مزیت نسخه جدید سامانه سمات؛ اطلاعات با کیفیت و روایی بالا

مزیت نسخه جدید سامانه سمات؛ اطلاعات با کیفیت و روایی بالا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، با توجه به اینکه اطلاعات تسهیلات و تعهدات موجود در سامانه متمرکز الکترونیکی تسهیلات و تعهدات (سمات) به عنوان جامع‌ترین بانک اطلاعاتی تسهیلات و تعهدات در سطح ملی است؛ لذا گزارش‌های مأخوذه از سامانه مذکور به ویژه گزارش تسهیلات پرداختی و گزارش مانده مطالبات مربوطه به جهت کاربرد آن در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی و هدایت منابع بانکی بر اساس سیاست‌های اقتصادی از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و ضروری است این اطلاعات از کیفیت و روایی لازم برخوردار باشد. در این راستا تغییراتی به شرح زیر در قالب نسخه ۲.۲ سامانه سمات پیاده‌سازی شده و طی بخشنامه به شماره ۳۶۷۴۴۵ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶ به شرح ذیل به شبکه بانکی ابلاغ شده است:
۱- به منظور دقیق‌تر / شفاف‌تر شدن آمار تسهیلات پرداختی، سرویس واریز مبلغ تسهیلات ایجاد گردید، که بانک‌ها علاوه بر مبالغ مصوب یا مبلغ درج شده در قراردادهای فی‌مابین بانک و تسهیلات گیرنده، مبالغ واریزی تسهیلات به همراه تاریخ دقیق واریز را نیز به سامانه سمات اعلام نمایند.
۲- با عنایت به مفاد ماده ۳۶ و تبصره ذیل آن در «دستورالعمل اجرایی نحوه امهال مطالبات مؤسسات اعتباری» ابلاغی طی بخشنامه شماره ۲۱۲۶۸۱‏/۹۸ مورخ ۲۶/‏۰۹/‏۱۴۰۰‬ اداره مطالعات و مقررات بانکی، دارای وضعیت امهال خوش حساب، امکان بهره‌مندی از مزایای مقرر در مفاد دستورالعمل از جمله بهره‌مندی از خدمات بانکی برای مشتریانی که تسهیلات خود را امهال نموده و به تعهدات خود عمل می‌نمایند، فراهم شده است. بدیهی است در صورت عدم انجام تعهدات مشتری در قالب قرارداد امهال شده، مجدداً محدودیت‌ها اعمال خواهد شد.
۳- با عنایت به راه‌اندازی سامانه فرزندآوری در اداره اعتبارات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در زمینه نظارت و پایش بهتر در مورد مصارف تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی شبکه بانکی کشور، در فیلد “هدف از دریافت تسهیلات” کدهای (قرض‌الحسنه فرزندآوری، اشتغال کمیته امداد، اشتغال بهزیستی، اشتغال ایثارگران و سایر اشتغال) در سرویس تسهیلات سامانه سمات، ایجاد گردیده است.
۴- با عنایت به ابلاغ «شیوه نامه اجرایی استفاده از برات الکترونیکی در تأمین مالی زنجیره تولید» امکان ثبت و دریافت اطلاعات برات الکترونیکی پس از پردازش در سایر سامانه‌های ذی ربط در سامانه سمات نیز فراهم گردیده است.