نشست ترکیه، فنلاند و سوئد برای رفع نگرانی‌های آنکارا

نشست ترکیه، فنلاند و سوئد برای رفع نگرانی‌های آنکارا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، مقاماتی از ترکیه، فنلاند، و سوئد امروز جمعه در فنلاند با هم دیدار خواهند کرد تا درباره نگرانی‌های امنیتی رایزنی و گفت‌وگو کنند که ترکیه به عنوان پیش‌شرط پیوستن این دو کشور به سازمان نظامی ناتو، اعلام کرده بود.

به نوشته رویترز، هنوز محل دقیق این نشست سه‌جانبه اعلام نشده است. «پکا هاویستو»، وزیر خارجه فنلاند پیش از برگزاری این نشست گفته بود که مقامات سه کشور با هم دیدار خواهند کرد تا نحوه ارتباطات و تعیین اهدافی را مشخص کنند که سه کشور اواخر ماه ژوئن در نشست مادرید، با امضای یادداشت تفاهمی سه‌جانبه، توافق کردند که با همکاری کنند.

با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین (اسفند ۱۴۰۰) دو کشور سوئد و فنلاند درخواست رسمی عضویت در ناتو را ارائه دادند که پس از کش‌وقوس‌های فراوان و مخالفت‌های ترکیه، سرانجام ترکیه و سران ناتو اوایل تیرماه به پیوستن این دو کشور به این سازمان نظامی موافقت کردند و روند تصویب عضویت این دو کشور به ناتو در پارلمان‌های کشورهای عضو ناتو آغاز شد.

ترکیه موافقت خود با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را منوط به پذیرش شروط خود در زمینه مبارزه با تروریسم از سوی این دو کشور کرده است. پارلمان ترکیه، برخلاف دیگر کشورهای عضو ناتو، هنوز پروتکل الحاقی سوئد و فنلاند را تصویب نکرده است.

منبع : مهر