فیلم| هزار و یک فیلتر در قرعه کشی خودرو هم دردی از بازار دوا نکرد

فیلم| هزار و یک فیلتر در قرعه کشی خودرو هم دردی از بازار دوا نکرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مرتضی شجاعی در میزگرد صنعت خودرو که در این رسانه برگزار شده بود با اعلام اینکه امروز شما می بینید ۵ تا ۶ میلیون نفر در ثبت نام خودرو شرکت و فقط ۳ میلیون و پانصد هزار نفرشان به دنبال پرشیا هستند، این به خاطراختلاف قیمت بالای این خودرو است، گفت: با سیاست های غلط بازاری که در سال ۹۵ و ۹۶ یک میلیون و ۴۰۰ تا یک میلیون ۵۰۰ هزار تقاضا داشت را به یک باره تبدیل به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تقاضای واقعی برای خرید  پژو پارس کرده ایم.

وی افزود:  دقت کنید آن خودروهایی که اختلاف قیمت فاحشی دارند با تعداد بالای متقاضی روبه رو هستند.  حتی یک اتفاق تلخ فکر می کنم در اواسط سال 99 افتاد که به دنبال آن نوع تنظیم بازار باعث شد تا مردم از کالایی که مورد نیازشان بود دور شوند.

این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر اینکه امروز نگاه کنید، مردم چقدر در خرید خودرو شانس دارند؟ ، گفت: ببینید چند بار در قرعه کشی شرکت کردند و برنده نشده اند؟ متأسفانه هر کسی که احتیاج به خودرو دارد نهایتا مجبور است از بازار آزاد آن را خریداری کند. می خواهم بگویم دستورالعمل را باید تغییر دهیم. هر چقدر این مسئله دیرتر اتفاق بیفتد تغییر دادنش سخت تر خواهد بود. زیرا فاصله میان قیمت کارخانه و قیمت بازار بیشتر می شود.

*استخوان لای زخمی که حاضر به پذیرش آنهم نیستیم

میلاد بیگی نیز با حضور در این میزگرد با اشاره به اینکه  هر تصمیمی که می خواهد اخذ شود با توجه به منافعی که در سایر حوزه های تصمیم گیری دارد آن تصمیم نمی تواند جلو برود، تصریح کرد: ما یک استخوان لای زخمی داریم آن هم به اسم قیمت گذاری خودرو و حاضر به پذیرش این هم نیستیم که یک نهادی بالاخره باید این موضوع را تعیین تکلیف کند بالاخره قیمت سمند چند؟
وی اضافه کرد: مسئله این است هیچ نهادی وجود ندارد که بتوان یک اجماعی سیاسی در مورد قیمت خودرو شکل داد. شورای رقابت قیمت می دهد، دو نهاد دیگر نقد می کنند،   در حال حاضر درست است صد هزار میلیارد زیان انباشته در صنعت خودرو به وجود آمده اما صورت های مالی این خودروسازان در سال 87 و 88 را اگر نگاه کنید مشاهده می شود که در اوج سوددهی بودند. چطور از آن سوددهی به  نقطه ای رسیدیم که صد هزار میلیارد زیان انباشته داریم.

 

 

انتهای پیام/

منبع : تسنیم