لزوم موافقت شهرک‌های صنعتی برای ساخت هنرستان‌ در جوار صنایع

لزوم موافقت شهرک‌های صنعتی برای ساخت هنرستان‌ در جوار صنایع

به گزارش خبرنگار مهر، در چند سال اخیر مسئولان وزارت آموزش و پرورش بر اهمیت رشته‌های مهارتی اشاره کرده و بر لزوم برنامه ریزی برای گسترش هنرستان‌های مجاور شهرک‌های صنعتی تاکید کردند.

مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرگزاری مهر که نتیجه اقدامات شما تاکنون چه دستاوردی برای گسترش مهارت آموزی و رونق هنرستان‌ها داشته است؛ گفت: در حال حاضر به لحاظ فضای آموزشی رشته‌های فناورانه ما فضایی متناسب با جمعیت دانش آموزان هنرستانی داریم.

کاظمی با بیان اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید متناسب با صنایع مورد نیاز ما باشد گفت: با توافقات صورت گرفته با شهرک‌های صنعتی استان اصفهان، چهل هنرستان در جوار شهرک‌های صنعتی این استان با حمایت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ساخته می‌شود. این توافق با شهرک‌های صنعتی استان اصفهان صورت گرفته است و بخشی از آنها افتتاح شده و بخشی دیگر نیز در حال احداث است. در راستای مهارت آموزی دانش آموزان، دستوراتی هم از جانب وزیر کشور به استانداری‌های سراسر کشور ارسال شده است

وی با اشاره به اینکه هدف بلند مدت ما ایجاد دو هزار هنرستان در مجاورت شهرک‌های صنعتی است؛ گفت: بودجه امسال ما برای تجهیز هنرستان‌های کشور ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. قطعاً ایجاد دو هزار هنرستان در کوتاه مدت ممکن نخواهد بود؛ در تلاش هستیم تا به کمک ظرفیت‌های شهرک‌های صنعتی و توافق با آنان تعداد هنرستان‌ها را افزایش دهیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سهم دانش آموزان پایه دهم از رشته‌های فنی حرفه‌ای ۳۷ درصد است؛ گفت: آموزش فنی و حرفه‌ای نیازمند تجهیزات و فضای مورد نیاز است. آموزش فنی حرفه‌ای باید مبتنی بر نیاز صنعت کشور باشد با این وجود تلاش‌های ما در تأسیس هنرستان‌های جدید ادامه خواهد داشت به طوری که در سال جاری ۶۰۰ هزار دانش آموز به تعداد دانش آموزان حاضر در هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای افزوده شده است.

وی با بیان اینکه در تعداد دانش آموزان حاضر در هنرستان‌ها رکورد زده ایم گفت: در حال حاضر جمع دانش آموزان فنی و حرفه‌ای کشور در سه پایه متوسطه به یک میلیون و ۱۰۴ هزار و ۲۸ نفر افزایش پیدا کرده است که از این تعداد ۳۸۷ هزار نفر در پایه دهم در حال تحصیل هستند.

منبع : مهر