مذاکره برای انتقال زندانیان ایرانی در ترکیه

مذاکره برای انتقال زندانیان ایرانی در ترکیه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، کاظم غریب‌آبادی با اشاره به رعایت الزامات انتقال محکومان از ترکیه، افزود: مشکلی برای تبادل و تفاهم‌نامه برای انتقال زندانیان ایرانی از ترکیه نداریم اما باید الزامات انتقال محکومان فراهم شود و از جمله این الزامات مذاکره، اعلام رضایت دستگاه قضائی کشور میزبان و اعلام رضایت فرد زندانی است.

وی پیش از این گفته بود که از مجموع حدود ۳۸۰۰ ایرانی زندانی در خارج از کشور، ۲ هزار نفر در زندان‌های ترکیه هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر اظهار داشت: انتقال محکومان و استرداد مجرمان همواره در دستور کار قرار داشته اما اکنون با قوت بیشتری پیگیری می‌شود.

غریب‌آبادی ادامه داد: با توجه به مشکلات زندانیان ایرانی و تراکم جمعیت زندان‌ها در برخی کشورها به اقدامات در این زمینه انتقال محکومان سرعت بیشتری بخشیدیم و جلساتی در داخل با همکاری وزارت دادگستری و مراجع ذیربط برگزار کردیم و درصدد هستیم اقدامات در زمینه تبادل را تقویت کنیم و تا حد ممکن، ایرانیانی که خارج از کشور در زندان به سر می‌برند به کشور منتقل کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر اظهار داشت: بخش عمده ایرانیان خارج از کشور که در زندان به سر می‌برند محکومان مرتبط با جرایم مواد مخدر هستند بنابراین هموطنان در این زمینه دقت نظر داشته باشند و انتظار ما این است که هموطنان ما در خارج از کشور نیز الگو و مبین فرهنگ ایرانی باشد.

غریب آبادی به هموطنانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند توصیه کرد قوانین و مقررات سایر کشورها را محترم بشمارند.

وی همچنین به ضرورت آگاهی‌بخشی تاکید کرد و افزود: این موضوع وظیفه دستگاه‌های مختلف است تا اطلاع رسانی و آموزش کافی به افرادی که می‌خواهند به سایر کشورها سفر کنند یا مقیم شوند، داشته باشند.

منبع : مهر