فعالیت سفارت افغانستان در تهران ادامه دارد

فعالیت سفارت افغانستان در تهران ادامه دارد

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست سفارت افغانستان در تهران شب گذشته (سه‌شنبه) در نشست خبری با حضور خبرنگاران در محل سفارت افغانستان در تهران گفت: در ابتدا لازم است در خصوص نشستی که در جریان سفر امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افعانستان به تهران، بین شخصیت‌های افغانستانی و هیئت طالبان برگزار شد، بگویم که من به نمایندگی از کسی صحبت نمی‌کنم و صرفاً روایت خودم را از آن جلسات بیان می‌کنم.

وی ادامه داد: باید متوجه این قضیه باشیم که در شرایط خوبی قرار نداریم و در ایران هر روز بر تعداد مهاجران افزوده می‌شود.

سرپرست سفارت افغانستان در تهران تصریح کرد: اگر مشکلات افغانستان را بپذیریم باید این را نیز بپذیریم که مذاکره بهترین راه حل برای حل این مشکلات است.

سلیمانی در تشریح نشست اخیر گروه‌های افغانستانی در تهران گفت: این مذاکرات با ابتکار، میانجگیری و میزبانی ایران بین بزرگان امارت اسلامی و آقایان اسماعیل‌خان و احمد مسعود و سایر سیاسیون افغانستانی در جریان سفر امیرخان متقی به تهران برگزار شد.

وی ادامه داد: از دید من نشست خوبی بود و نشست اول ۵ ساعت طول کشید و دو طرف در مورد مسائل کلیدی، به صراحت و در یک فضای آرام و سازنده صحبت کردند. در جلسه‌ی دوم احمد مسعود حاضر نبود.

سرپرست سفارت افغانستان در تهران تصریح کرد: اسماعیل خان و احمد مسعود بر تشکیل دولت فراگیر، قانون اساسی، حقوق زنان و اجتناب از جنگ تاکید کردند.

وی ادامه داد: آقای متقی و دوستانشان نیز نظرات خود را بیان کردند. این نشست اول است و طبیعتاً مسیر مذاکرات زمان‌بر است؛ برای مثال مذاکرات قطر دو سال ادامه داشت. لذا اینکه توقع داشته باشیم، مذاکرات فوراً دارای نتیجه باشد غیر منطقی است.

سلیمانی ادامه داد: این نشست برای شروع کار، خوب بود. ایران نیز بعد از نشست به هر دو طرف اعلام کرد که از برگزاری این نشست‌ها که به نفع مردم افغانستان باشد حمایت می‌کند. پس به نظر من روند این مذاکرات مثبت بود.

وی ادامه داد: اما چون این مذاکرات ابتدایی بود، تصمیم بر این شد که دو طرف پس از مشورت‌های بیشتر تصمیم به ادامه‌ی مذاکرات بگیرند.

سرپرست سفارت افغانستان در تهران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، درباره نقش ایران در تسهیل این مذاکرات، گفت: ایران تلاش کرد که مذاکرات بین طرف‌ها انجام شود و اعلام کرد که حاضر است زمینه برای ادامه مذاکرات را فراهم کند، از این رو ایران نقش مثبتی در برگزاری این مذاکرات داشت.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص انتشار برخی حواشی پیرامون فعالیت سفارت افغانستان در تهران گفت: آقای لیوال (سفیر پیشین افغانستان در تهران) حدود ۴ ماه قبل تصمیم گرفت استعفا دهد. از روزی که آقای لیوال استعفا داد بر اساس قانون، من سرپرست سفارت بودم که در تاریخ ۸/۲۹ نامه‌ای از وزارت خارجه افغانستان با امضای آقای متقی دریافت کرده‌ام که “شما سرپرست سفارت در تهران هستید”

وی ادامه داد: واقعاً برای من عجیب بود که چرا دوستان شرایط سفارت را درک نمی‌کند. سفارت باید از حاشیه‌های سیاسی دور باشد و مهم‌ترین کار سفارت خدمات‌رسانی به مهاجرین است. سفارت بعد از سقوط نظام قبلی تا به امروز هیچ موضع گیری سیاسی نداشته است.

سلیمانی اضافه کرد: مردم افغانستان نیاز به خدمات رسانی دارند و نمایندگی‌های ما در ایران این نقش را به خوبی بازی کردند.

سرپرست سفارت افغانستان در تهران گفت: جامع‌ترین پاسخ به شایعات اخیر را سعید خطیب زاده داد و گفت: فعالیت سفارت افغانستان در تهران مطابق با قوانین بین‌المللی و بر اساس کنوانسیون وین است. سفارت افغانستان مثل گذشته بر اساس قوانین بین‌المللی و کنوانسیون وین وظیفه خود را ادامه می‌دهد.

منبع : مهر