معامله بیش از ۲.۲ میلیون تن محصول شرکت‌های استان مرکزی در بورس

معامله بیش از ۲.۲ میلیون تن محصول شرکت‌های استان مرکزی در بورس

به گزارش خبرنگار مهر، حامد سلطانی‌نژاد عصر یکشنبه در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اینکه تابلوی معاملات به صورت زنده در بورس کالای ایران به نمایش در می‌آید، اظهار کرد: بورس پیشرفته می‌تواند اقتصاد را پیش بینی کند اما با توجه به تورم غیرقابل پیش بینی در کشور نمی‌توانیم از این ابزار قابل پیش بینی بورس استفاده کنیم.

وی ادامه داد: هیچ محدودیت در مدت فروش وجود ندارد بلکه عرضه کننده مدت فروش خود را اعلام می‌کند و برخی کالاها به میزان محدود تولید می‌شود و در زمان کوتاهی عرضه می‌شود.

مدیرعامل سازمان بورس کالای ایران عنوان کرد: نظارت بر صنایع پایین دستی برای بورس تعریف نشده بلکه بورس محل انجام معاملات است، تنها بورسی در کشور هستیم که تسویه چند ماهه را آغاز کرده ایم و در حال حاضر ۱۸ بانک به اتاق پایاپای بورس کالای ایران متصل هستند.

سلطانی نژاد گفت: سال گذشته ۳۳ میلیون تن انواع کالا به ارزش ۳۵۰ هزار میلیارد تومان در بورس عرضه شد اما امسال تا ۲۷ آذرماه جاری بیش از ۴۹ میلیون تن کالا به ارزش بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان عرضه شده است.

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی مثل پتروشیمی و پالایشگاه شازند، آلومینیوم ایران و سیمان ساوه از واحدهای شاخص استان مرکزی هستند که سهام آنها در سازمان بورس متقاضیان زیادی دارند و در سال جاری حدود ۲ میلیون و ۲۴۱ هزار تن محصول از شرکت‌های استان به ارزش ۱۶ هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان بورس کالای ایران بیان کرد: شفافیت در بورس کالای ایران به این معنی نیست که معاملات دو نفر برای دیگران تشریح شود بلکه به این معنی است که دستگاه‌های نظارتی امکان ورود و نظارت به فرآیند معاملات را داشته باشند.

منبع : مهر