فراخوان پزشکان حج ۱۴۰۱ فردا اعلام می‌شود

فراخوان پزشکان حج ۱۴۰۱ فردا اعلام می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، طاهر درودی، در پاسخ به اینکه معاینه زائران ایرانی حج تمتع از چه زمانی آغاز می‌شود، گفت: با توجه به اینکه عربستان دیرهنگام اعلام کرد که زائران سایر کشورها نیز اجازه حضور در مناسک حج را دارند، زمان استاندارد برای انجام معاینات پزشکی در اختیار نداریم.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با تأکید بر اینکه در یک محدوده زمانی محدود باید به سرعت کارها انجام شود، گفت: منتظر هستیم سازمان حج و زیارت لیست کاروان‌ها را در اختیار ما قرار دهد تا پزشکان کاروان‌ها را اعلام کنیم. فراخوان پزشکان برای انجام معاینات پزشکی را فردا اعلام می‌کنیم و ترجیحاً از پزشکانی که سال ۹۹ معاینات پزشکی زائران را انجام دادند اما به دلیل عدم برگزاری حج برای زائران خارجی به حج تمتع اعزام نشدند در حج امسال استفاده خواهد شد.

درودی اضافه کرد: تا پایان هفته تکلیف پزشکانی که قرار است معاینات پزشکی را انجام دهند مشخص می‌شود و امیدواریم در این فرصت کم باقی مانده اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به شرایط کرونا آیا لیست داروهای ارسالی به عربستان تغییر می‌کند؟ گفت: بله؛ لیست دارویی ما نسبت به سال‌های قبل تغییر داده می‌شود و داروهایی که برای بیماری‌های تنفسی مورد نیاز است را همراه خواهیم برد. در سال‌های قبل در این تاریخ داروها خریداری، بسته‌بندی و به عربستان ارسال شده بود اما امسال چون دیرهنگام اعلام شده محدودیت زمانی داریم و در حال مذاکره با طرف سعودی هستیم که آیا امکان انتقال دارو را داریم یا خیر.

درودی اضافه کرد: اگر امکان انتقال دارو باشد، داروها از ایران خریداری می‌شود در غیر این صورت ناچار هستیم در داخل عربستان خرید داروها را انجام دهیم.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت در خصوص آمادگی این مرکز برای حضور در حج هوشمندی که عربستان مدام آن را مطرح می‌کند، گفت: آنچه عربستان به عنوان حج هوشمند مطرح می‌کند بیشتر ثبت داده‌ها و اطلاعات زائران در کشور مبدأ در سامانه‌های الکترونیک است که سعودی‌ها آن را راه‌اندازی کرده‌اند.

وی گفت: ثبت اطلاعات پزشکی زائران را از سال‌ها قبل انجام می‌دادیم. پرونده الکترونیک پزشکی را نیز حتی قبل از اجرای وزارت بهداشت، در حوزه حج اجرا می‌کرده‌ایم. البته هنوز سعودی‌ها هیچ درخواستی از ما نداشته‌اند که چطور داده‌هایمان را وارد سامانه‌های آنها کنیم ولی روالی که ما سال‌های قبل داشتیم و شامل ثبت الکترونیک اطلاعات پزشکی زائران بود، همچنان برقرار است.

وی در خصوص اینکه زائران باید چند دز واکسن تزریق کرده باشند، گفت: طبق دستورالعملی که عربستان اعلام کرده حداقل دو دز واکسن باید زائران تزریق کرده باشند اما با توجه به دستورالعمل‌های وزارت بهداشت ایران و از آنجایی که تزریق سه دز ایمنی بیشتری ایجاد می‌کند پیشنهاد ما به زائران حج ۱۴۰۱ تزریق سه دز واکسن است.

منبع : مهر