مذاکرات برجام بدون منفعت اقتصادی نفعی برای ایران ندارد

مذاکرات برجام بدون منفعت اقتصادی نفعی برای ایران ندارد

حسین کنعانی مقدم دبیر سیاسی جبهه ایستادگی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اهمیت انتفاع اقتصادی در مذاکرات اظهار کرد: متأسفانه از ابتدا پایه غلطی در مذاکرات برجام شکل گرفت و مدل اقتصادی برجام از سوی آمریکایی‌ها تعیین شده بود، در حالی که ما باید آن را مشخص می‌کردیم. به یاد دارم در جلسه‌ای که آقای عراقچی نیز حضور داشتند این سوال را مطرح کردم که مدل اقتصادی برجام چیست؟ و ایشان هیچ پاسخی نداشتند.

وی عنوان کرد: مدل اقتصادی برجام، نفت در مقابل غذا است و در حال حاضر هم به نظر می‌رسد این مدل اقتصادی به ضرر ایران خواهد بود؛ یعنی اگر فروش نفت ما با مجوزهای ۱+۵ باشد، مسیر پول و بازگشت آن نیز تحت کنترل آن‌ها خواهد بود.

دبیر سیاسی جبهه ایستادگی تصریح کرد: قاعدتاً اگر ما از مذاکرات برجام منفعت اقتصادی نداشته باشیم این مذاکرات هیچ نفعی برای ما ندارد، جز قبول یک سری محدودیت‌ها که در درازمدت هم به ضرر ما خواهد بود.

کنعانی‌ مقدم با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در مذاکرات جدید برجام، گفت: دولت در مذاکرات جدید که مذاکرات برداشته شدن تحریم‌ها است، موفق شده بخش‌هایی از مراکز و منافع اقتصادیِ تحریم را برای برداشته شدن تحریم‌ها وارد مذاکرات کند.

وی اضافه کرد: اما به نظر می‌رسد تا زمان اجرایی شدن این مسئله با توجه به قوانینی که در مجامع بین‌المللی درباره ایران اعمال می‌شود، مانند FATF، «کاتسا»، «یوتل»، و غیره، همه به دنبال آن هستند که تحریم اقتصادی ایران را در یک جنگ اقتصادی پیش ببرند، باید کاملاً مراقبت صورت گیرد.

دبیر سیاسی جبهه ایستادگی با تأکید بر اینکه اگر آمریکایی‌ها به دنبال بازگشت به میز مذاکره هستند، تأمین و تضمین امنیت ایران در مقابل تهدیدات اتمی را اجرا کنند، گفت: نمی‌شود که ایران از نظر هسته‌ای خلع سلاح شود و از سوی دیگر رژیم صهیونیستی بدون هیچ محدودیتی کلاهک‌های هسته‌ای داشته باشد و هر روز هم ما را به اقدام هسته‌ای محکوم کند، در غیر این صورت ما خلع سلاح می‌شویم و رژیم صهیونیستی مانند یک غده سرطانی در منطقه حضور خواهد داشت.

کنعانی مقدم در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ما در این دور از مذاکرات یک مدل اقتصادی را جلو می‌بریم تا علاوه بر برداشته شدن تحریم‌ها، منافع اقتصادی‌مان نیز تأمین شود و از طرف دیگر جبران ضرر و زیان‌های وارد شده نیز مدنظر قرار گیرد. هنوز سایه نفت در برابر غذا که آمریکایی‌ها علیه عراق اعمال کردند، در مذاکرات وجود دارد و باید آن را دنبال کرد.

منبع : مهر