ضرورت اجرای سیاست‌ انقباضی برای کاهش هزینه های دولت

ضرورت اجرای سیاست‌ انقباضی برای کاهش هزینه های دولت

عیسی رضایی، مدیرعامل باسابقه بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جراحی اقتصادی دولت گفت: جراحی اقتصادی در اقتصاد فعلی کشور ضروری و حیاتی است اما لازم است دولت بدون هر گونه تبعیض یا طبقه بندی در دهک‌های درآمدی به تمام مردم ایران بر اساس کد ملی هر شخص یارانه ناشی از حذف ارز ترجیحی را اختصاص دهد.

وی افزود: در این جراحی امید می‌رود یارانه سایر حامل‌های انرژی اعم از برق و گاز یا بنزین نیز به مردم واگذار شود تا هر شخصی بر اساس تصمیم و نیاز خود برای مصرف آن برنامه ریزی کند.

در داستان یارانه‌ها اشخاصی که اتومبیل ندارند می‌توانند با یارانه سوختی که وی تخصیص یافته برای سایر مصارف خود تصمیم گیری کند.

این کارشناس اقتصادی تثبیت هزینه سایر کالاها برای خانوارهای ایرانی علی رغم تعدیل قیمت کالاهای اساسی را غیرممکن دانست و گفت: وقتی در طرف هزینه‌ها افزایش حقوق و دستمزد نیروی انسانی و یا هزینه حمل و نقل افزایش می‌یابد به طور طبیعی قیمت کالا و سایر محصولات نیز دستخوش تعدیل می‌شود بنابراین اصلاحات اقتصادی می‌بایست بر اساس حذف یارانه تمام حامل‌های انرژی و تخصیص منابع آن به عموم مردم باشد تا بتوان به موفقیت این طرح امیدوارتر بود.

وی با بیان اینکه دولت می‌بایست برای جراحی اقتصادی واقعی از هزینه‌های خود با اعمال سیاست‌های انقباضی شروع کند، یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۲۸ درصد از نرخ تورم فعلی کشور را بانک‌ها ایجاد می‌کنند که به دلیل سیاست‌های غلط در سنوات گذشته به وجود آمده و همچنان ادامه دارد.

مدیر عامل سابق مؤسسه اعتباری کوثر افزود: بانک‌ها سالیانه حجم پولی کلانی را برای تسویه سود پرداختی به سپرده گذاران خود خلق می‌کنند و این در حالی است که نرخ بهره تسهیلات بانکی با توجه به حاشیه سود پایین فعالیت‌های اقتصادی منجر به خرد شدن کمر اقتصاد و صنعت کشور شده است.

وی با اشاره به تجربه کشور ترکیه در مواجه به نرخ بهره و پیامدهای ابر تورمی این کشور عنوان کرد: دولت می‌تواند با سیاست‌های انقباضی برای هزینه کردهای خود ضمن اصلاح ساختارهای پیچیده در اقتصاد کلان ایران، به بهبود وضعیت معیشت مردم از طریق آزاد سازی حامل‌های انرژی و تخصیص یارانه آن بدون هر گونه طبقه بندی درآمدی کمک شایانی نماید.

منبع : مهر