لیگ برتر تکواندو و مشکلات داوری/ پشت پرده سیستم پرایراد چیست؟

لیگ برتر تکواندو و مشکلات داوری/ پشت پرده سیستم پرایراد چیست؟

به گزارش خبرنگار مهر، چند سالی است که داوری در تکواندو تغییرات زیادی پیدا کرده و با ورود تکنولوژی جدید، دخالت انسان در آن کاهش یافته است. «هوگو» های الکترونیکی و سیستم رایانه‌ای باعث شده تا قضاوت‌ها بیشتر به عدالت نزدیک شود اما در لیگ برتر ایران همه چیز بر عکس است و سازمان لیگ از سیستمی استفاده می‌کند که کلمه «عدالت» در قضاوت‌ها را تحت الشعاع قرار داده است.

سیستمی که مربیان حاضر در این رقابتها دو سالی است ضعف و مشکلات عدیده آن فریاد می‌زنند و کسی پاسخگو نیست. این مشکل از لیگ به تیم ملی هم سرایت کرده و به جرأت باید عنوان کرد که شاید یکی از دلایل نتایج ضعیف تیم ملی همین مشکل باشد. حتی سرمربی تیم ملی که به این ضعف عمده پی برده در اعتراض به رفع نشدن مشکل، در بازی‌های لیگ شرکت نمی‌کند.

در این مورد باید حق را به فریبرز عسگری سرمربی تیم ملی داد. نمی‌توان تکواندوکار را با سیستمی که مورد تایید هیچ مرجعی نیست و حتی در لیگ نواقص عمده‌ای دارد، تمرین داد و از او انتظار داشت در مسابقات مهم نتیجه دیگری کسب کند. واقعیت موضوع این است که سیستم فعلی با استانداردهای بین المللی فاصله دارد و این موضوع به تکواندو ایران لطمه می‌زند.

مشکلات قضاوت با این سیستم پر ایراد و غیر استاندارد از حد تصور خارج شده و نتایجی هم که روی تابلو ثبت می‌شود به میزان قابل توجهی غیر واقعی است. در واقع حق به حق دار نمی‌رسد و در برخی موارد نیز جای برنده و بازنده تغییر می‌کند. این موضوعی است که می‌تواند حتی در نتایج کلی لیگ تأثیر گذار باشد.

از سوی دیگر شنیده می‌شود این سیستم به برخی استان‌ها نیز فروخته شده است. اینکه چه داستانی و افرادی پشت این سیستم هستند، به زودی مشخص خواهد شد، ولی سوال اصلی اینجاست که چرا سازمان لیگ با وجود اعتراض عمده و گسترده مسئولان و مربیان تیم‌های برنده و بازنده حاضر در لیگ و حتی سرمربی تیم ملی به این موضوع ورود نکرده و مشکل را حل نمی‌کند و تنها به وعده و وعید بسنده کرده است؟

در خصوص «هوگو» های الکترونیکی و سیستم‌های داوری مدارک و مستنداتی به خبرنگار مهر رسیده که پس از تجزیه و تحلیل در گزاشی جامع به آن پرداخته خواهد شد.

در این مورد باید به کار سخت رئیس جدید فدراسیون تکواندو اشاره کنیم. این دست مشکلات در تکواندو ایران زیاد است و هادی ساعی باید با کاری جهادی در خصوص رفع آنها اقدام کند.

منبع : مهر