صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده، ۲ ماهه شد + رقم تسهیلات نوسازی

صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده، ۲ ماهه شد + رقم تسهیلات نوسازی

به گزارش خبرنگار مهر، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس از تصویب صدور مجوز به دولت برای انتشار ۸ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت از سوی ۳ دستگاه تابعه وزارت راه و شهرسازی شامل: «شرکت بازآفرینی شهری»، «شرکت عمران شهرهای جدید» و «سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات عمومی و دولتی» جهت تأمین مالی برخی برنامه‌های این وزارت خانه شامل به ترتیب: «نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و سکونتگاه‌های غیر رسمی»، «قطار حومه‌ای اتصال شهرهای جدید به شهرهای مادر» و «تکمیل مصلای امام خمینی (ره) تهران» خبر داده است.

صدور اوراق مشارکت نوسازی بافت فرسوده و تشکیل قرارگاه تأمین مسکن در تهران

همچنین در پی گلایه‌های رهبر معظم انقلاب از وضعیت مسکن در کشور در نشست ۱۰ بهمن امسال با فعالان اقتصادی، علیرضا زاکانی شهردار تهران دستور تشکیل قرارگاه جهادی تأمین مسکن را به مدیران ستادی و شهرداران مناطق ۲۲ گانه پایتخت صادر کرد که در بند ۲ این ابلاغیه ۶ بندی، لزوم تسریع در صدور پروانه‌های ساختمانی بافت‌های فرسوده مورد تأکید بوده است.

مدیرعامل بازآفرینی شهری: سهم نوسازی بافت‌های فرسوده از برنامه ساخت ۴ میلیون مسکن، ۶۰۰ هزار واحد است

سید محمد آئینی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین برنامه‌های شرکت بازآفرینی شهری ایران جهت نوسازی بافت‌های فرسوده تصریح کرد: حدود ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده در شهرهای مختلف کشور داریم که عمدتاً در کلانشهرها و شهرهای بزرگ قرار دارند.

وی با بیان اینکه شرایط بافت‌های ناکارآمد شهری، «نفوذناپذیری» و «ناپایداری» است، گفت: متأسفانه مستعد حوادث هستند و اگر زلزله‌ای رخ دهد، به دلیل مشکلاتی که دارند، دچار آسیب می‌شوند و چاره‌ای جز کمک به ساکنان این بافت‌ها برای مقاوم سازی و نوسازی واحدهای مسکونی‌شان نداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آنچه در کشور از ابتدا تا کنون انجام شده، نوسازی حدود ۶۱۰ هزار واحد فرسوده بوده است؛ نیمی از این نوسازی‌ها در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ رخ داده است؛ در ۸ سال گذشته این روند، کاهشی بوده که با نگاهی که دولت سیزدهم دارد و برنامه‌ای نوسازی بافت‌های فرسوده و نجات ساکنان این بافت‌ها از خطرات احتمالی سوانح طبیعی است، نوسازی این بافت در اولویت قرار گرفته که برنامه نوسازی ۱۵۰ هزار واحد فرسوده را داریم.

برنامه دولت سیزدهم برای نوسازی بافت‌های فرسوده

وی خاطرنشان کرد: برنامه دولت سیزدهم، نوسازی ۶۰۰ هزار واحد نوسازی بافت فرسوده از ساخت ۴ میلیون واحد نهضت ملی مسکن است؛ با این حال در بافت‌های فرسوده با توجه به اینکه اراضی متعلق به مردم است نه دولت، لذا کار سخت‌تر از ساخت واحدهای جدید خواهد بود و باید مردم را ترغیب کنیم تا به نوسازی واحدهای فرسوده خود بپردازند که نیازمند مجموعه مشوق‌هایی است که دولت و شهرداری‌ها باید در نظر بگیرند.

آئینی افزود: خوشبختانه بخشی از این مشوق‌ها تصویب شده و شکل گرفته است؛ امیدواریم با تجاربی که در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده داشتیم و حتی در سال ۱۳۹۱ رکورد نوسازی ۹۰ هزار واحد فرسوده را به ثبت رسانیدم، بتوانیم به هدف گذاری نوسازی ۱۵۰ هزار واحد بافت فرسوده در سال دست یابیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: طبق قانون شهرداری‌های موظفند ۵۰ تا ۱۰۰ درصد عوارض پروانه و تراکم ساخت را در بافت‌های فرسوده تخفیف دهند؛ بسیاری از شهرداری‌ها با این قانون همراهی کرده اند و در چند شهر شاهد ارائه تخفیف ۱۰۰ درصدی عوارض پروانه نوسازی بافت فرسوده هستیم و پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده به صورت رایگان صادر می‌شود.

معاون وزیر راه: مدت زمان صدور پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده به یک تا ۲ ماه کاهش می‌یابد

وی تأکید کرد: دوره دریافت پروانه باید کاهش یابد؛ در برخی شهرها تا پیش از این ۱.۵ تا ۲ سال طول می‌کشید تا شهرداری‌ها پروانه ساخت صادر کنند. اما در حال حاضر توانسته ایم با تعدادی از شهرداری‌ها از جمله استان‌های همدان و کردستان توافق کرده ایم که پروانه ساخت را یک ماهه صادر کنند. البته ۶۵۰ شهرداری در کشور داریم که توافق با تک تک آنها زمان بَر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با شهرداری تهران که قرارگاه تأمین مسکن در آن به دستور شهردار تهران تشکیل شده، توافق کرده ایم که پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده ۲ ماهه صادر شود

وی بیان کرد: برخی سازندگان در بافت‌های فرسوده حاضرند مشمول تخفیف در پروانه ساخت بافت‌های فرسوده نشوند ولی مدت زمان آن به یک تا ۲ ماه کاهش یابد که این موضوع مورد توافق بازآفرینی شهری و شهرداری تهران قرار گرفته است.

آئینی درباره مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص انتشار اوراق مشارکت برای نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: این طرحی است که برخی اعضای کمیسیون تلفیق پیشنهاد داده و در این کمیسیون به تصویب رسید تا در لایحه بودجه سال آینده که قرار است در صحن علنی مجلس بررسی شود، گنجانده شود؛ جزئیات این مصوبه کمیسیون تلفیق قرار است به زودی با بازآفرینی شهری مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه قرار است هر تسهیلاتی که به نهضت ملی مسکن خصوصاً تسهیلات یارانه‌ای داده شود، در بافت‌های فرسوده هم پرداخت شود با این تفاوت که در بافت‌های فرسوده نیازی نیست تا فرم «ج» افراد سبز باشد (نیازی نیست دریافت کنندگان تسهیلات نوسازی بافت فرسوده خانه اولی باشند). هر سازنده و مالکی می‌تواند از این تسهیلات استفاده کند.

آخرین وضعیت تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری یادآور شد: تسهیلات نهضت ملی مسکن در تهران ۴۵۰ میلیون تومان کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است؛ این تسهیلات برای بافت‌های فرسوده هم قابل استفاده است در تلاشیم تا تسهیلات ارزان‌تر برای بافت فرسوده فراهم کنیم تا ساخت و ساز در این بافت‌ها برای سرمایه گذاران نسبت به سایر مناطق شهر ترجیح داشته باشد.

وی اضافه کرد: این طرح تدوین و به شورای عالی مسکن ارائه شده است این مشوق‌ها شامل تراکم هم می‌شود تا ایجاد انگیزه برای سازندگان کند؛ موضوعات بیمه و مالیات هم برای سازندگان مهم است که هر تصمیمی در این خصوص برای نهضت ملی مسکن اتخاذ شود، برای بافت‌های فرسوده هم قابل تسری است؛ به دنبال آن هستیم تا دستگاه‌های خدمات رسان شامل برق و آب و گاز به سرعت انشعابات را به متقاضیان نوسازی بافت‌های فرسوده ارائه دهند.

از کجا بفهمیم که واحد ما در بافت فرسوده است؟

آئینی میزان بافت‌های فرسوده تهران را ۴ هزار و ۹۰۰ هکتار عنوان و اظهار کرد: محدوده‌های بافت فرسوده در تهران و سایر شهرها مشخص است و افراد می‌توانند با مراجعه به شهرداری‌ها یا شرکت بازآفرینی شهری با وارد کردن کد پستی از قرار گرفتن یا واقع نشدن واحد خود در محدوده بافت‌های فرسوده مطلع شوند.

منبع : مهر