عدم تمایل عون به ماندن در کاخ بعبدا پس از پایان ریاست جمهوری

عدم تمایل عون به ماندن در کاخ بعبدا پس از پایان ریاست جمهوری

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العهد، منابع نزدیک به کاخ ریاست جمهوری لبنان تأیید کردند که میشل عون، رئیس جمهور این کشور علاقه ای به ماندن در بعبدا پس از پایان دوره ریاست جمهوری خود ندارد و این موضوع را به اطلاع دست اندرکاران امور رسانده است و این گزینه اوست.

این منابع اعلام کردند: احتمالاً گزینه های جایگزین برای مسائل دیگر جز ایده ماندن در منصب ریاست جمهوری مطرح است و گفتگو ها بر سر گزینه های جایگزین است.در صورتی که طرف دیگر تصمیم بگیرد از طریق اعطای ظرفیت به دولت موقت برای ایفای نقش ریاست جمهوری قانون را زیر پا گذارد، عون دو گزینه در پیش رو دارد: از میقاتی، نخست وزیر مکلف رفع تکلیف کند و پارلمان را به رایزنی های تازه ای فرا خواهد خواند که بر اساس آن، با انتخاب یک نخست وزیر دیگر دولت را سریعاً تشکیل دهد و دوم اینکه راهی بیابد که به رئیس جمهور اجازه دهد تا در صورت خالی شدن منصب ریاست جمهوری، دولتی جایگزین تشکیل دهد تا اداره کشور را به دست گیرد.

لازم به ذکر است که اخیراً، شورای امنیت سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای خواستار «تسریع اقدامات در تشکیل دولت برای اجرای اصلاحات لازم» در لبنان شد.

شورای امنیت سازمان ملل همچنین در بیانیه خود از همه بازیگران سیاسی لبنان خواسته است تا منافع ملی و مقابله با چالش‌های پیش روی مردم لبنان را بر یکدیگر و اختلافات داخلی ترجیح دهند و همه گروه‌ها برای تشکیل دولت با هم همکاری کنند.

در ۲۳ ژوئن، «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر موقت لبنان برای تشکیل دولت جدید تعیین شد، اما در شرایطی که بحران مالی ویرانگر لبنان در حال تشدید است، از نظر سیاسی مسیر دشواری برای توافق بر سر کابینه جدید وجود دارد.

منبع : مهر