نخستین نیروگاه احداثی توسط صنایع وارد مدار می‌شود

نخستین نیروگاه احداثی توسط صنایع وارد مدار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، سید زمان حسینی افزود: براساس این تفاهم نامه ابتدا قرار بود ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع احداث شود که با توجه به نیاز تأمین برق مطمئن و پایدار، ظرفیت‌های تشویقی و حمایتی که در تفاهم نامه دیده شده بود، ظرفیت نیروگاه‌ها به ۱۷ هزار مگاوات افزایش یافت که شامل ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی و ۲ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر است.

وی ادامه داد: این نیروگاه‌ها در ۱۵ ساختگاه، واقع در ۱۵ استان احداث خواهند شد.

مجری طرح احداث نیروگاه‌های صنایع معدنی توانیر گفت: هم اکنون در مرحله پیشبرد (مطالعاتی) طرح‌ها قرار داریم، در این مرحله شاهد پیشرفت ۵۶ درصدی در اجرای مطالعات تکمیلی، کسب مجوزها و… هستیم.

حسینی همچنین افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود و آماده بودن شرایط، شاهد آغازعملیات اجرایی در ۵۰ از درصد طرح‌ها، همزمان با دوره پیشبرد هستیم که این میزان حدود ۵ هزار و ۳۰۰ مگاوات است که در این طرح‌ها شاهد انتخاب پیمانکار و اجرای زیرساخت‌ها و شروع عملیات اجرایی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: درهمین رابطه نخستین واحد نیروگاه گازی سمنان به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات در خرداد ماه امسال وارد می‌شود و واحد دوم آن نیز پس از یک ماه به شبکه سراسری خواهد پیوست.

مجری طرح احداث نیروگاه‌های صنایع ادامه داد: در فاز اول بخش گاز این نیروگاه در مجموع با ظرفیت اسمی ۳۶۶ مگاوات احداث می‌شود و در فاز دوم با احداث یک واحد بخار تبدیل به سیکل ترکیبی خواهد شد.

حسینی گفت: براساس تفاهم نامه منعقد شده با وزارت صمت، همه واحدهای نیروگاهی مشمول این تفاهم نامه از نوع سیکل ترکیبی خواهد بود، به طور معمول یک سوم از این ظرفیت در قالب واحدهای بخار است که در کنار واحدهای گازی احداث می‌شود و نیازی به سوخت نخواهد داشت.

وی درباره احداث ۲ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدید پذیر افزود: این نیروگاه‌ها نیز در کنار یا نزدیکی ساختگاه های نیروگاه‌های حرارتی احداث خواهد شد تا از امکانات ایجاد شده برای اتصال به شبکه استفاده بهینه شود.

مجری طرح احداث نیروگاه‌های صنایع معدنی درباره تأمین سوخت نیروگاه‌های مذکور نیز گفت: در حال حاضر برای تأمین سوخت بیش از ۵۰ درصد از این نیروگاه‌ها مجوزهای لازم گرفته شده است و برای باقی مانده نیز در حال انجام بررسی‌های لازم و رایزنی با وزارت نفت (شرکت ملی گاز ایران) هستیم.

منبع : مهر