نکات کاربردی برای استفاده و مراقبت از مایکروویو

نکات کاربردی برای استفاده و مراقبت از مایکروویو

نکات کاربردی برای استفاده و مراقبت از مایکروویو

 به طور کلی دستورالعمل های مختلفی در مورد کار با مایکروویو و مراقبت از آن وجود دارد که باعث استفاده ایمن و بهینه از دستگاه می ‌شود. مایکروفر یک روش مطمئن ، موثر و سریع برای پخت بسیاری از غذاها است به شرطی که چند قانون اساسی در آن رعایت شود .
در صورتی که از این دستگاه ها به درستی استفاده نشود مانند هر وسیله پخت و پز دیگری می تواند خطرناک باشد یا غذای شما را خراب کند . برای اطمینان از استفاده صحیح و همچنین افزایش طول عمر دستگاه باید نحوه کار با مایکروویو و دستورالعمل‌های مراقبت از آن را بدانید.

کاربرد و عملکرد مایکروویو

این دستگاه ها ، تابشی مشابه نور یا اشعه خورشید برای گرم کردن مواد غذایی که داخل دستگاه قرار داده شده است ، منتقل می کند.
این روش معمولاً سریع تر از استفاده از فر سنتی یا سایر وسایل آشپزی مانند اجاق گاز یا توستر برقی عمل می کند . از مایکروویو  می توان برای پخت و پز غذا از ابتدا ، گرم کردن سریع غذاهای منجمد  و غذاهای باقیمانده از وعده‌های غذایی قبلی که در یخچال نگهداری می‌شوند ، استفاده نمود .
این دستگاه‌ها معمولاً جمع و جور تر از اجاق های سنتی هستند و می توان آنها را به پریز برق معمولی متصل کرد. همچنین می توان از آنها در خانه یا دفاتر کار به عنوان یک پایه اصلی برای آشپزی استفاده نمود . این دستگاه ها اغلب از اجاق گازهای برقی ایمن تر هستند.

نکات کاربردی برای استفاده و مراقبت از مایکروویو

نکات و دستورالعمل های پخت غذا با مایکروویو

برخی از مایکروویو ها دارای دکمه های مربوط به غذاهای خاص مانند سیب زمینی ، ماکارونی یا ذرت هستند که با فشردن این دکمه ها ، دستگاه به طور خودکار زمان و شدت پخت را برای این مواد غذایی تعیین می کند.
در صورتی که دستگاه شما دارای این دکمه ها نیست می توانید با استفاده از کتابچه راهنمای مایکروویو خود و یا با استفاده از سرچ در اینترنت نکات مربوط به پخت غذا در مایکروویو را متوجه شوید.
برخی از مواد غذایی نیز ممکن است نیاز داشته باشند قبل از پختن در مایکروویو عملیات خاصی بر روی آنها صورت گیرد .
به عنوان مثال لازم است قبل از قرار دادن سیب زمینی درون مایکروویو بر روی آن سوراخ های ریزی توسط چنگال ایجاد کنید تا بخار بدون ترکیدن سیب زمینی جایی برای خارج شدن ، داشته باشد.

نکات ایمنی و خطرات مایکروویو

یکی از رایج‌ ترین نکات ایمنی مایکروویو این است که هرگز فلز یا ظروف فلزی را درون مایکروویو قرار ندهید ، زیرا این کار می‌تواند منجر به ایجاد جرقه های الکتریکی و آتش سوزی در دستگاه شود. در صورتی که به طور اتفاقی فویل آلومینیومی یا ظروف فلزی را درون دستگاه قرار دادید به محض مشاهده مشکل مایکروویو را خاموش و دستگاه را از برق بکشید.
مانند سایر وسایل آشپزی ، استفاده از مایکروویو بدون مراقبت ، ایده  بدی است . در صورتی که دستگاه درست عمل نمی کند یا باعث گرم شدن بیش از حد مواد غذایی می‌شود باید آن را تحت نظر داشته باشید . اگر دود از دستگاه خارج شد باید مایکروویو را خاموش کنید.
بعضی از افراد اعتقاد دارند که  مایکروویو با ضربان سازها و سایر دستگاه‌های پزشکی تداخل ندارند ، اما اگر مطمئن نیستید حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
مایکروویو می تواند با سایر سیستم های مبتنی بر امواج رادیویی در خانه مانند وای فای تداخل داشته باشد.
در صورتی که با وای فای خود کاری حیاتی انجام می دهید که نمی خواهید قطع شود پس از انجام دادن کار خود و قطع کردن وای فای از مایکروفر استفاده کنید.

نحوه مراقبت از مایکروویو

۱. تمیز کردن عمیق داخل دستگاه : لازم است برای عملکرد بهتر اجاق های مایکروویو ، داخل آن را تمیز نگه دارید ، زیرا ذرات غذا و مایعات ریخته شده و چسبیده به دیواره های مایکروویو می توانند باعث کاهش عملکرد آن شوند .
برای تمیز کردن داخل مایکروویو می توانید از یک پارچه مرطوب و یک ماده شوینده ملایم استفاده کنید و از استفاده از ساینده های خشن و مواد شوینده قوی اجتناب کنید. برای تمیز کردن سینی شیشه‌ای داخل مایکروویو نیز لازم است آن را از داخل دستگاه خارج نموده و با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید .

۲. از آسیب دیدن درب مایکروویو جلوگیری کنید. درب مایکروویو یکی از قسمت های مهم این دستگاه است که ممکن است مورد سوء عملکرد قرار گیرد .باز و بسته کردن درب دستگاه با شدت در حالی که مایکروویو روشن و مشغول به کار است می تواند باعث آسیب به دستگاه شود . درب مایکروویو با استفاده از کلیدهای به هم پیوسته و پیچیده‌ای کار می‌ کند که از طریق باز و بسته شدن درب آسیب می بینند . این کلید ها باعث می شوند که هنگامی که درب مایکروویو باز می شود این دستگاه خاموش شود. باز و بسته کردن شدید درب به دستگاه می ‌تواند باعث صور عملکرد این سوئیچ های به هم پیوسته شده و فیوزهای ایمنی را که برای محافظت از سایر اجزا دستگاه تعبیه شده اند ، منفجر شوند.

۳. دستگاه را فقط در مواقعی که مواد غذایی یا مایعات درون آن وجود دارد روشن کنید. هنگامی که دستگاه خود را روشن می‌کنید یک مگنترون ، تابش الکترومغناطیسی یا مایکروویو را به داخل غذا یا مایعات منتقل می کند تا آنها را گرم کند. هنگامی که مایکروویو را بدون هیچ گونه ماده غذایی و مایعات درون آن روشن کنید امواج الکترومغناطیسی چیزی برای جذب ندارند و مگنترون  می‌تواند به دستگاه آسیب برساند.
بهتر است از زمان های پیش فرض برای پخت یا آب شدن یخ مواد غذایی استفاده کنید ، زیرا این دکمه ها به کارایی بهتر مایکروفر کمک می کنند و دارای تنظیمات منحصر به فردی برای پخت مواد غذایی بدون اینکه لازم باشد این زمان یا سطح نیرو را برای آنها تعیین کنید ، هستند.

۴ . برای سرویس و تعمیر مایکروویو ، حتما از خدمات تعمیرکاران مجاز و معتبر استفاده کنید تا دستگاه دچار آسیب بیشتر نشود.

برای تعمیر مایکروفر در فردیس ، با تابان سرویس تماس بگیرید . ۰۹۱۲۱۶۷۵۱۲۰