صف نشینی قدرتمند پالایشی‌ها در بازار بی رمق

صف نشینی قدرتمند پالایشی‌ها در بازار بی رمق

به گزارش خبرنگار مهر، امروز شنبه دوم ماه ۱۴۰۰ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش ۲ هزار و ۴۱۰ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحد رسید.

شاخص کل هم وزن نیز با افت یک هزار و ۴۴۴ واحدی عدد ۳۳۴ هزار و ۱۹۵ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول اما با ۴ هزار و ۸۰ واحد افزایش به رقم ۹۷۴ هزار و ۳۵۷ واحد دست یافت و شاخص بازار دوم نیز با ۲ هزار و ۳۴۴ واحد کاهش، عدد ۲ میلیون و ۴۷۳ هزار واحد را تجربه کرد.

در بورس تهران امروز ۴ هزار و ۴۱۴ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۳۴۰ هزار و ۴۸۵ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۳ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۸۴ واحد کاهش به رقم ۱۷ هزار و ۵۵۶ واحد دست یافت.

در این بازار امروز دو میلیارد و ۹۶۹ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش ۲ هزار و ۹۶۷ میلیارد تومان معامله شده که از این رقم مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان مربوط به معاملات اوراق مالی اسلامی بوده است.

اصلی ترین نمادهای تأثیر گذار بر شاخص کل بورس تهران امروز نمادهای فولاد مبارکه با ۲۵۵۹ واحد، پالایش نفت اصفهان با ۸۷۰ واحد و پالایش نفت تهران با ۷۵۵ واحد افزایش بودند در مقابل اما نمادهای معاملاتی پتروشیمی نوری با ۸۹۶و احد، گروه مپنا با ۶۲۸ واحد و پتروشیمی پردیس با ۳۸۱ واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

به گزارش مهر، بورس تهران نخستین روز کاری خود در بهمن ماه را در حالی آغاز کرد که حجم معاملات بازار به لطف تقویت تقاضا در گروه پالایشی‌ها افزایش یافت.
انتظار برای افزایش قیمت جهانی نفت پس از پایان تعطیلات تقویمی میلادی و از سویی احتمال تعدیل نرخ خوراک و تخفیفات، باعث شده تا گروه پالایشی‌ها همچنان برای معامله گران کوتاه مدت نگر پس از عبور دوره اصلاح قیمتی این گروه، جذاب باشد.
در این بین تداوم ریزش قیمت اوره در بازارهای جهانی باعث شد تا علی رغم انتشار گزارش‌های مثبت در پتروشیمی پردیس اما در نهایت مورد اقبال معامله گران نباشد.

به نظر می‌رسد بازار سهام همچنان تا مشخص شدن تکلیف برخی انتظارات، گام‌های محتاطانه توأم با بیم امید بر می‌دارد.

منبع : مهر