ضرورت استفاده از ظرفیت همه دستگاه ها در فصل زراعی

ضرورت استفاده از ظرفیت همه دستگاه ها در فصل زراعی

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی ظهر چهارشنبه در شورای حفاظت از منابع آب استان گیلان اظهار کرد: تعادل بین زنجیره تولید، امنیت غذایی و تعیین قیمت‌ها مورد توجه است.

وی با اشاره به اینکه کیفیت محصول برنج و سرمایه‌گذاری در شالیکوبی‌ها برای ما با اهمیت است، افزود: فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی اعم از برنج باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار گیلان به محدودیت‌های آبی در فصل زراعی جدید اشاره کرد و گفت: اکنون در وضعیت بحران کم آبی قرار نداریم بلکه در شرایط سخت کم‌آبی هستیم و همه باید برای گذر از آن اهتمام جدی داشته باشند.

عباسی اضافه کرد: با توجه به اینکه استان‌های شمالی جزو پر بارش ترین مناطق کشور در نظر می‌گیرند اما به دلیل محدودیت‌های موجود در آب بندان ها و سدها برای ذخایر آبی، شاهد هدر رفت منابع آبی هستیم و به این ترتیب زمان نیاز به آب، با کمبود مواجه می‌شویم.

وی با تاکید بر توزیع عادلانه آب در واحد سطح توسط آب منطقه‌ای ادامه داد: دستگاه‌های مرتبط اعم از جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و هواشناسی در خصوص تقویم زراعی، میزان بارش‌ها و رهاسازی آب و تمام موارد مربوط به محدودیت‌های منابع آبی را شفاف به کشاورزان اطلاع‌رسانی کنند.

عباسی بر ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها و استفاده از تمام ظرفیت‌ها تاکید کرد و گفت: دستگاه‌ها باید در تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز در مواقع ضروری هم پوشانی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه باید از شالیکاران و در شرایط اضطرار از دهیاران کمک گرفته شود، ادامه داد: مدیران جهاد کشاورزی در شهرستان‌های مختلف استان گیلان عصرها کارهای شخصی را کنار گذشته در فصل کشت و کار برنج در کنار کشاورزان باشند و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهند.

استاندار گیلان ارتقای سطح اطلاعات کشاورزان برای کشت از جمله چگونگی استفاده از کود و آبیاری و غیره را مهم دانست و اضافه کرد: کشت برنج زحمات زیادی دارد و این شرایط نیازمند تشویق و ترغیب شالیکاران است.