فرماندهی و مدیریت جهادی الگوی مطلوب از نگاه رهبر انقلاب است

فرماندهی و مدیریت جهادی الگوی مطلوب از نگاه رهبر انقلاب است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در سومین همایش الگوی فرماندهی مطلوب در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) گفت: حضرت فاطمه (س) عوامل سستی امت اسلامی را «از دست دادن گوهر ایمان و معرفت»، «کنار گذاشتن امیرالمومنین (ع) از صحنه اداره جامعه» و «دچار شدن جامعه به خوشگذرانی و رفاه‌زدگی» برشمردند. پس الگوی مطلوب ما آن جامعه یا آن فردی است که گوهر ایمان و معرفت را در وجود خود باقوت حفظ کند، ولایت‌مدار باشد، دچار وسوسه راحت‌طلبی، رفاه‌زدگی و روحیه اشرافی‌گری نباشد.

وی تصریح کرد: در سه سطح می‌توان الگوی فرماندهی مطلوب از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را استخراج کرد؛ اول، سطح مشروح و با ذکر مستندات و استفاده از اندیشه و نظریه مقام معظم رهبری؛ دوم، یک جمله‌ای و سوم، برداشت از متن بیانیه بدون ذکر مستندات و اجتهاد از مجموعه نظریات ایشان.

فرمانده کل ارتش افزود: برداشت بنده این است که بیانیه گام دوم یک نقطه عطف یا یک فراز اصلی دارد و آن آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظما است. پس اگر ما بخواهیم فرماندهی مطلوب را در یک جمله بیان کنیم می‌گوییم فرمانده باید عازم، عامل، صابر و مستحق ظهور با همه الزامات و شرایط آن و به معنی واقعی کلمه منتظر باشد. به تبع این انتظار، اراده و به دنبال آن، جد، جهد و کوشش کند و این انتظار و اراده در صحنه عمل خود را نشان دهد.

امیر سرلشکر موسوی تأکید کرد: فرمانده باید صابر باشد، به این معنی که هیچ مانع، مشکل و چالشی او را در راهی که می‌رود و هدفی که دنبال می‌کند متوقف، کُند و منحرف نکند. یعنی در مقابل عوامل شرآفرین، فسادآفرین و انحطاط‌آفرین مقاومت فعال داشته باشد. یعنی توانایی، آبرو و سرمایه خود را در راه دین، انقلاب و آرمان‌های آن هزینه کند. این فرمانده مستحق و شایسته سربازی در زمان ظهور است.

وی در تشریح سطح «یک جمله‌ای» از فرماندهی مطلوب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: «فرمانده منتظر، عازم، عامل و صابر» الگوی یک جمله‌ای از فرماندهی مطلوب است.

فرمانده کل ارتش تأکید کرد: وقتی ما بیانیه گام دوم را مرور می‌کنیم به تعدادی از ویژگی‌ها می‌رسیم که برداشت بنده این است که مقام معظم رهبری می‌خواهند بگویند برای پیمودن موفق گام دوم باید این ویژگی‌ها را داشته باشید.

امیر سرلشکر موسوی ادامه داد: من برای فرماندهی مطلوب ویژگی‌هایی را جدا کردم؛ «توجه عمیق و عملی به ظرفیت‌های امیدبخش نیروی انسانی مستعد و کارآمد»، «تمرکز بر بهره‌برداری از دستاوردهای گذشته و ظرفیت‌های استفاده نشده»، «امید و نگاه خوشبینانه به آینده»، «پیش‌گام در شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن»، «پرورش نهال امید در خود و دیگران»، «دورکننده ترس و ناامیدی از خود و دیگران»، «توجه ویژه به موضوع حیاتی علم، دانش و پژوهش و اداره رو به جلوی آن با مدیریت جهادی»، «داشتن منش و رفتار اخلاقی و معنوی و فراهم کردن زمینه رواج آن در جامعه» بخشی از این ویژگی‌ها است.

فرمانده کل ارتش تصریح کرد: «میدان دادن و کمک به نهادهای فرهنگی و مبارزه معقول با کانون‌های ضدمعنویت و اخلاق»، «پایبندی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حیطه مسئولیت و نظارت»، «پرهیز از حرام و شبهه و پیشگیری و مبارزه قاطع با فساد اداری، اخلاقی، اقتصادی و امنیتی»، «اهتمام به وظیفه قانونی دفاع از استقلال کشور»، «اهتمام به حفظ و ارتقای عزت و اقتدار ملی و ارزش‌های انقلابی»، «داشتن سبک زندگی ایرانی – اسلامی و ترویج آن و مبارزه با سبک زندگی غربی»، «صیانت از کرامت خود و اصالت شعارهای انقلاب» از دیگر ویژگی‌های فرماندهی مطلوب است.

وی در ادامه، «دفاع از نظریه نظام انقلابی»، «پایبندی به اصول و حساس به مرزبندی با رقیبان و دشمنان»، «قدرتمند برای فرود آوردن محکم ضربت متقابل به دشمن متجاوز»، «مدیریت جهادی با الهام از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل ما می‌توانیم»، «پیشتازی مشتاقانه در مسابقه خدمت‌رسانی به مردم»، «عدالتخواه، عدالت محور و عدالت گستر»، «به کار بستن نگاه انقلابی، روحیه انقلابی و عمل جهادی»، «همت، هوشیاری، سرعت عمل و ابتکارات» را از دیگر ویژگی‌های مطلوب فرماندهی عنوان کرد.

امیر سرلشکر موسوی گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بارها به مدیریت و عمل جهادی اشاره کرده‌اند. قبل و بعد از آن هم به فرهنگ جهادی و مدیریت جهادی و مضامین مرتبط با آن تاکید فرمودند؛ بنابراین فرماندهی و مدیریت جهادی هم، از یک منظر الگوی مطلوب فرماندهی از نگاه رهبر انقلاب است.

فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: «فرایند کار و تلاش با نیت الهی و رعایت ضوابط شرعی مبتنی بر علم»، «بهره‌گیری از تجربه‌ها»، «درایت»، «شناختن واقعیت‌های میدان و نگاه جامع»، «به‌کارگیری موثر و کارآمد منابع انسانی و مادی برای رفع مدبرانه موانع»، «مبارزه و مواجهه غیرانفعالی، دلیرانه و ابتکاری با دشمن واقعی» و «حرکت امیدوارانه و رو به جلو در تمامی عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، نظامی، علمی و اقتصادی براساس فرهنگ جهادی» از دیدگاه مقام معظم رهبری است.

منبع : مهر