مدیریت بحران و پدافند غیرعامل با یکدیگر پیوند دارند

مدیریت بحران و پدافند غیرعامل با یکدیگر پیوند دارند

به گزارش خبرگزاری مهر، علی نصیری سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در نخستین کمیته پدافند غیرعامل سازمان مدیریت بحران شهر تهران که با حضور اسدالله کریمی معاون امور شهری سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد، تصریح کرد: پدافند غیرعامل باید جدی گرفته شود تا شهر در برابر خطرات آسیب پذیر نباشد.

نصیری افزود: ریاست کمیته پدافند غیرعامل شهرداری تهران به سازمان مدیریت بحران شهر تهران منتقل شده است زیرا بحران با پدافند غیرعامل در هم تنیده است و قابل تفکیک نیست و باید هماهنگی جدی بین دو مجموعه ایجاد شود.

نصیری با بیان اینکه پدافند غیرعامل جز لاینفک مدیریت شهری و مدیریت بحران است و نمی‌توان پدافند را حذف کرد، خاطرنشان کرد: حتی زلزله هم ابعاد پدافندی خواهد داشت و حوادث ثانویه بعدی مانند آتش سوزی و غارت و … در پی دارد. خسارت حوادث غیر طبیعی مانند تصادفات، جنگ‌ها، کرونا، حوادث صنعتی و مواد خطرناک و شیمیایی بیشتر از حوادث طبیعی است.

وی افزود: اجرای آئین نامه ساخت و ساز مقاوم در برابر زلزله طی سه دهه گذشته به تدریج باعث کاهش تلفات ناشی از تخریب ساختمان می‌شود اما به جای آن پس از زلزله با حوادثی چون اختلال کارکردی، قطع دسترسی‌ها، شایعه‌ها، شکل‌گیری گروه‌های غارت، آتش سوزی‌ها و بروز حوادث ثانویه مواجه خواهیم شد که باید برای این موارد چاره اندیشی شود.

اسدالله کریمی معاون امور تهران و کلانشهرها در سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در این نشست گفت: کوچک‌ترین حادثه در شهر تهران به سرعت ملی و بین‌المللی می‌شود و به همین دلیل دست‌یابی به تاب‌آوری شهری در برابر تهدیدات، صیانت از مردم، حفاظت از زیرساخت‌ها و تداوم فعالیت‌ها موضوع مهمی است.

کریمی افزود: سال گذشته سند پدافند شهری در کمیته دائمی پدافند غیر عامل تصویب و مأموریت‌ها، وظایف و چالش‌های شهری بیان شد و در آن چشم اندازی برای ۱۰ سال آینده برای شهر پیش بینی شده است که مصوبه دائمی کمیته پدافند است.

بر اساس این گزارش، در این نشست مقرر شد مطابق با قوانین جدید مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بررسی موضوع یکسان سازی ساختارها و ستادهای موجود در زیر مجموعه شهرداری تهران در ارتباط با حوادث و موضوعات مدیریت بحران (برف و یخبندان، بارش‌های فصلی و آب‌های سطحی، سیل و….) ویروس کرونا و پدافند غیرعامل، در دستور کار قرار گرفته و ساختاری واحد تحت عنوان ساختار مدیریت بحران و پدافند غیر عامل در شهرداری تهران ابلاغ شود.

همچنین مقرر شد نظام عملیاتی آمادگی و رزمایش‌ها در دستگاه‌های اجرایی مصوب چهل و پنجمین جلسه شورای عالی (کمیته دائمی) پدافند غیر عامل کشور، ملاک عمل برگزاری رزمایش‌های پدافند غیر عامل در زیر مجموعه شهرداری تهران قرار گیرد.

منبع : مهر