مشکلات خرید خدمتی‌های آموزش و پرورش دامغان/ امنیت شغلی نداریم!

مشکلات خرید خدمتی‌های آموزش و پرورش دامغان/ امنیت شغلی نداریم!

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – محمد آخوندی: نیروهای خرید خدمت آموزش و پرورش شهرستان دامغان با مشکلات عدیده شغلی و معیشتی مواجه هستند البته قسمت اعظم مشکلات آنها در سطح ملی است اما بخش دیگری را می‌توان استانی و شهرستانی رفع کرد.

۷۰ درصد نیروهای خرید خدمتی آموزش و پرورش دامغان خانم هستند و به واسطه مشکلات، روزهای پراسترسی را می‌گذرانند. اینان از آینده کاری خویش خوشبین نیستند این در حالی است که از حداقل دستمزد برخوردار هستند که کفاف روزمرگی این نیروها را نمی‌دهد اما همانند معلمان رسمی آموزش و پرورش سر کلاس حاضر به تدریس مشغول می‌شوند.

۸ سال کار کرده‌ایم

رضایی یکی از نیروهای خرید خدمت آموزش و پرورش شهرستان دامغان که سابقه نسبتاً زیادی هم در آموزش و پرورش دارد، به خبرنگار مهر، می‌گوید: ۲۲ نفر نیروی خدمتی هستیم که مدت هشت سال به تدریس مشغول هستیم. در این دوران نه تنها شرایطمان بهتر نشد بلکه بدتر هم شده است.

زهرا رضایی با بیان اینکه متأسفانه به جای بستن قرار داد معین کار با این نیروها، به صورت حق‌التدریس، به ازای ساعت‌های تدریس برای ما حقوق در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: حقوق در نظر گرفته شده با داشتن مدرک لیسانس ساعتی ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان و در مقطع فوق لیسانس ساعتی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده که واقعاً ظلم بزرگی در حق نیروهای خدمتی آموزش و پرورش دامغان است.

وی با بیان اینکه بیمه واریزی برای ما ۲۳ روز است و ۳۰ روز کامل واریز نمی‌شود، افزود: در مقابل نیروهای رسمی آموزش و پرورش همانند ما ۲۴ ساعت موظفی کامل تدریس می‌کنند و بعضاً هم از ما کمتر تدریس می‌کنند اما تمامی حق حقوقشان به صورت کامل پرداخت می‌شود که نمونه بارز بی عدالتی در حق نیروهای خدمتی است.

خانم کوشا دیگر نیروی خدمتی آموزش و پرورش دامغان نیز به خبرنگار مهر، می‌گوید: ما با ماهی دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، کار می‌کنیم در حالی که دیگر معلمان با همین میزان کار چهار و نیم میلیون تومان به بالا دریافتی دارند لیکن شرایط زندگی برای ما سخت و دشوار شده است زیرا یک میلیون تومان از این مبلغ صرف هزینه پرستار برای نگهداری فرزند و ۵۰۰ هزار تومان دیگر نیز صرف هزینه رفت و آمد می‌شود و همچنین ۶۰۰ هزار تومان دیگر نیز صرف خرید خانه و هزینه اینترنت برای تدریس دانش آموزان در مجازی و… می‌شود.

وی افزود: مهم‌تر آنکه متأسفانه متولیان امر هزینه اینترنت را به ما نمی‌دهند و ما می‌بایست از هزینه شخصی پرداخت کنیم، آیا با مانده ناچیز این مبلغ می‌توان ادامه داد؟

مشکلات خرید خدمتی‌های آموزش و پرورش دامغان/ امنیت شغلی نداریم!

باید عدالت باشد

فتحعلیان از دیگر نیروی خرید خدمت آموزش و پرورش شهرستان دامغان است که در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان می‌کند: ما نیروهای خدمتی در شهرهای دیباج، کلاته رودبار و مدارس شهری دامغان تدریس می‌کنیم و هزینه رفت و شد به شهرهای دیباج و کلاته رودبار برعهده نیروهای خدمتی است و از حقوق دریافتی برایمان فقط ۵۰۰ هزار تومان باقی می‌ماند و فقط به امید استخدامی ادامه فعالیت می‌دهیم.

وی با بیان اینکه ما ۲۲ نفر هستیم که از بین ما یک نفر آقا و هفت نفر دیگر مشمول طرح ایثارگری و استخدامی می‌شوند اما بقیه بلاتکلیف هستیم، افزود: ما با حقوق کم و مشکلات زیاد فقط به این امید کار می‌کنیم که شاید یک روز استخدام شده و مشکلاتمان کم شود.

فاطمه چناری دیگر نیروی خدمتی نیز ادعای مشابهی داشته و به خبرنگار مهر، می‌گوید: در مهرماه هر سال در بلاتکلیفی به سر می‌بریم و در بحران شغلی در طول سال هستیم برای ماندن یا رفتن، نمی‌دانیم کدام مدرسه باید برویم و کجا و در چه پایه‌ای تدریس کنیم و شاید هم به ما احتیاجی نباشد و باید برویم.

این معلم خرید خدمتی بیان کرد: اگر واقعاً قرار است عدالتی باشد این عدالت چه خوب است برای همه اقشار جامعه باشد و ما هم شغل معلمی را دوست داریم و به این شغل احترام می‌گذاریم و حداقل تقاضای ما این است مسئولان امر ما را به ثبات شغلی برسانند که در فصل تابستان دغدغه داشته باشیم برای ارتقا تحصیلی دانش آموزان نه دغدغه داشته باشیم برای ماندن یا رفتن!

حداقل حقوق را داریم

تقوی دیگر معلم خرید خدمتی آموزش و پرورش دامغان به مشکلات دیگری اشاره کرده و می‌گوید: ما دانش آموزان همین جامعه را آموزش می‌دهیم و بی انصافی است که از حداقل حقوق برخوردار باشیم و ۲۳ روز از بیمه ما واریز شود و انتشار ما این است به یک ثبات شغلی برسیم و آموزش و پرورش از ما حمایت عملی کند و حداقل صدای ما را بشنود و مطالبات بحق ما را پیگیری کند.

وی افزود: پیشنهاد می‌دهم پیمانکاری این مسئولیت را پذیرا باشد که توان پرداخت حقوق نیروها را داشته باشد و اکنون حدود سه ماهی است که ما نیروهای خرید خدمت حقوق دریافت نکردیم و بیمه‌های ما نیز واریز نشده است و در صورت بیماری می‌بایست از دفترچه بیمه خدمات درمانی همسرانمان استفاده و امیدواریم صدای ما به گوش مسئولان طراز اول کشور، نمایندگان مجلس و استانی و شهرستانی برسد تا مشکلاتمان رفع شود.

مشکلات خرید خدمتی‌های آموزش و پرورش دامغان/ امنیت شغلی نداریم!

مشکلات را پیگیری کرده‌ایم

سید میثم حیدرهایی مدیر آموزش و پرورش دامغان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه نیروهای بسته حمایتی شهرستان ۲۲ نفر هستند، گفت: در خصوص مشکلات آنها هفته گذشته جلسه‌ای با مؤسس این طرح گذاشتیم و برخی از مشکلات نیروهای خرید خدمت آموزشی را در حال پیگیری تا رفع آن هستیم.

حیدرهایی بیان کرد: طی این سال‌ها قرارداد بسته حمایتی در مرکز استان سمنان منعقد می‌گردد و بیشتر آموزش و پرورش شهرستان دامغان بحث نظارتی در حسن اجرا دارد در این راستا آموزش و پرورش شهرستان دامغان پیگیر امورات و دغدغه‌های همکاران خرید خدمت آموزشی دامغان خواهد بود و امیدواری زیادی داریم که بخشی و یا تمامی این دغدغه‌ها با پیگیری برطرف شود.

وی افزود: در خصوص بکارگیری نیروها و دیگر موارد همواره سعی شده است طبق دستورالعمل‌ها اجرا شود که این اتفاق افتاده و مابقی دغدغه‌های همکاران را نیز پیگیری کرده‌ایم لیکن امیدوارم به زودی خبرهای خوبی در این زمینه داشته باشیم البته سعی کرده‌ایم که بخشی از این دغدغه‌ها را انتقال دهیم و امیدواریم با پیگیرهای مستمر مشکلات آنان حل شود.

مشکلات معلمان و ارتباط با کیفیت آموزش‌ها

آنطور که مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند بالاخره معلوم نیست که چه زمانی مشکلات معلمان خرید خدمتی حل خواهد شد آنطور که مشخص است، پیگیری‌هایی صورت گرفته اما اینکه تا چه زمان باید معلمان خرید خدمتی منتظر باشند تا این پیگیری‌ها کارساز بیفتد مشخص نیست.

از سوی دیگر نیروهای خرید خدمتی آموزش و پرورش البته در دیگر نقاط استان سمنان هم با مشکلات مشابه روبرو هستند و در کنار عدم امنیت شغلی، هر ساله در مهرماه نمی‌دانند که قرار است در چه مقطعی و برای چه دانش آموزی درس بگویند در نتیجه این امر سبب می‌شود تا افت آموزشی نیز پدید بیاید و لذا آموزش و پرورش استان سمنان می‌بایست در این زمینه اقدامی عاجل را صورت دهد چرا که مشکلات معلمان خرید خدمتی در واقع به کیفیت آموزشی نیز مرتبط می‌شود.

هرچند این قشر با وجدان کاری بسیار بالا همیشه متعهد بوده‌اند اما تا زمانی که مشکلات معلمان حل نشود نمی‌توانیم به صورت ۱۰۰ درصدی از توان این قشر بهره بگیریم لذا باید دید که در نهایت تصمیم اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان برای این معلمان و به خصوص مسائل صنفی و شغلی شأن چه می‌شود.

منبع : مهر