ماجرای فیش‌های نجومی در اورژانس/از مزاحمان تلفنی تا عملکرد نوروزی

ماجرای فیش‌های نجومی در اورژانس/از مزاحمان تلفنی تا عملکرد نوروزی

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ حادثه خبر نمی‌کند، حتی در شرایطی که اصلاً تصورش را هم نمی‌کنیم ممکن است گرفتار آسیبی شویم که نیازمند مداوا و رسیدگی باشیم، در این میان آغاز به موقع درمان نقش مهمی در حفظ سلامتی بیمار ایفا می‌کند.

فوریت‌های پزشکی، خدمات امداد و کمک‌های اولیه را به بیماران و مصدومان حوادث مختلف تا رساندن آنها به مراکز درمانی ارائه می‌دهد.

می‌گوید: «شاید اگر لباس سفید را نمی‌پوشیدم خیلی با موضوع اورژانس اُخت نبودم، اورژانس از جمله سازمان‌هایی است که فعالیت در آن افراد را با مفاهیم جدید مدیریتی آشنا می‌کند.

کار در تهران به دلیل اینکه ام‌القرای جهان اسلام و پایتخت کشور است متفاوت است. مردم تهران در پشت پرده شهر پایتخت مظلوم واقع شده اند و باید هم از مردم دلجویی کرد و هم خدمات بهتری ارائه کرد.»

ماجرای فیش‌های نجومی در اورژانس/از مزاحمان تلفنی تا عملکرد نوروزی

اینها سخنان ابتدایی یحیی صالح طبری رئیس اورژانس تهران است که در بازدید از خبرگزاری مهر در گفت و گو با خبرنگاران حوادث مطرح کرده است.

در ادامه می‌توانید مشروح این گفت و گو که هم به مشکلات اورژانسی‌ها در تهران اشاره شده و هم آمار خدمات نوروزی اورژانس تهران ذکر شده است را بخوانید.

در ابتدا از وضعیت تجهیزات و آمبولانس‌ها در اورژانس تهران بگویید

اورژانس تهران با دارا بودن ۲۲۴ پایگاه شهری و جاده‌ای، یک پایگاه هوایی و همچنین یک پایگاه هوایی بال ثابت برای انتقال عضو و جابه‌جایی بیماران خطرناک از استان‌های دیگر و ۱۴۰ پایگاه موتورآمبولانس به مردم خدمت می‌دهد. اما تعداد پایگاه‌های اورژانس در تهران کم است.

تعداد پایگاه‌های اورژانس در تهران باید چه تعدادی باشد؟

باید حداقل ۴۰۰ پایگاه باشد که اکنون فقط ۲۲۴ پایگاه داریم؛ البته بخشی از این کمبود را با ۱۴۰ موتورلانس پوشش می‌دهیم اما باز کافی نیست.

در اورژانس تهران خودرویی داریم که مدل ۸۴ است و با ۷۰۰ هزار کیلومتر کارکرد همچنان در حال فعالیت است و باید مجلس واقعاً در این زمینه به اورژانس کمک کند چراکه در اورژانس تهران قریب به ۱۰۰ تا ۱۵۰ آمبولانس کم داریم

در اورژانس تهران کمبود آمبولانس داریم؟

آمبولانس‌های پایتخت فرسوده است، به عنوان مثال خودرویی داریم که مدل ۸۴ است و با ۷۰۰ هزار کیلومتر کارکرد همچنان در حال فعالیت است و باید مجلس واقعاً در این زمینه به اورژانس کمک کند. ما در اورژانس تهران قریب به ۱۰۰ تا ۱۵۰ آمبولانس کم داریم.

آیا تحریم‌ها بر وارد کردن آمبولانس‌ها هم تأثیر داشته اند؟

بله؛ ایران تحت تحریم‌ها ی ظالمانه است و قطعات اورژانس به ما نمی‌دهند و همه چیز را به تحریم گره زده اند. ما در زمان جنگ یک تیر به سمت زخمی‌های دشمن و یا آمبولانس دشمن شلیک نکردیم و بر آموزه‌های بشردوستانه پایبند بودیم اما امروزه تحت لقای تحریم قطعات آمبولانس به ما نمی‌دهند.

چرا آمبولانس داخلی تولید نمی‌کنیم؟

این سوال را باید از شرکت‌های خودروسازی کرد که چرا پای کار نمی‌آیند؟ این شرکت‌ها یک آمبولانس برای نمونه تولید کنند و بدهند تا کیفیت آن بررسی شود و در صورت رضایت به تولید انبوه برسیم. اما تا امروز شرکت‌های خودروساز داخلی برای تولید آمبولانس پای کار نیامدند.

آیا کمبود نیرو هم دارید؟

بله؛ اما تهران شرایط خاص خودش را دارد، هزینه زندگی در تهران بالا است و همچنین امکان افزایش حقوق را هم نداریم. به همین دلیل نمی‌شود توقع داشته باشیم از شهرهای دیگر نیروها به تهران بیایند.

ما در تهران چاره‌ای جز تربیت نیروی بومی نداریم؛ باید دانشگاه‌های تهران به کمک بیایند و نیروهای اورژانس را تربیت کنند. نیروی بومی دو حسن دارد یک اینکه کسی که در تهران زندگی کند شهر تهران را بهتر می‌شناسد و در مأموریت‌ها می‌تواند راحت تر و زودتر به مریض برسد و نکته دوم این است که زندگی در تهران را تجربه کرده و دیگر مشکلات زندگی در شهر جدید را ندارد.

چرا طرح همیار اورژانس در تهران اجرا نمی‌شود؟

این طرح، طرحی است که در شهرهای کوچک‌تر اجرا شده و جواب گرفته ایم. در همین راستا در تهران به سراغ راهنمایی و رانندگی رفته ایم و خواسته ایم برای افرادی که می‌خواهند گواهینامه بگیرند در کنار آموزش‌های رانندگی دو ساعت تدریس اورژانس هم داشته باشیم.

ماجرای فیش‌های نجومی در اورژانس/از مزاحمان تلفنی تا عملکرد نوروزی

چه راهکاری برای سریع‌تر رسیدن به مریض در دست اقدام دارید؟

با برخی از مسیریاب‌ها در حال گفت و گو هستیم تا برای آمبولانس‌های ما خط‌های ویژه را تعریف کنند. تا به محض اینکه مختصات بیمار را به آن مسیریاب دادیم با در نظر گرفتن خط ویژه زمان تقریبی رسیدن به بیمار را مشخص کند.

در نوروز ۱۴۰۱ اورژانس تهران ۱۲ ایستگاه سلامت در مبادی ورودی و خروجی تهران داشت، گزارشی از عملکرد این پایگاه‌ها بدهید

عیدی را که گذراندیم بعد از ۲ سال اولین عیدی بود که مردم برای سفرها آزاد بودند و با توجه به واکسیناسیون دیگر نیازی به محدودیت‌ها نبود. برای نوروز ۱۴۰۱ علیرغم اینکه آماده باش نوروزی اورژانس از ۲۵ اسفند است اما در تهران با توجه به شرایط خاصی که دارد از ۱۰ اسفند کار را شروع کردیم.

مبادی ورودی و خروجی شهر تهران را در نوروز ۱۴۰۱ مجهز به ایستگاه سلامت کردیم که در بازه نوروز (۲۰ روز) این ۱۲ ایستگاه هزار و ۵۱۰ مأموریت انجام دادند که از این تعداد ۳۰۵ مأموریت مربوط به حوادث ترافیکی بوده است

مبادی ورودی و خروجی شهر تهران را مجهز به ایستگاه سلامت کردیم و در همین راستا ۱۲ ایستگاه سلامت در مبادی ورودی و خروجی پایتخت مستقر شد که در بازه نوروز (۲۰ روز) این ۱۲ ایستگاه هزار و ۵۱۰ مأموریت انجام دادند که از این تعداد ۳۰۵ مأموریت مربوط به حوادث ترافیکی بوده است.

در این بازه زمانی به ۷۷۷ مددجوی مرد و ۵۱۸ مددجوی زن خدمات اورژانس ارائه شده و همچنین ۲۶۲ نفر به مراکز درمانی منتقل شدند.

اورژانس تهران در داخل شهر چه تعداد مأموریت انجام داده و در مقایسه با سال قبل آیا افزایش مأموریت داشته است؟

تعداد کل مأموریت‌های سازمان اورژانس تهران در بازه زمانی ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ لغایت ۱۲ فروردین ۱۴۰۱، ۳۷ هزار و ۴۲۹ مأموریت بوده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال قبل ۴۶ هزار و ۲۸۸ مأموریت انجام شده است و امسال کاهش ۱۹ درصدی مأموریت‌ها را در اورژانس تهران داشتیم و البته دلیلش هم سفر رفتن ۶۰ درصد تهرانی‌ها بوده است.

در طرح نوروزی امسال چهار هزار و ۲۸۲ مأموریت مربوط به تصادفات بوده است که در مقایسه با سال قبل کاهش ۷ درصدی داشته است. یعنی در طرح نوروز ۱۴۰۰ مأموریت‌های تصادفی چهار هزار و ۶۲۴ مورد بوده است.

ماجرای فیش‌های نجومی در اورژانس/از مزاحمان تلفنی تا عملکرد نوروزی

آیا همچنان مزاحمت‌های تلفنی مزاحم اورژانسی‌ها هستند؟

تقریباً روزانه بین ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ تماس مزاحم داریم. یعنی روزانه هزار نفر مزاحم اورژانس تهران می‌شوند. از این ۷۰۰ تماس اگر حساب کنیم یک درصد یعنی ۷ نفر به دلیل مزاحمت خدمات دریافت نکنند و جان خود را از دست بدهند فردای قیامت چه کسی باید پاسخگو باشد؟

سال‌های قبل تفاهمنامه‌ای با مخابرات برای در اختیار داشتن مختصات بیمار امضا شده است، آیا همچنان تکنسین‌های اورژانس به این مختصات دسترسی دارند؟

مدت‌ها است که با مخابرات به تفاهم رسیده ایم که لوکیشن و مختصات را به اورژانس بدهد، البته مخابرات مختصات را می‌دهد اما در حین مأموریت قطع می‌شود و با توجه به اینکه تهران شهر شلوغی است و پیدا کردن آدرس کار سختی است این قطع و وصل‌ها موجب می‌شوند تا پرسنل ما دیر به بیمار برسند.

یکی از کُدها درگیر یک مأموریتی بود که خانواده ادعا می‌کردند پای دختر خانمی قطع شده است و بعداً معلوم شد یک بریدگی ساده بوده است که اصلاً نیازی به حضور عوامل اورژانس نبوده است و به دلیل اینکه این کُد درگیر بوده است بیماری که نیاز به آمبولانس داشته است دیر به خدمات اورژانس دست پیدا کرد و جان خود را از دست داد

آیا در ایران قانونی برای برخورد با افرادی که استفاده نادرست از خدمات اورژانس دارند، هست؟

در کشورهای اروپایی یک قانونی وجود دارد اگر برای کاری که اورژانس نباشد شما به دروغ از خدمات واحدهای امدادرسان استفاده نادرست کنید جریمه بدهید و باید هزینه آن خطا را بپردازید. اما در ایران چنین قانونی نداریم و بارها برای ما رخ داده است که مردم درخواست غیرواقع از اورژانس داشته اند و یک آمبولانس را بیخود به محلی کشانده اند.

به عنوان مثال یکی از کُدها درگیر یک مأموریتی بود که خانواده ادعا می‌کردند پای دختر خانمی قطع شده است و بعداً معلوم شد یک بریدگی ساده بوده است که اصلاً نیازی به حضور عوامل اورژانس نبوده است و به دلیل اینکه این کُد درگیر بوده است بیماری که نیاز به آمبولانس داشته است دیر به خدمات اورژانس دست پیدا کرد و جان خود را از دست داد.

گزارشی از قصور تکنسین‌های اورژانس دارید؟

در تهران قصور پرسنل اورژانس خیلی پایین است و تعداد شکایت‌ها در سال عدد ۳ رقمی هم نمی‌شود و این نشان می‌دهد که واحد آموزش اورژانس فعال است و خوب کار می‌کند، البته بیشتر شکایت‌ها از اورژانس بابت دیر رسیدن است.

یک تکنسین اورژانس چقدر حقوق دریافت می‌کند؟

یک تکنسین با مدرک کارشناسی با ۱۹ سال سابقه و ۲ بچه ۱۱ تومان حقوق می‌گیرد و یک تکنسین با مدرک کاردانی با ۱۵ سال سابقه ۱۰ تومان حقوق می‌گیرد، حقوق تکنسین‌های اورژانس در همین حدود است و مبالغ بالایی دریافت نمی‌کنند.

پس ماجرای فیش‌های نجومی اورژانسی‌ها که در فضای مجازی منتشر شده است، چیست؟

این عمل یک بی اخلاقی بود. در ابتدا باید بگویم که امسال عید از بالاترین فرد در مرکز اورژانس تهران تا پایین‌ترین فرد همه همکاران اورژانس تهران بطور یکسان پاداش و عیدی دریافت کردند و طبیعی است که حقوق اسفندماه بیشتر از حقوق ماه‌های دیگر باشد.

آن فرد مذکور هم در حقیقت حقوقش ۱۲ میلیون است، اما یک سال هیچ رفاهی نگرفته و همچنین ۲ ماه اضافه کار نگرفته بود و حق مسکن طلب داشت و همه را یک جا گرفت. اگر فیش حقوقی ماه قبل را بررسی کنید متوجه صحت ماجرا می‌شوید. در فیش این فرد مبلغ معوقه درج شده است و همه چیز شفاف است.

تمهیدات اورژانس برای شب‌های قدر در پایتخت را شرح دهید

در ماه رمضان برای مساجدی که مراسمات بزرگ دارند خدمات داریم و برای شب‌های قدر هم مانند هر سال در آماده باش کامل هستیم.

بیشتر تماس‌ها در ماه رمضان مربوط به چه بیماری‌هایی می‌شود؟

مربوط به بیماری‌های داخلی و تنفسی است.

ماجرای فیش‌های نجومی در اورژانس/از مزاحمان تلفنی تا عملکرد نوروزی

آیا در اورژانس تهران خدمات ویژه برای اقشار خاص جامعه مانند جانبازان و بیماران سرطانی دارید؟

خدمات اورژانس برای تمام اقشار جامعه یکسان است و خدمات ویژه برای هیچ شخصی نداریم. اما برای بیماران خاص پزشک مشاور داریم یعنی تکنسین با پزشک مشاور مشورت می‌کند و اگر لازم باشد سرم یا آمپول برای آنها تزریق می‌شود.

گزارشی از تخلفات آمبولانس‌ها و جا به جایی های بی مورد افراد با آمبولانس‌ها دارید؟

در اورژانس تهران مطلقاً چنین چیزی نیست. اگر یک مورد باشد من همین الان استعفا می‌دهم چون نتوانستم از حق مردم دفاع کنم؛ اما از آمبولانس‌های خصوصی گلایه مند هستیم اینها در تهران رها هستند و نظارتی بر آنها نیست.
سه دانشگاه مسئولیت نظارت بر آمبولانس‌های خصوصی را دارند اما به درستی وظیفه نظارت بر آمبولانس‌های خصوصی را انجام نمی‌دهند این تخلفات باعث می‌شود از مردم حساسیت زدایی شود و دیگر به صدای آژیر آمبولانس حساس نباشند.

منبع : مهر