات ایران در آن لحاظ شده است که این اسناد در صورت نهایی شدن، مبنای مذاکرات آتی قرار می‌گیرند. با چنین دستاوردی، هیئت‌های نمایندگی تروئیکای اروپایی دیگر نمی‌توانند ایران را به عدم جدیت در مذاکره متهم کنند.

منبع : مهر