محمد بنا: برای بازی‌های آسیایی تابع سیاست‌های فدراسیون هستیم

محمد بنا: برای بازی‌های آسیایی تابع سیاست‌های فدراسیون هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر، تیم ملی کشتی فرنگی چند روز دیگر راهی مسابقات قهرمانی آسیا می‌شود. رقابت‌هایی که بارها این تیم با عنوان قهرمانی از آن مسابقات برگشته است. این بار اما با توجه به سیاست‌های فدراسیون کشتی در راستای برقرای عدالت در انتخاب کشتی گیران و همچنین برنامه‌های محمد بنا برای جوانگرایی، تیم با ترکیب متفاوتی راهی اولان باتور مغولستان می‌شود.

به مدال آوران جهانی و المپیک استراحت دادیم

محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در آستانه اعزام به این رقابتها گفت: «طبیعتا امسال فرآیندی را برای انتخاب نفرات ترسیم کردیم که شامل انتخابی کشور و انتخابی جام تختی بود. در نهایت، به شش-هفت نفر از افرادی که قهرمانی جهانی داشتند، استراحت داده و افراد دیگر را وارد جام تختی کردیم. نفرات نخست جام تختی، جز وزن ۶۷ کیلوگرم (سهرابی) به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام می‌شوند و آن نیز به دلیل ادامه چرخه است. کشتی گیرانی که الان انتخاب شدند می‌دانند که تنها به مسابقات آسیایی نمی‌روند و نتیجه خوب در ادامه چرخه به دست می‌آید. امروز به بچه‌ها گفتم ما مسیری شش ماهه داریم که در آن معجزه نمی‌شود و باید کم نگذاشت و تلاش کرد و امید داشت.»

بنا با اشاره به انتخاب ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی برای قهرمانی آسیا در مغولستان ادامه داد: «کمیت کشتی فرنگی ما از لحاظ تعداد نفرات، از آزاد پایین‌تر است. ما به تمام مدال‌بگیرها نیز استراحت دادیم و از دل مسابقات جام تختی، نفرات مسابقات قهرمانی آسیا انتخاب شدند. جز امیر قاسمی، همگی جوان هستند امیر قاسمی نیز سه سال پیش، قهرمان آسیا شد. اما مثلاً ناصر علیزاده را یک سال و نیم پیش که در لیگ کشتی گرفت و دیده شد و جواز مسابقات آسیایی را گرفت. از سوی دیگر علی نوربخش هم اول شد و ما برای مسابقات آسیایی او را انتخاب کردیم.»

تیم جوان اما با کیفیت است

محمد بنا درباره نفر انتخاب شده وزن ۶۷ کیلوگرم که در جام تختی که سوم شده بود، گفت: «ما در شروع این فرآیند گفتیم هر کس نفر اول شود «شانس» ورود به مسابقات را دارد و نگفتیم ۱۰۰ درصد. ۹ نفر اول شدند اما نفر اول ۶۷ کیلوگرم، سهرابی، برای تیم جوانان است. نفر دوم سجاد ایمان‌طلب و نفر سوم شاهین بداغی بود. هر دو آن‌ها در چرخه حضور دارند و اگر یکی به مسابقه‌ای برود، دیگری به مسابقه بعدی می‌رود.این که یک نفر به قهرمانی آسیا برود، او را تبدیل به تافته جدا بافته نمی‌کند بلکه تازه باید بیاید و کار کند. ما این افراد را از لحاظ وزنی بررسی کردیم. یکی از آن‌ها پنج کیلو و دیگری سه کیلو اضافه وزن داشت، با توجه به اینکه در جام تختی کشتی گرفته بودند و البته با هم روبرو نشده بودند منطقی نبود دوباره وزن کم کنند و مسابقه بگذاریم. مهم‌ترین فاکتور ما نیز اضافه‌وزن برای سجاد ایمان‌طلب بود که پنج کیلو اضافه‌وزن داشت. ما که نمی‌خواهیم جوان مردم را بکشیم. شاهین بداغی وزن کمتری داشت و به قهرمانی آسیا می‌رود و در مقابل، سجاد ایمن‌طلب را به مسابقه دیگری می‌فرستیم.»

او ضمن تشریح ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی که برای مغولستان انتخاب شدند، درباره حضور برخی از نفرات که برای اولین بار به مسابقات قهرمانی اعزام می‌شوند، گفت: «عارف حبیب‌اللهی امسال، نخستین مسابقه بین‌المللی خود را تجربه می‌کند. محمدی جز کشتی‌گیران زیر ۲۰ سال است و آن را از تیم ملی جوانان قرض گرفتیم. محسن‌نژاد در وزن ۶۰ کیلوگرم، در بزرگسالان نیز دو سال عضو تیم ملی بوده که مصدوم شده اما امسال، بهترین شرایط را داشت. در مجموع، تیم جوانی داریم اما در عین حال، به دلیل رشد کشتی فرنگی ما، نمی‌توان گفت کیفیت تیم، درجه یک نیست. آن‌ها کشتی‌گیران خوب و آینده‌داری هستند.»

سرمربی تیم ملی درباره رقبای تیم ملی در مغولستان این چنین گفت: «فکر نمی‌کردم مسابقات قهرمانی آسیا تا این اندازه پرطرفدار باشد. ژاپن، مغولستان، چین، قزاقستان و … از جمله کشورهایی هستند که در این مسابقات شرکت می‌کنند. درست است که تیم جوان ما باید تلاش خود را بکنند اما نگاه ما به مسابقات، ۱۰۰ درصدی نیست. در ابتدای ورودم، قرار بود از تمام نیروها استفاده کنیم تا امید به کشتی فرنگی بازگردانده شود آن هم بخاطر این بود که سال قبلش در آسیا ششم و در دنیا یازدهم شده بودیم اتفاقاً آن سال هم در آسیا که به سختی توانستیم اول شویم اما حالا شرایط تغییر کرده است.»

نگاه مان به المپیک پاریس است

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی با وجود کنار گذاشتن نفرات اصلی تیم ملی برای قهرمانی آسیا، از تلاش برای رسیدن به قهرمانی گفت: «تلاش ما این است که با هر نیرویی، بهترین نتیجه را بگیریم. تیم کشتی فرنگی ایران، بهترین و قوی‌ترین تیم دنیا است که رقابت تنگاتنگی با روسیه دارد. نگاه مان هم به قهرمانی است و البته اصل نگاه به دو سال آینده و المپیک پاریس است. کشتی گیران ما از جانشان برای قهرمانی مایه می‌گذارند. مسابقات جهانی صربستان امسال هم صرفاً برای مدال جهانی نیست. مثلاً حسن یزدانی برود صربستان که هفت مدالش بشود هشت تا اما ارزش واقعی برای المپیک مدال جهانی ۲۰۲۳ است که سهمیه المپیک را در آن می‌دهند. تلاش می‌کنیم ریتمی را طی کنیم که نقطه اوج آن، پاریس باشد. آینده نیز از آن افرادی است که برای قهرمانی آسیا اعزام می‌شوند.»

محمد بنا در پاسخ به این سوال که این تیم همه داشته‌های کشتی فرنگی نیست، تصریح کرد: «۱۰۰ درصد که نیست اما این افراد برای رسیدن به انتخاب نهایی، خود را در معرض امتحان قرار می‌دهند و انتخاب نهایی نیز از نظر آن‌ها صربستان است که در واقع باید دورتر را دید. باید در هر وزنی، چند نفر داشته باشیم که در رقابت با یکدیگر به المپیک بروند.»

وی ادامه داد: «فرآیند ما این طور است که مثلاً ایستگاه به ایستگاه برای فتح اورست پیش بروی. ما در ایستگاهی هستیم که اگر توان کسی نرسد، مجبور است برای تنظیم مجدد بدن خود، چند ایستگاه پایین و بعد به بالا بیاید. ما طی سه سال گذشته، سه بار در مسابقات آسیایی اول شدیم. بالاخره باید به جوانان فرصت داد. حالا فرصت را خودشان با قهرمانی در جام تختی بدست آوردند و ما به این افراد اعتماد می‌کنیم. عارف مانند قاسم رضایی برای ما جوان با لیاقتی است که اگر ببازد هم ایرادی ندارد.»

تابع سیاست‌های فدراسیون هستیم

سرمربی تیم ملی تیم ملی کشتی فرنگی درباره سیاست‌های حضور در بازی‌های آسیایی و قهرمانی جهان در فاصله زمانی کم گفت: «ما تابع سیاست فدراسیون هستیم. من بعنوان سرمربی تیم ملی فکر می‌کنم پژمان درستکار هم همینطور تابع سیاست‌های فدراسیون کشتی هستیم که رئیس آن دبیر است. مدتی قبل، پیش صالحی امیری رفتیم صحبت‌هایی داشتیم و از طرف خودمان قول‌هایی دادیم ولی هنوز دبیر راضی نشده است. وی می‌گوید مدال جهانی ماندگارتر است اما اهمیت مدال بازی آسیایی برای رنکینگ کشورمان در جدول مدال آوران هم مهم است. ان‌شاء‌الله این تعامل انجام می‌شود تا هم در آزاد و هم در فرنگی در دو مسابقه با قدرت حاضر شویم.»

ورود مدال آوران به چرخه انتخابی

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی درباره زمان ورود مدال آوران کشتی فرنگی به چرخه انتخابی که از آن صحبت می‌شود گفت: «بلافاصله بعد از بازگشت از مسابقات قهرمانی آسیا تیمی ۱۰ نفره که همگی زیر ۲۳ سال هستند از دل همین بچه‌های بزرگسالان را راهی بلغارستان می‌کنیم. ببینید چقدر ما در تیم جوان داریم که همگی در چرخه بوده اند. پس از آن در مسابقات رنکینگ دوم که به میزبانی قزاقستان برگزار می‌شود ۷ یا ۸ نفر را اعزام می‌کنیم که حالا چون نهایی نشده است اسم نمی برم. این نفرات از بین مدال آوران جهانی و المپیک و تعدادی دیگر هستند. می‌خواستم علی و رضا گرایی را هم در اوزان ۸۲ و ۷۲ به قزاقستان بفرستم چون سر وزن قانونی هست می‌توانند کشتی بگیرند که به مراسم خداحافظی استابلر دعوت شده اند. استابلر برای خداحافظی اش مراسمی گرفته‌اند که در آن همه کشتی گیران مطرح دنیا از جمله ولاسوف، لوپز دعوت هستند. حمید سوریان، رضا و علی گرایی از ایران دعوت شده‌اند ببینید بچه‌های ما چقدر قوی شده اند که سه نفر از ایران به این مراسم دعوت می‌شوند بلیت و همه هزینه هم بر عهده میزبان است. اتفاقاً استابلر خواسته کشتی خداحافظی اش را هم با رضا گرایی بگیرد که به رضا گفتم چون کشتی خداحافظی اش است به او ببازد.»

منبع : مهر